10 نکته مهم قبل از ساخت اپلیکیشن

 
 




مقالات وستا

10 نکته مهم قبل از ساخت اپلیکیشن

صنعت اپلیکیشن‌های موبایل روزبه‌روز در حال رونق بیشتر است و تخمین زده می‌شود که در سال 2023 تعداد دانلود‌ آن‌ها به بیش از 156 میلیارد بار برسد. این یعنی فرصتی ویژه برای کسب و کارها. اما نکته مهمی وجود دارد: بیش از 80 درصد برنامه‌ها، فقط یک بار استفاده و پس از آن به‌طور کامل رها می‌شوند. پس احتمال شکست در این بازار نیز زیاد است و نشان می‌دهد که قبل از انجام طراحی و ساخت اپ‌های موبایل، باید چند عامل کلیدی را در نظر گرفت. با وستا همراه باشید تا 10 نکته مهمی که باید پیش از طراحی اپلیکیشن در نظر گرفت را بدانید و بتوانید بدون هدر رفتن زمان و بودجه، یک اپلیکیشن عالی برای خودتان بسازید.

ساخت اپلیکیشن اختصاصی

1- هدفتان را از ساخت اپلیکیشن مشخص کنید.

قبل از انجام هر کاری، این سوالات را بپرسید: دلیل شما برای تولید اپلیکیشن چیست؟ چه نوع مشکلی را می‌خواهید با آن حل کنید؟ مزایا اپلیکیشن شما چیست و چه ارزش‌هایی را به کاربران ارائه می‌دهد؟ آیا اصلا کسب و کار شما به آن نیاز دارد؟ آیا اپلیکیشن موبایل حاشیه سود شما را افزایش می‌دهد و یا کمک می‌کند به اهداف بیزینسی خود برسید؟ چه تفاوتی بین اپلیکیشن و وبسایت خواهد بود؟

پاسخ به این سوالات کمک می‌کند تا شما دید بهتری نسبت به اپ خود داشته‌باشید و با نگاهی روشن‌تر آن را توسعه دهید.

2- تحقیقات بازار جامعی انجام دهید.

پس از پاسخ به پرسش‌های قبل، باید تحقیق کاملی روی بازار انجام دهید. این تحقیقات باعث می‌شود تا اطلاعات و آمار مفیدی از بازار و رقبا به دست بیاورید و بتوانید استراتژی‌های مورد استفاده رقبا و اشتباهاتشان را درک کنید و با درس گرفتن از آن‌ها، اپلیکیشن بهتری بسازید. همچنین می‌توانید فرصت‌های جدیدی را کشف کنید و برنامه خود را با توجه به آن‌ها ایجاد کنید. بهتر است نظرات کاربران اپ رقیب نیز بررسی شود؛ چرا که از این طریق می‌توانید نقاط قوت و ضعف آن را متوجه شوید.

3- مخاطبان هدف خود را بشناسید.

کاربران هدف خود را به‌طور کامل شناسایی کنید؛ برای این کار می‌توانید مواردی مانند سن، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها و رفتارهای آن‌ها را در نظر بگیرید. همچنین سعی کنید به‌طور مداوم نیازها و ترجیحات آن‌ها را درک کنید. سپس تمام تلاش خود را بکنید تا این نیازها برآورده شوند. این کار باعث می‌شود که برنامه شما، گروه درستی از مخاطبان را پیدا کرده و نیازهای خاص آن‌ها را همیشه رفع کند و با تغییرات آن‌ها نیز هماهنگ باقی بماند.

4- پلتفرم مناسب خود را برای ساخت انتخاب کنید.

اگر در مراحل قبل، تحقیقات کاملی انجام داده باشید، از هدف و قابلیت‌های موردنظر اپ موبایلی خود اطلاع کامل دارید و همچنین اگر مخاطب را خیلی دقیق شناسایی کرده باشید می‌دانید که آن‌ها بیشتر از چه نوع گوشی و چه سیستم‌عاملی استفاده می‌کنند. با استفاده از این داده‌ها، باید پلتفرمی را برای ساخت برنامه انتخاب کنید.

شما می‌توانید اپلیکیشن خود را برای پلتفرم‌های مختلفی مانند اندروید و آی او اس بسازید. این انتخاب بسیار مهم است و روی مراحل بعدی ساخت و مواردی مانند بودجه، میزان زمان مورد نیاز و روش بازاریابی نیز اثر گذار خواهد بود. اما دقت کنید که در صورت انتخاب یکی، ممکن است کاربران زیادی را از دست بدهید.

بنابراین توصیه می‌شود، دو نسخه اختصاصی، یک اپلیکیشن اندروید و یک نسخه اپلیکیشن آی او اس بسازید؛ چرا که عملکرد بهتری خواهند داشت و با سخت‌افزار و سیستم‌عامل موبایل در هماهنگی بیشتری هستند؛ راه دیگر استفاده از پلتفرم Hybrid یا ترکیبی است که با استفاده از فناوری‌های تحت وب، می‌توان به‌آسانی یک برنامه ساخت که بدون هیچ مشکلی روی هر دو پلتفرم کار کند. البته باید سرعت کمتر و قابلیت‌های محدودتر این راهکار را نیز در نظر گرفت.

همچنین بخوانید: ساخت اپلیکیشن اندروید یا آی او اس،کدام یک برای شما مناسب است؟

5- نحوه درآمد اپلیکیشن را مشخص کنید.

