چگونه از AR در بازاریابی استفاده کنیم ؟

 
 




مقالات وستا

چگونه از AR در بازاریابی استفاده کنیم ؟

خلاقیت در تبلیغات حرف اول را می‌زند! از این رو همیشه کسب‌وکارها سعی در ساخت تبلیغات خلاقانه ای دارند تا گیرایی بیشتری داشته باشد و باعث جذب مخاطب شود. برای چنین کاری، از فناوری‌های بازاریابی مختلفی کمک می‌گیرند تا این کار انجام شود. واقعیت افزوده یا AR (مخفف (Augmented Reality یکی از فناوری‌هایی است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

چگونه  از AR در بازاریابی استفاده کنیم ؟


واقعیت افزوده چیست؟ اطلاعاتی دربارۀ AR
همان‌طور که از اسم آن پیداست، این فناوری امکان این را می‌دهد تا صداها و اطلاعات دیجیتالی را از طریق موبایل هوشمند، تبلت یا عینک مخصوص، به محیط فیزیکی پیرامون خود اضافه کنید. درواقع این فناوری با استفاده از GPS، سنسورها و نرم‌افزارهایی خاص، محیط پیرامون را شناسایی و با اطلاعات دیجیتال همگام‌سازی می‌کند. برای مثال، اگر دوربین موبایل خود را به سمت یک شیء بگیرید، نرم‌افزار واقعیت افزوده آن را تشخیص می‌دهد و اطلاعاتی از قبیل توضیحات، ویدیوها، تصاویر و... را به تصویر اضافه می‌کند. از AR در زمینه‌های مختلفی میتوان استفاده نمود:


کاربرد واقعیت افزوده


آموزش: با نمایش مدل‌های سه بعدی،‌کمک می‌کند مفاهیم پیچیدۀ علمی، هنری، تاریخی و... به صورت بصری دیده شود و دانش‌آموزان درک بهتری از آن به‌دست بیاورند. به‌عنوان مثال برای درس فیزیک مدل‌های سه‌بعدی از نیروها و حرکت‌ها را می‌تواند نمایش د‌هد. 


بازی و سرگرمی: مثال بارز آن بازی Pokémon Go است! با استفاده از واقعیت افزوده، شخصیت‌های مجازی را در دنیای واقعی نمایش می دهد.


معماری و طراحی داخلی: با کمک این فناوری، معماران و طراحان این امکان را دارند تا مدل‌های سه بعدی از پروژه‌ها را در محیط واقعی مشاهده کنند. همچنین مشتریان نیز با دیدن پروژه به‌صورت سه بعدی، می‌توانند در فرایند انتخاب و تصمیم‌‌گیری آگانه‌تر عمل کنند.

اگر علاقه‌مند به تفاوت‌های میان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستید، پیشنهاد می‌کنم مقاله مقایسه بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را مطالعه کنید.

کاربردهای واقعیت افزوده در بازاریابی تجربی و فروش 


این فناری به برندها و فروشگاه‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند تجربۀ خرید و تعاملی جذاب را با مشتری فراهم کنند.

  •   پیش‌نمایش محصول :‌ با پیش‌نمایش محصولات، مشتریان این فرصت را دارند تا قبل از خرید، به‌‌صورت مجازی محصول را امتحان کنند و تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند. در فروشگاه‌های لباس، لوازم آرایش و بهداشتی، لوازم خانه و... مشتریان این امکان را دارند که محصول مورد نظر را در فضای واقعی خود مشاهده کنند و ببینند آیا مناسب آنها هست یا یا نه.
  •  اندازه‌گیری و آزمایش: به‌عنوان مثال پیش از خرید تخت‌خواب، می‌توانند آن را در فضای مورد نظر مشاهده کنند و از تناسب با فضا مطمئن شوند.
  •  تعامل و سرگرمی: با افزودن بازی‌های AR، برندها می‌توانند تعامل و تجربۀ مشتری را افزایش بدهند و به خرید محصول ترغیب کنند.
  •  آموزش محصول و اطلاعات افزوده: مشتریان با اسکن بارکدها می‌توانند اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری نسبت به ویژگی‌ها،‌ روش استفاده و مزایای محصول به‌دست بیاورند.
  • بهبود تجربۀ خرید آنلاین: در زمان خرید آنلاین،‌ مشتریان می‌توانند محصول مورد نظر خود را در محیط واقعی مشاهده و امتحان کنند. این کار باعث افزایش اعتماد مشتری نسبت به خرید آنلاین می‌شود.
  • شخصی‌سازی تجربۀ خرید مشتری: فناوری واقعیت افزوده با توجه به نیازها و رفتار خرید مشتری، تخفیفات و پیشنهادات منحصر به فردی ارائه می‌دهد. چنین قابلیتی تجربۀ خرید مشتری را بهبود می‌بخشد.
  • بازاریابی تعاملی و کمپین‌های تبلیغاتی: بسیاری از برندهای مطرح و بزرگ، از کمپین های تبلیغاتی AR استفاده کرده‌اند تا تجربیات جذابی را برای مشتریان خود رقم بزنند.

