بهترین ابزارهای سئو در سال ۲۰۲۳

 
 




مقالات وستا

بهترین ابزارهای سئو در سال ۲۰۲۳

ابزارهای سئو با به دست دادن کلی آمار و ارقام و داده‌های به دردبخور در قالب اعداد و جدول و نمودار به ما کمک می‌کنند تا به سرعت، نبض بازار اینترنتی کارمان را در دست بگیریم‌‌‌‌‌؛ ببینیم رقبای ما کجا ایستاده‌اند و از طریق چه مسیرهایی می‌توانیم به آنها برسیم و رتبه خود را در سرچ گوگل بالا ببریم و بیشتر دیده شویم. اما بهترین ابزارهای سئو در سال ۲۰۲۳ کدامند؟

بهترین ابزارهای سئو

سئو به معنای بهینه سازی وبسایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو است اما الگوریتمهای جستجوی گوگل مدام در حال تغییر است پس سئو نیز مدام در حال تغییر است بنابراین مهم است که بدانیم در سال ۲۰۲۳ کدام بخش‌های سئو از اهمیت بیشتری برخوردار شده‌‌‌اند و استفاده از کدام ابزارهای سئو در این راستا بهینه‌تر و به‌صرفه‌تر است.

امروز و در سال ۲۰۲۳، بیش از ۲۰۰ ابزار سئو(SEO) وجود دارد که به نظر نمی‌رسد حتی برترین وب‌مسترها با تمام آنها کار کرده باشند. ما در این مقاله کار را برای شما راحت‌تر کرده‌ایم و ۱۰ مورد از بهترین ابزارهای سئو در سال ۲۰۲۳ را برای شما غربال کرده و خدمت شما معرفی می‌کنیم.

اما پیش از آن خوب است برای راحت‌تر شدن آشنایی شما عزیزان با این ابزارها یک دسته‌بندی انجام دهیم که به شما در مقایسه ابزارهای سئو نیز کمک می‌کند:

 

دسته بندی ابزار سئو در ۵ دسته

ابزارهای سئو را می‌توانیم در پنج دسته زیر دسته‌بندی کنیم:

بسیاری از ابزارهای سئو همه کاره هستند و به کار هر ۵ حیطه می‌آیند.

 

نمونه‌ای از تنوع بالای ابزارهای سئو

برای نشان دادن شمایی از تنوع بالای ابزارهای سئو، نگاه کوچکی به دسته "کمک به نوشتن مطالب" می‌اندازیم.

ابزاری در این حیطه، تحت عنوان "Answer The Public"وجود دارد که به شما می‌گوید مردم در چه موضوعاتی، چه سوالاتی دارند و با کمک ابزار دیگری در این حیطه به نام "Chat GTP" می‌توانید بر محور کلمات کلیدی گزینش شده در آن موضوع‌ها، چند عنوان تهیه کنید و حتی در عرض چند ثانیه یک مقاله در آن زمینه از این ابزار دریافت کنید.

 

البته توجه بفرمایید این مقاله می‌تواند الهام‌بخش شما در نوشتن یک مقاله شخصی‌سازی شده باشد و خطوط شروع و پیش رفتن در مقاله را برای شما ترسیم کند اما نباید خود مقاله را در وبسایتتان بارگذاری کنید زیرا گوگل آن را کپی تلقی خواهد کرد.

همچنین ابزارهایی برای کاهش حجم عکس و چک کردن تکراری و کپی نبودن محتوایی وجود دارد که از جانب نویسندگان تیم در اختیار شما قرار می‌گیرد و...

اما حالا که ذهنیت بیشتری در مورد دنیای ابزار سئو به دست آوردیم، برسیم به معرفی ۱۰ ابزار سئویی که وعده داده بودیم:

 

۱. گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل

سطح: مبتدی تا پیشرفته/ قیمت: رایگان

 

گوگل آنالیتیکس (GA) و کنسول جستجوی گوگل (GSC) ابزارهای اصلی سئوی شما هستند. آنها ابزارهای فوق‌العاده قدرتمندی هستند که به شما کمک کنند وبسایت خود را از دید گوگل و کاربرانش ببینید.

کنسول جستجوی گوگل یک ابزار همه کاره نیست و در دو گروه ابزار سئوی فنی و ابزار ردیابی رتبه قرار می‌گیرد.

گفتنی است یک ابزار سئوی فنی، به شما در زمینه‌هایی چون کشف سریع لینک‌های شکسته، عناوین و توضیحات متای گم شده، سرعت بارگذاری صفحه و تجزیه و تحلیل ساختار وبسایت کمک می‌کند.