یکی از اهداف اصلی تولید اپلیکیشن، درآمدزایی است. پس قبل از شروع طراحی و ساخت، باید بدانید که می‌خواهید به چه روشی از اپ درآمد داشته باشید. چند راه متداول برای کسب درآمد از برنامه‌های موبایلی را با هم مرور می‌کنیم:

  • Freemium (قابلیت‌های اصلی رایگان، اما نیازمند به پرداخت هزینه برای دسترسی امکانات بیشتر)

  • اپلیکیشن پولی (پرداخت یک هزینه ثابت از همان ابتدا)

  • خرید اشتراک (پرداخت هزینه به‌صورت دوره‌ای)

  • تبلیغات درون ‌برنامه‌ای

  • فروش خدمت یا محصول

با در نظر گرفتن اپ و کاربران آن، می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید.

6- میزان بودجه لازم برای ساخت اپلیکیشن را تعیین کنید.

بر اساس قابلیت‌ها و میزان پیچیدگی، هزینه طراحی و تولید اپلیکیشن متفاوت است. طبیعتاً هرچه اپ حرفه‌ای‌ و پرجزئیات‌تری داشته باشید، نیاز است هزینه بیشتری پرداخت کنید. مثلاً برنامه‌ای با UI و UX اختصاصی،‌ می‌تواند هزینه بیشتری از یک اپلیکیشن با قالب آماده خواهد داشته‌باشد. بنابراین عوامل زیادی در میزان بودجه لازم شما دخیل خواهند بود. این بودجه باید شامل مواردی مانند هزینه ساخت، نگهداری، به‌روزرسانی، سرورها، بازاریابی و خدمات مشتری نیز باشد.

7- بهترین روش و شرکت ساخت اپلیکیشن را انتخاب کنید.

شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن سازهای موجود، ایده خود را پیاده‌سازی کنید و یا از شرکت‌های معتبر برای انجام این کار کمک بگیرید. این شرکت‌ها نیز یا ایده شما را به‌صورت اپلیکیشن اختصاصی از ابتدا طراحی می‌کنند و یا با قالب‌های آماده، آن را خواهند ساخت. این روش‌ها هرکدام هزینه، ویژگی و مزایا و معایب متفاوتی دارند؛ نمونه کارهایی که ساخته‌اند را ببینید، امتیازات و نظرات مشتریان قبلی را بررسی کنید و با توجه به خواسته و نیازتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های ساخت اپ، مزایا و معایب آن‌ها و کمک به شما در مورد این تصمیم مهم، مقاله «سریعترین روش ساخت اپلیکیشن» را در وبلاگ وستا منتشر کرده‌ایم که توصیه می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

8- استراتژی بازاریابی بنویسید.

حتی بهترین محصولات نیز بدون بازاریابی موفق نخواهند بود؛ بنابراین بهتر است قبل از ساخت و ارائه اپلیکیشن، تبلیغات خود را شروع کنید تا مخاطبانِ هدف از برنامه شما مطلع شوند و برای انتشار آن هیجان داشته باشند. برای این کار برند سازی کنید، شبکه‌های اجتماعی و دیگر مکان‌های که مخاطبانتان آنجا حضور دارند را پیدا و متناسب با آن، محتوای تبلیغی جذاب تولید کنید. می‌توانید از اینفلوئنسرها نیز کمک بگیرید. بازاریابی را بعد از عرضه اپ هم ادامه دهید تا باعث دانلود بیشتر و افزایش تعامل کاربران شود.

همچنین بخوانید: تاثیر طراحی اپلیکیشن بر پیشرفت و سود‌دهی صنایع مختلف

9- تدابیر امنیتی را درنظر بگیرید.

این روزها هم مردم و هم مارکت‌های انتشار اپ مانند گوگلی پلی و اپ استور، بر روی امنیت برنامه، میزان و نحوه جمع‌آوری داده‌ها توسط آن بسیار حساس هستند. پس اگر اجرای اپلیکیشن شما نیز به داده‌ها و اطلاعات خاصی از کاربر وابسته است، باید اطمینان حاصل کنید که فرآیند جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره آن‌ها امن بوده و از خطرات احتمالی دور خواهد بود. برای اطمینان از این موضوع، می‌توانید از تیم‌های متخصص کمک بگیرید.

10- برای بازدید بهتر اپلیکیشن برنامه داشته باشید.

App Store Optimization یا بهینه‌سازی اپلیکیشن برای اپ استورها، برای موفقیت اپلیکیشن حیاتی است. چند نکته زیر را می‌توانید در مورد ASO رعایت کنید:

  • انتخاب نام مناسبی که تلفظ و املای آن راحت باشد.

  • استفاده از گرافیک‌های جذاب و ویدیوهای باکیفیت و خوش‌ساخت برای معرفی برنامه و قابلیت‌های آن

  • انتخاب کلمات کلیدی مرتبط که دقیقا اپ شما را توصیف می‌کنند.

  • نوشتن توضیحات اپلیکیشن به‌صورتی که ویژگی‌ها و مزایای آن را شرح دهد.

  • طراحی آیکون اپ با طرح ساده، بدون جزئیات غیرکاربردی و به همراه رنگ‌های زیبا و جذاب

برای آشنایی بیشتر با ASO، مقاله «بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور (ASO) چیست؟» را می‌توانید مطالعه کنید.

همان‌طور که با یکدیگر خواندیم، ساخت و ایجاد اپلیکیشن فرآیندی است که اجرای آن بدون داشتن برنامه و استراتژی مشخص و دقیق، موفق نخواهد بود. داشتن این استراتژی برای تخمین هزینه و پیشی گرفتن از رقیبان به شما کمک بسیاری می‌کند. اگر می‌خواهید اپلیکیشن خود را با همکاریِ تیمی با سابقه و ماهر تولید کنید، وستا در کنار شماست. تیم ما در ساخت اپلیکیشن اختصاصی تجربه‌های بسیاری را در کارنامه خود دارد. برای مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 09120455485 تماس بگیرید.

نویسنده : محتواساز تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-