کمپین های تبلیغاتی AR ( برندینگ با واقعیت افزوده )
در ادامۀ مقاله به چندین کمپین موفق از واقعیت افزوده در بازاریابی تعاملی می‌پردازیم که نشان‌دهندۀ توانایی بالای AR در ایجاد تجربه‌های جدید و جذاب برای مشتریان است.
۱. کمپین IKEA Place: برند معروف آیکیا از اولین برندهایی بود که از واقعیت افزوده به‌طور جدی و مؤثر در بازاریابی تعاملی استفاده کرد.  با اسفتاده از اپلیکیشن IKEA Place کاربران این امکان را دارند وسایل خانه را به‌صورت مجازی در فضای واقعی خانۀ خود ببینند. نتیجۀ این کمپین بسیار موفقیت‌آمیز بود؛ چون کاربران قبل از خرید می‌توانستند ببینند که این محصولات چطور در خانه‌ قرار می‌گیرد و این، به افزایش رضایت مشتریان بسیار کمک کرد.
۲. کمپین Snapchat Lenses: برند اسنپ‌چت نیز جزء اولین پلتفرم‌های اجتماعی بود که از واقعیت افزوده در مقیاس گسترده استفاده کرد. به‌این‌صورت که برندها می‌توانند برای تبلیغ محصولات خود، به طور سفارشی فیلترهای AR ایجاد کنند. کاربران نیز از این فیلترها استفاده می‌کنند و فیلم و تصاویری که گرفته‌اند را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. به این ترتیب آگاهی از برند افزایش پیدا می‌کند همچنین این کمپین‌ها این فرصت را در اختیار برندها قرار می‌دهد تا به‌طور خلاقانه، با مشتریان و مخاطبان خود تعامل برقرار کنند.
۳. کمپین Crimes Wine19: یک برند شراب اپلیکیشنی به نام "Living Wine Labels" طراحی کرد که به مشتریان این امکان را می‌داد تا از طریق AR، برچسب‌ شراب‌ها را اسکن کنند و داستان‌ شخصیت‌های تاریخی را که روی بطری‌های شراب وجود دارند، تماشا کنند. جالب‌تر اینکه این شخصیت‌ها می‌توانند به‌صورت مجازی زنده شوند و خود داستان را روایت کنند. چنین کاری باعث شد که نه‌تنها تجربۀ خرید مشتریان جذاب‌تر شود، بلکه فروش بیشتری را نیز به‌دست بیاورند و ارتباطشان با مخاطبان خود عمیق‌تر شود.
۴. کمپین :Try Before You Buy برند لورئال با کمک فناوری واقعیت افزوده، در اپلیکیشن خود این امکان را به مشتریان می‌دهد تا پیش از خرید، محصولات آرایشی را به‌صورت مجازی روی صورت خود امتحان کنند. این کار به کاربران کمک می‌کند تا محصولات را به‌درستی انتخاب کنند و تصمیم‌گیری بهتری انجام دهند. این کمپین باعث شد تا اعتماد مشتریان به خرید آنلاین محصولات آرایشی افزایش کند و نرخ تبدیل خرید نیز افزایش یافت.
۵. کمپین The Walking Dead: Our World: برند AMC با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، یک بازی موبایلی طراحی کرد تا فضای سریال The Walking Dead را به دنیای واقعی بیاورد و کاربران در دنیای واقعی نیز بتوانند با زامبی‌ها مبارزه کنند. این کار توانست تجربه‌ای تعاملی و جذابی را برای مخاطبان سریال به وجود بیاورد و به حفظ علاقۀ مخاطبان کمک کند.
۶. کمپین Pepsi Max – Unbelievable Bus Shelter:  برند پپسی یک ایستگاه اتوبوس در لندن را به تجربه‌ای از واقعیت افزوده تبدیل کرد. به‌جای دیوار معمولی، صفحه نمایشی نصب کرد که تصاویر AR پخش می‌کرد؛ تصاویری مثل حملۀ ربات‌ها، سفینه‌های فضایی و برخورد شهاب‌سنگ‌ها به خیابان. این کار باعث شد تا ویدیوهای آن در پلتفرم‌های اجتماعی به‌سرعت پخش شود و همۀ دربارۀ آن‌ها صحبت کنند. این کمپین توانست بازخوردهای بسیاری را در فضای مجازی به‌دست بیاورد و موفقیت‌آمیز باشد.
۷. کمپین Burger King – Burn That Ad: برند برگرکینگ برای تحریک رقابت با برندهای دیگر از واقعیت افزوده استفاده کرد. کاربران با استفاده از اپلیکیشن برگرکینگ، می‌توانستند تبلیغات چاپی دیگر رقبای اصلی (مثل مک دونالد) را اسکن کنند و تماشا کنند که این تبلیغات به حالت مجازی در آتش می‌سوزند. کاربران بعد از این تجربه، یک کوپن رایگان برای دریافت یک همبرگر whopper از برگرکینگ دریافت می‌کردند. این کمپین توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. همچنین این رویکرد خلاقانه و طنز، باعث شد مشتریان بیشتری به فروشگاه‌های برگرکینگ جذب شوند.
۸. کمپین Tifanny & Co. – Engagement Ring finder: این برند لوکس جواهرات با استفاده از AR به مشتریان خود در انتخاب حلقه‌های نامزدی کمک کرد. اپلیکیشن Engagement Ring finder این امکان را به مشتریان می‌داد که انواع حلقه‌ها به روی انگشت خود به‌صورت مجازی امتحان کنند تا انتخابی متناسب با سلیقۀ خود داشته باشند. نتیجۀ این کمپین موفقیت‌آمیز بود. به مشتریان کمک کرد تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده داشته باشند و چنین چیزی، در صنعت محصولات لوکس اهمیت بسیاری دارد.
۹. کمپین Toyota – Hybrid AR Experience: کمپانی تویوتا بدر معرفی خودروهای هیبریدی خود، برای نشان دادن عملکرد داخلی خودرو از واقعیت افزوده استفاده کرد. مشتریان این امکان را داشتند که از طرق موبایل‌های خود، به‌صورت مجازی داخل خودروها را مشاهدده کنند و با هرکدام از اجرا و عملکردشان آشنا بشوند. تویوتا به کمک این کمپین توانست ویژگی‌های پیچیدۀ خودروهای هیبریدی را به‌طرزی قابل فهم به مشتریان خود نمایش دهد و نسبت به خرید این خودروها، ترغیب کند.
۱۰. کمپین New York Times – AR Journalism: برای غنی‌سازی محتوای خبری، نیویورک‌تایمز از واقعیت افزوده استفاده کرد. به کاربران اپلیکیشن خود این امکان را می‌داد که محتوای بخصوصی را به‌صورت AR تماشا کنند. محتوایی از جمله تجسم آمار و ارقام پیچیده، تجربۀ زندۀ زلزله‌های تاریخی، مشاهده مدل‌های سه بعدی آثار هنری و... . چنین کاری باعث شد تا تجربۀ خواندن اخبار برای جذاب‌تر باشد و همچنین به‌عنوان یک رسانۀ سنتی، بتواند با مخاطبان جوان خود ارتباط برقرار کند.
به طور کلی، با استفاده از واقعیت افزوده در بازاریابی تجربی می‌توان تجربۀ دیجیتال و جذابی را برای مشتریان به وجود آورد. همچنین با گذشت زمان و پیشرفت بیشتر تکنولوژی، برندینگ با واقعیت افزوده نیز بیشتر افزایش می‌یابد و ما شاهد کمپین‌های خلاقانه با استفاده از AR خواهیم بود.  آیا آماده‌اید برند خود را با واقعیت افزوده به سطح جدیدی ببرید؟ همین امروز با ما تماس بگیرید تا از مزایای AR در تبلیغات و برندینگ بهره‌مند شوید!
برای آشنایی بیشتر با چنین موضوعاتی، می‌توانید به مقالات پیشنهاد شده در زیر مراجعه کنید.
کاربردهای واقعیت افزوده برای فروشگاه اینترنتی
هفت کاربرد واقعیت افزوده
هر آنچه باید در مورد ARKit اپل بدانید
 

