طراحی وبسایت شخصی

 
 




مقالات وستا

طراحی وبسایت شخصی

در عصر ارتباطات و تکنولوژی‌ها، طراحی وبسایت شخصی برای افراد مختلف و کسب‌وکارها بسیار مورد نیاز است. در واقع با گستردگی استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، افراد برای رفع نیازهای خود به طور پیوسته در حال جستجو هستند و سعی می‌کنند با مقایسه افراد در حوزه‌های مختلف کاری، بهترین‌ها را انتخاب کنند.

طراحی وب‌سایت

 پس شما می‌توانید با ساخت وبسایت شخصی، خود را به افراد مختلف در سراسر وب معرفی ‌کنید و چه چیز بهتر از این که خدمت، محصول و حتی رزومه کاری و تحصیلی شما توسط افراد مختلف دیده شود. اما سوال اصلی اینجاست چگونه می‌توانم طراحی وبسایت خود را انجام دهم؟

معرفی ویژگی‌های مهم طراحی وبسایت شخصی

برای این‌ که طراحی وبسایت شخصی خود را آغاز کنید باید بدانید که یک سایت اینترنتی باید چه ویژگی‌های داشته باشد. در این بخش می‌خواهیم با معرفی قواعد و اصول درست طراحی، مسیر پیش روی شما را مشخص کنیم. این اصول عبارت است از:

1- تعیین درست اهداف وبسایت

اکثر افراد از سایت برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند؛ از وبلاگ‌نویسی درباره تجربیات سفر گرفته تا به اشتراک گذاشتن نوشته‌های خلاقانه و راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی.

پس در این بخش باید علاقه و مهارت‌های خود را در نظر گرفته و تعیین‌کنید که افراد چگونه باید با شما آشنا شوند؟ به عبارت بهتر، چگونه می‌خواهید خود را به مخاطبین خود معرفی کنید؟

این را فراموش نکنید که اهداف شما، تعیین کننده نوع سایتی است که می‌خواهید آن را ایجاد کنید.

2- شناسایی مخاطب هدف

قدم بعدی در طراحی وبسایت‌های شخصی، مشخص کردن مخاطبین هدف است. انجام این کار به شما کمک کند تا اهداف سایت را بهتر تعریف کنید. در این بخش باید علاقه مخاطبان را در نظر گرفته و مشخص کنید که مشتریان به دنبال مشاهده چه حرفه و مهارتی از شما هستند؟ همچنین باید تعیین کنید که وبسایت شما برای بازاریابی است یا آموزش به مخاطبان؟

شناخت سلیقه، جنسیت، سن و علایق مخاطبین هدف به شما کمک می‌کند تا در انتخاب رنگ، ظاهر سایت و همچنین ایجاد محتوا، دقت بالا و تصمیم بهتری داشته باشید. به عنوان مثال اگر مخاطبین سایت شما کودکان باشند با سایتی که قرار است کارخانه‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ شما را بشناسند، قطعا متفاوت خواهد بود.

3- تعیین نوع وبسایت مناسب

پس از تعیین هدف و مخاطب، باید نوع وبسایت را مشخص کنید. حالا این عبارت به چه معناست؟

برای ساخت سایت، دسته‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه مقاله به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

4- انتخاب دامنه و میزبانی وب صحیح

بعد از تصمیم‌گیری در خصوص نوع وبسایت، باید به سراغ کارهای فنی و اولیه ساخت وبسایت شخصی بپردازید. در ابتدا باید یک نام دامنه به عنوان آدرس وبسایت خود خریداری کنید که برای انجام این کار ابزارها و راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد.

بعد از خرید دامنه، باید یک سرویس میزبان وب خوب داشته باشید تا طراحی و اطلاعات سایت شما روی آن قرار بگیرد. سرویس میزبانی وب یا همان هاست، این امکان را می‌دهد که عموم مردم به وبسایت شما دسترسی داشته باشند.

5- برخورداری از  طراحی بصری زیبا

حالا نوبت به طراحی وبسایت شخصی است؛ در این بخش باید به نکات بسیاری از جمله رنگ‌ها، دقت و نظم در چیدمان عناصر و المان‌های سایت، تایپوگرافی، جستجو راحت مخاطب و استفاده از عکس‌های زیبا، توجه کنید.

شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که مخاطب در 5 ثانیه اول تصمیم می‌گیرد که بماند  یا دکمه بازگشت را کلیک کرده و به سراغ سایتی دیگر برود. به همین دلیل باید سعی کنید در این زمان اندک، اهداف و کلیات سایت را به مخاطب معرفی و از همه مهم‌تر با طراحی بصری سایت، او را به خود را جذب کنید.

اگر شما نتوانید نیاز مخاطب را در هنگام ورود به سایت پاسخ دهید و از طراحی پیچیده‌ و نامنظمی برخوردار باشید، فرصت خوبی را برای رقیب خود رقم زده‌اید.

6- به روز بودن محتوا و پرداختن به اطلاعات روز

بعد از انجام کارهای بالا، شما باید نسبت به محتوا سایت خود دقت بسیاری به خرج دهید. باید صفحه فرود و اصلی قوی داشته باشید. همچنین باید راه‌های ارتباطی مخاطبین با شما به خوبی مشخص شده باشد.

یکی دیگر از کارها در بخش محتوا، داشتن یک بخش "درباره ما یا درباره من" جذاب و توضیح کامل از فعالیت و مهارت‌های خودتان است. در ادامه باید با انجام یک تحقیق کلمات کلیدی درست، نوشتن نسبت به نیازها و دغدغه‌های مخاطبین آگاه و برای پاسخ به آن به نوشتن مقاله بپردازید.

علاوه‌بر موارد بالا، انتخاب تصاویر و استفاده از عکس‌های باکیفیت و زیبا را در این بخش فراموش نکنید.

7- استفاده از دانش سئو برای کسب رتبه بهتر در گوگل

یکی دیگر از کارهایی که بعد از طراحی وبسایت شخصی باید به آن اهمیت داد، استفاده از دانش سئو برای کسب رتبه بهتر در گوگل و آشنایی بیشتر افراد با کسب‌وکار شما است. در حقیقت مرورگرهای وب مانند گوگل، با استفاده ربات‌هایی که خزنده‌های وب نام دارند، به طور پیوسته در سطح وب سایت‌ها را بررسی و سعی می‌کنند تا بهترین‌ها را براساس الگوریتم‌های خود در صفحات مختلف، دسته‌بندی کند.

در این بخش باید با انجام برخی کارها در حوزه سئو، سایت خود را برای خزنده‌های گوگل بهینه و آماده کنید؛ یعنی شما باید علاوه‌بر جلب رضایت کاربر، انجام برخی از کارها را در دستور عمل خود قرار دهید تا خزنده‌های گوگل در هنگام بررسی سایت، هدف شما را بهتر متوجه شوند و براساس عملکردی که دارید به شما رتبه دهند.

دسته‌بندی انواع وبسایت‌ها:

در بیان اصول و قواعد طراحی وبسایت شخصی گفتیم که باید نوع وبسایت خود را مشخص کنید که برای این موضوع دسته‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد. از دسته‌بندی‌های متفاوت در ساخت سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایت‌های تک صفحه‌ای

اولین دسته‌بندی در تعیین نوع وبسایت، سایت‌های تک صفحه‌ای هستند که تمام اطلاعات در یک صفحه، نمایش داده می‌شود. این نوع از وبسایت‌ها که معمولا اطلاعاتی هستند، عملکرد بسیار ساده‌ای داشته تا جایی که کار کردن برای افراد بسیار سریع و آسان است.

  • وبسایت نمونه‌کار

نوع دیگر از وبسایت‌ها، وبسایت‌های نمونه‌کار هستند که البته با عنوان "نمونه کار دیجیتال یا آنلاین" نیز شناخته می‌شوند. طراحی این نوع از وبسایت‌های شخصی براساس نمونه کار افراد صورت می‌گیرد تا حرفه، تخصص و مهارت فرد برای دیگران به طور کامل مشخص شود. 

  • بلاگ‌محور

نوع دیگری از وبسایت‌ها، بلاگ‌محور هستند. این نوع سایت‌ها با ایجاد محیطی برای کاربران، باعث می‌شوند تا مطالب مختلفی در سایت قرار گیرد که رفته رفته با افزایش مخاطبین خود، به بستری برای تبلیغ کسب‌وکارهای مختلف تبدیل می‌شوند.