کنسول جستجوی گوگل در سه‌سال اخیر پیشرفت بسیاری کرده و به یکی از بهترین ابزارهای سئو تبدیل شده است و اینکه متعلق به گوگل است خود مزیت بزرگی است اما محدودیتی دارد که بر همه ویژگی‌های مثبت آن سایه می‌افکند و آن اینکه شما فقط می‌توانید از طریق وب‌سایتی که مالک آن هستید (یا به آن دعوت شده‌اید) اطلاعات کسب کنید و این یعنی نمی‌توانید با استفاده از این ابزار به  تجزیه و تحلیل  جایگاه اینترنتی رقبای خودتان بپردازید.

 

همچنین بخوانید: آموزش گوگل آنالیتیکس به زبان ساده

 

۲. Clearscope

سطح: همه سطوح/ قیمت: از ۱۷۰ دلار در ماه شروع می‌شود

Clearscope، یکی از سریع‌ترین ابزارهای سئو در حال رشد است. بهترین ویژگی آن ایجاد اطمینان از آن است که بتوانید محتوایی ایجاد کنید که برای کلمه کلیدی هدف شما بهینه شده باشد و بهترین شانس ممکن برای رتبه‌بندی مناسب را دارا باشد؛ این کار به کمک ارائه جزئیاتی در مورد تعداد کلمات، تراکم کلمات کلیدی و کلمات کلیدی دم‌بلند و ... انجام می‌شود.

گفتنی است می‌توان با افزودن  افزونه Clearscope  به Google Docs یا WordPress، فرآیند بهینه‌ سازی وبسایت را بیش از پیش ساده کرد.

 

۳. Semrush

سطح: متوسط تا پیشرفته/ قیمت: از 119.95 دلار در ماه شروع می‌شود

Semrush یکی از ابزارهای گران‌تر و در عوض همه‌کاره و یکی از بهترین‌ها برای ارتقاء سطح استراتژی سئوی شما است.

تقریباً همه چیز را می‌توانید با این ابزار انجام دهید، از تجزیه و تحلیل بک‌لینک و یافتن لینک‌های شکسته گرفته تا تحقیق کلمه کلیدی، ردیابی رتبه، تجزیه و تحلیل محتوا و تجزیه و تحلیل رقبا.

 

همچنین بخوانید: رتبه سایت در گوگل چیست؟ چطور می‌توان آن را افزایش داد؟

 

۴. Ahrefs

سطح: پیشرفته / قیمت: بسیاری از ابزارها به صورت رایگان و در ظرفیت محدود در دسترس هستند و برنامه‌های پولی از 99 دلار در ماه شروع می‌شوند

 

یک ابزار سئوی همه‌کاره و از بهترین های موجود در بازار در زمینه ارائه داده باکیفیت است که در ردیابی بک لینک‌ها و کلمات کلیدی بسیار محبوب است.

به کمک این ابزار مشاهده خواهید کرد که چه بخش‌هایی از وبسایت شما جهت کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو نیاز به بهبود دارند. همچنین این ابزار وبسایت‌هایی را به شما نشان می‌دهد که به رقبای شما بک‌لینک داده‌اند اما به شما نه و به این ترتیب به یک فرصت عالی در زمینه گرفتن بک لینک دست پیدا خواهید کرد.  

 

Moz

سطح: مبتدی تا متوسط/ قیمت:  برنامه Moz Pro از 99 دلار در ماه شروع می‌شود

Moz یکی از بهترین‌ها جهت اولویت‌بندی استراتژی‌های کلمه کلیدی و از پیشنهادهای برتر ما برای مبتدیانی است که می‌خواهند ابزاری همه کاره داشته باشند زیرا یادگیری این برنامه از ابزارهایی چون Ahrefs و Semrush ساده‌تر است. این ابزار از سال 2002 در بازار سئو حضور داشته و شهرت بسیاری دارد.

Moz Pro دقیقاً به شما می‌گوید برای بهبود سئوی هر صفحه در وب‌سایت خود چه کنید مثلا«کلمه کلیدی را در عنوان صفحه قرار دهید» یا «یک تصویر با برچسب جایگزین کلمه کلیدی اضافه کنید». به کمک این ابزار می‌توانید ترافیک و بهینه‌ سازی وبسایت خود را با وبسایت رقبای خود مقایسه کنید و ببینید رقبا در کدام صفحات و عبارت‌های جستجو عملکرد خوبی دارند تا بتوانید شیوه‌های خود برای رقابت با آنها را تصحیح کنید.

 

SEO Surfer

سطح: همه سطوح/ قیمت: از ۴۹ دلار در ماه شروع می‌شود

Surfer SEO یک نرم‌افزار سئوی متمرکز بر محتوا است. این برنامه، داده‌های جستجو را با هوش مصنوعی ترکیب می‌کند تا به شما در ساخت محتوایی کمک کند که بتواند رتبه خوبی از گوگل بگیرد.