نویسنده : محتوا ساز تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش‌بنیان وستا از سال ۱۳۹۰ با همکاری گروهی از جوانان خلاق و پرتلاش فعالیت خود را آغاز کرد. این جوانان با نگاه به آینده‌ای روشن، دانش و مهارت‌های خود را در حوزه تکنولوژی به کدهای برنامه‌نویسی برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها تبدیل کردند. با هدف گسترش فعالیت‌ها و حضور در رقابت‌های بزرگتر، تصمیم گرفتیم تا به‌صورت یک شرکت رسمی وارد عرصه شویم. بدین ترتیب شرکت وستا سیستم با ساختاری فنی و مهندسی شکل گرفت و حضور ما در جامعه فناوری ایران پررنگ‌تر شد. همزمان با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی به اینترنت، وستا توانست با ارائه فناوری‌های نوین، جایگاه خود را به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تثبیت کند و در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار گیرد. ما در وستا، به‌عنوان خانواده‌ای بزرگ، از چندین تیم متخصص در حوزه‌های مختلف تشکیل شده‌ایم و با همدلی و همکاری، به دنبال تحقق رویاهایمان هستیم. تماشای تحقق آنچه روزی تنها در ذهن داشتیم و اکنون به واقعیت پیوسته، برای ما لذت‌بخش است. اکنون آماده‌ایم تا با استفاده از دانش و تخصص خود در حوزه فناوری‌های روز، به بهترین شکل ممکن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-