  • وبسایت‌های چند صفحه‌ای

در نهایت وبسایت‌های چند صفحه‌ای، رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع وبسایت‌های شخصی هستند که در انواع سایت‌های فروشگاهی، خدماتی و آموزشی در دسترس مخاطبان قرار دارند.

طراحی وبسایت شخصی چه مزیتی دارد؟

از مهم‌ترین مزیت‌های یک وبسایت می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • داشتن یک وب سایت شخصی باعث می‌شود که در اینترنت بیشتر دیده شوید و افراد بیشتری با خدمات و محصول شما آشنا شوند.

  • ایجاد یک وب سایت شخصی به افراد کمک می‌کند  تا سعی کنید در حرفه خود همواره به‌روز باشد.

  • یکی دیگر از مزایای طراحی وبسایت شخصی، تمایز شما نسبت به دیگر کسب‌وکارهای آنلاین است.

برخی دیگر از نکات مهم در طراحی سایت

بیان کردیم که چه ویژگی‌هایی در طراحی اصولی یک وبسایت شخصی اهمیت بالایی دارد اما موارد بالا تمامی نکات نبود. برخی دیگر از کارهایی که حتما نیاز است در حین طراحی و یا بعد از طراحی به آن توجه کنید شامل موارد زیر است:

  • سرعت وبسایت (Page Speed)

سرعت نمایش سایت، یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. به عبارت بهتر، مدت زمانی که کاربر روی آدرس وبسایت شما کلیک می‌کند تا سایت به‌طور کامل توسط مخاطب دیده شود، سرعت وبسایت می‌گویند.

در واقع مخاطبین مایل نیستند که زمان زیادی را تا نمایش کامل سایت، صرف کنند و دوست دارند مطلب و سوال خود را در کسری از ثانیه مشاهده کنند. به همین خاطر نیاز است با استفاده از برخی افزونه و ابزارهای مناسب، نسبت به کاهش سرعت وبسایت خود اقدام کنید.

  • کدنویسی قالب وبسایت

توجه به کدنویسی قالب، یکی دیگر از مسائلی است که باعث راحتی کار و کاهش مشکلات سایت می‌شود. خوب است که این نکته را در طراحی وبسایت خود در نظر داشته باشید اما چون کار پیچیده و سختی به نظر می‌آید، فقط باید از حرفه‌ای بودن تیم طراح سایت خود مطمئن باشید.

بد نیست بدانید که داشتن یک کدنویسی خوب، نقش موثری در رعایت اصول سئو و همچنین کسب رتبه بهتر در گوگل ایفا می‌کند.

  • واکنش‌گرایی سایت یا ریسپانسیو بودن (Responsive)

این مساله در طراحی وبسایت شخصی را هرگز فراموش نکنید، چرا که این موضوع اهمیت بالایی برای گوگل دارد. پس ریسپانسیو بودن یک سایت یعنی نمایش کامل و بی‌عیب و نقص اندازه‌های صفحه سایت در انواع دستگاه‌ها هوشمند مانند کامپیوتر، تبلت و گوشی همراه. این ویژگی باعث می‌شود تا افراد با هر دستگاهی بتوانند از سایت شما استفاده کنند.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات طراحی وبسایت شخصی را برای شما بیان کنیم تا خیلی سریع به سمت اینترنتی شدن کسب‌وکار خود بروید. پس اگر به دنبال یک تیم حرفه‌ای برای طراحی وبسایت خود با تمامی نکات بالا هستید، کافیست با وستا تماس حاصل فرمایید.

شرکت دانش بنیان وستا با دارا بودن متخصصین حرفه‌ای و توانمند در طراحی وبسایت توانسته کسب‌وکارهای اینترنتی بسیاری از مشاغل را ایجاد کند. علاوه‌برآن، می‌توانید پیش از طراحی سایت خود، با مشاوران ما به صورت رایگان ارتباط بگیرید.

نویسنده : محتواساز تاریخ انتشار : چهار شنبه ۵ مهر ۱۴۰۲
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-