این ابزار شامل ویژگی‌هایی برای ایجاد خطوط کلی محتوا  و بهینه‌سازی محتوا در حین نوشتن است.

گفتنی است افزونه رایگان Keyword Surfer Google Chrome مشاهده معیارهای سئو و پیشنهاد کلیدواژه را در یک نگاه و بدون خروج از نتایج جستجوی گوگل، ممکن می‌سازد.

 

همچنین بخوانید: چگونه با بهینه سازی محتوا، بازدید سایت چند برابر می‌شود؟

 

۷. se ranking

سطح: همه سطوح/ قیمت: از 49 دلار در ماه شروع می‌شود

 

یک ابزار همه کاره سئو از جمله در زمینه تحقیق کلمات کلیدی است که به کاربران کمک کند بهترین کلمات کلیدی را برای محتوای خود انتخاب کنند و نتیجه این انتخاب را در طول زمان رصد کنند.

این برنامه حتی یک ابزار مدیریت رسانه های اجتماعی نیز دارد.

گفتنی است قیمت‌ فروش ابزار رتبه‌بندی SE حتی برای کسب‌وکارهای کوچک با بودجه کم نیز مناسب است.

 

۸. WooRank

سطح: متوسط تا پیشرفته/ قیمت: از 79.99 دلار در ماه شروع می‌شود

 به کمک این ابزار می‌توانید ببینید که وب‌سایت شما چقدر بهینه است و فرصت‌هایی را برای بهبود رتبه‌بندی سایت و ترافیک ارگانیک شناسایی کنید.

WooRank در زمینه تجزیه و تحلیل رقابتی، ردیابی رتبه و سئوی فنی وبسایت نیز استفاده می‌شود و می‌تواند به شما در شناسایی محتوای تکراری، خرابی‌ها و مشکلات امنیتی کمک کند و دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه رفع آنها ارائه دهد.

 

۹. Screaming Frog SEO Spider

سطح: پیشرفته/ قیمت: نسخه رایگان محدود موجود است اما نرم افزار پولی آن 209 دلار در سال هزینه دارد.

 

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای خزنده سئو و یک ابزار سئو در حیطه سئوی فنی وبسایت است. این نرم افزار در کل وب‌سایت شما به روش خزنده‌های وب گوگل، می‌خزد و آن چه را که می‌تواند به سئوی فنی سایت شما آسیب برساند، علامت‌گذاری می‌کند و به این ترتیب راه تغییر مسیرها، یافتن محتوای تکراری و لینک‌های شکسته را برای شما هموار می‌کند.

به کمک این ابزار می‌توانید بازرسی‌های منظم سئو را برای وب سایت خودتان برنامه ریزی کنید.

 

۱۰. SEOquake

سطح: متوسط/ قیمت: رایگان

یکی از بهترین ابزارهای سئوی رایگان و یک افزونه مرورگر سبک است که امکان تجزیه و تحلیل وبسایت شما را در نوار ابزار یک مرورگر فراهم می‌کند.

تجزیه و تحلیل پیوندهای داخلی و خارجی، مقایسه‌های تحلیل وب‌سایت شما و رقبا، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و امکان دانلود آسان داده ها و ارسال آنها برای اعضای تیم، برخی از قابلیت‌های این برنامه است.

 

اهمیت سئو در چیست؟

گوگل همواره در تلاش است که رضایت مراجعه کنندگان به سایتش را افزایش دهد. گوگل می‌خواهد مرتبط‌‌ترین و بهترین محتوا را به ازای هر چیزی که از سوی کاربران سرچ می‌شود در اختیار آنها بگذارد و به این منظور مدام استراتژی‌ها و الگوریتم‌های خود را بهینه می‌کند اما به هر حال موتورهای جستجوی گوگل ماشین هستند و ما برای اینکه محبوب گوگل شویم باید محدودیت‌های گوگل به عنوان یک ماشین را مدنظر داشته باشیم.

ما باید به زبانی حرف بزنیم که یک ماشین هم بفهمد یعنی باید طراحی وبسایت خود و تولید محتواهای داخل آن را به گونه‌ای انجام دهیم که هم گوگل بتواند به راحتی آنها را پیدا کند وهم مرتبط بودنشان را با موضوع مورد سرچ و نیز کارآمد و مفید بودنشان را تشخیص دهد؛ آنچه گفته شد یعنی باید سئو وبسایت انجام دهیم.

 

چند مثال از اهمیت سئو

اگر ما بهترین وبسایت و محتوای عالم را هم تولید کنیم اما آن را بر اساس محدودیت‌های گوگل به عنوان یک ماشین، بهینه نکنیم (یا به عبارتی سئو وبسایت انجام ندهیم چون سئو(seo) به معنای بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است) نمی‌توانیم در رتبه‌های برتر جستجوی گوگل قرار بگیریم.

در این راستا چند مثال می‌زنیم:

 برای اینکه گوگل وبسایت ما را به راحتی پیدا کند باید مطمئن شویم که صفحات وبسایت ما در گوگل ایندکس شده‌اند و موتورهای جستجو می‌توانند به داخل آن بخزند. باید بدانیم در پشت صحنه وبسایت ما مشکلات فنی که مانع کار روان و سریع گوگل شود، وجود ندارد.

برای اینکه گوگل به راحتی متوجه ارتباط محتوای سایت ما با موضوع سرچ شده از سوی کاربر شود، باید محتوای تولید شده را بر محور برخی کلمات کلیدی خاص بنویسیم.

بگذارید ببینیم گوگل به عنوان یک ماشین چطور می‌تواند بفهمد که محتوای ما مفید است؟ جواب: از بررسی نکاتی مانند اینکه آیا وبسایت‌های معتبر به وبسایت ما ارجاع داده داده‌اند(بک‌لینک) و یا آیا زمان توقف کاربران در صفحات وبسایت ما نسبتا طولانی است؟

در تمام این موارد، ابزارهای سئو در عرض چند ثانیه برای ما گزارش وضعیت ارایه می‌دهند.

 

همچنین بخوانید: ایندکس شدن در گوگل چه اهمیتی در سئو دارد؟

 

معرفی مثلث گوگل، کاربر، رقیب

در بازار دیجیتال مارکتینگ، فقط این نحوه کار گوگل نیست که تعیین کننده است، یک سوی این بازار، مشتری یا کاربر ایستاده است و سوی دیگر، رقبای کاری ما.‌

ما در طراحی و مدیریت وبسایت خود باید این دو راس دیگر مثلث را نیز مدنظر داشته باشیم. مثلا مهم است که محتوای ما علاوه بر اینکه برای گوگل و سایر موتورهای جستجو بهینه شده است برای کاربر نیز روان، مفید و دلچسب باشد یا مثلا فرض کنید ما محتوایی در مورد کلمه‌ای تولید کنیم و در آن رتبه اول گوگل شویم، اما آن کلمه، کلمه‌ای نباشد که معمولا از سوی مردم سرچ می‌شود.

از سوی دیگر، رقبا را نیز باید در نظر داشت مثلا فرض کنید کلمات یا عباراتی را که معمولا از سوی مردم سرچ می‌شود گزینش کنیم اما آنقدر رقبای ما در آن قوی بوده باشند که نتوانیم به آنها برسیم. در این صورت چه کلماتی را باید انتخاب کنیم و چه موضوعاتی را؟ اینجاست که ابزارهای سئو به ما کمک می‌کنند. ابزارهای سئو درست در همین تنگناها به داد ما می‌رسند.

 

اهمیت ابزارهای سئو

بهترین ابزارهای سئو کلی آمار و اطلاعات و داده‌های به دردبخور را به صورت عدد و نمودار و جدول در اختیار ما قرار می‌دهند مبنی بر اینکه کدام کلمات کلیدی بیشتر مردم را به داخل سایت ما کشانده، کدام صفحات در جلب مردم موفق‌تر بوده اند….

با کدام کلمات کلیدی می توانیم با همکاران خود رقابت کنیم و کدام کلمات در حال حاضر با توجه به بودجه و بضاعت ما سخت محسوب می‌شوند و باید فعلا خودمان را درگیر آنها نکنیم.

کدام صفحات سایت ما مشکل فنی دارند یا سرعت بارگزاری آن‌ها پایین است. رقبای ما کجای بازار اینترنتی ایستاده اند و کجاها جلوتر و عقب‌تر از ما هستند و چطور از نقاط ضعف و قوت آنها استفاده کنیم. مثلا ابزارهای سئو به ما نشان می‌دهند که رقبای ما با کدام کلمات از کدام وبسایت‌ها بک‌لینک گرفته‌اند و با این کارها تا چه حد توانسته‌اند ورودی وب‌سایتهای خود را بالا ببرند.

 

کلام نهایی

اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی حتی در ابعاد کوچک را دارید از همان ابتدای کار با متخصصان سئو مشورت کنید. مثلا آیا می‌دانید که یکی از عوامل مهم در پربازدید بودن یک سایت، کیفیت دامنه و هاست آن است در حالی‌که بسیاری از افراد گمان می‌کنند که می‌توانند با یک دامنه معمولی شروع کنند.

به نظر می‌رسد کمک گرفتن از متخصصان سئوی کارآزموده راه به‌صرفه‌تری از یادگرفتن کار کردن با ابزارهای پیشرفته سئو و پرداخت هزینه اشتراک آنهاست.

 

نویسنده : محتواساز تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-