آشنایی با کاربردهای AR در آموزش

 
 




مقالات وستا

آشنایی با کاربردهای AR در آموزش

شاید این روزها نام تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) را شنیده باشید، اصطلاحی که از طریق رسانه‌ها، صاحبان کسب‌وکار، دانشجویان و دیگر افراد در زمینه‌های مختلف به کار برده می‌شود. ممکن است در نگاه اول این تکنولوژی کمی پیچیده و تخصصی به نظر برسد، اما با مزایا و کاربردهای بسیاری که در زمینه‌های مختلف دارد به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مولفه‌های هر کسب‌وکاری تبدیل شده است.

کاربردهای AR

در واقع، تکنولوژی واقعیت افزوده یک محیط نمایشی حرفه‌ای مبتنی بر واقعیت است که از تصاویر، متن، صدا و جلوه‌های ویژه برای ارتقاء کیفیت و واقعی بودن فضای ایجاد شده استفاده می‌کند و به نوعی به دنیای موجود افزوده می‌شود. واقعیت افزوده راه خود را در بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع مختلف مانند آموزش باز کرده است. آموزش از طریق واقعیت افزوده (AR)، مزایا و کاربردهای غیر قابل مقایسه با روش‌های سنتی آموزشی دارد و بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ در حال استفاده از این تکنولوژی شگفت‌انگیز هستند. ما در این مقاله از شرکت دانش‌ بنیان وستا قصد داریم تا به توضیح کامل در مورد کاربردهای AR در آموزش بپردازیم. پس اگر به تکنولوژی AR علاقه‌مند هستید یا صاحب کسب‌وکاری هستید و قصد استفاده از AR را دارید این مقاله پرکاربرد را از دست ندهید!

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

در ابتدا به توضیح در رابطه با یکی از سوالات متداول، "واقعیت افزوده چیست؟"، می‌پردازیم. واقعیت افزوده از عبارت لاتین Augmented Reality گرفته شده است که مخفف آن همان AR است. به زبان ساده، واقعیت افزوده نوعی فناوری است که در آن تصاویر و اشیاء مختلف، صدا و محرک‌های حسی و دیگر موارد در یک محیط واقعی و در کنار ساير تصاویر و اشیاء فیزیکی موجود قرار می‌گیرند.

بسیاری از افراد واقعیت افزوده (AR) را با واقعیت مجازی (VR) به اشتباه یکسان می‌دانند! در حالی که در تکنولوژی واقعیت افزوده ما با طور کامل با محیط و کاربران مجازی و شبیه‌سازی شده سروکار نداریم، بلکه در آن یک سری اشیا یا کاربران مجازی با این دنیای واقعی و فیزیکی ترکیب می‌شوند و تلفیقی از یک محیط واقعی و مجازی را تجربه خواهیم کرد. اين تکنولوژی به ما کمک می‌کند تا با ترکیب جلوه‌های نمایشی مجازی با دنیای واقعی درک بهتری از پدیده‌های مختلف داشته باشیم و در برخی زمینه‌ها مانند موارد آموزشی کمک شایانی به کاربران می‌کند تا تجربه بسیار بهتر و دقیق‌تری از موضوع مورد نظر خود به دست آورند. از نمونه‌های بسیار رایج AR می‌توان به برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های عکاسی مانند اسنپ‌چت (Snapchat) در تلفن همراه اشاره کنیم.

کاربردهای واقعیت افزوده در آموزش

همان‌طور که تا به اینجا گفته شد، واقعیت افزوده در بسیاری از زمینه‌های پزشکی، مهندسی، هوا و فضا و آموزش کاربردهای بسیار زیادی دارد. در این بخش به بررسی "کاربردهای تکنولوژی AR در آموزش" که بسیار مورد توجه قرار گرفته است می‌پردازیم.

در زمینه آموزش، موضوعی که اهمیت دارد میزان و نحوه تعامل کاربران با این نوع تکنولوژی است. طبق بررسی‌های انجام شده، میزان تعامل کاربران با این محیط حدود 75 درصد است که از هر نظر بسیار موثر و کاربردی‌تر از دیگر روش‌های آموزش است. از طرفی استفاده از این نوع فناوری در آموزش نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و تقریباً تمام افرادی که تمایل دارند در شغل و فعالیت خود، آموزش از طریق واقعیت افزوده نیز داشته باشند می‌توانند به راحتی از این فناوری جذاب استفاده کنند.

 درواقع، AR اهداف مختلفی در زمینه آموزش دنبال می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن جذب راحت و آسان اطلاعات و پردازش و یادگیری آن توسط دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر افراد علاقه‌مند است. این فناوری، فرآیند یادگیری را بسیار جذاب و سرگرم‌کننده می‌کند و به یک گروه سنی یا سطح تحصیلی خاصی محدود نمی‌شود و تمامی افراد از پیش‌دبستانی گرفته تا دانشگاه یا حتی افراد شاغل می‌توانند از واقعیت افزوده برای یادگیری و آموزش دقیق و اصولی استفاده کنند.

مزایای واقعیت افزوده در آموزش

مزایای واقعیت افزوده در آموزش، قابل توجه است که در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم:

  • در دسترس بودن مواد آموزشی در هر زمان و هر مکان: از جمله مزایا و کاربردهای تکنولوژی واقعیت افزوده در دسترس بودن آن در هر زمان و مکان است و بهترین جایگزین برای کتاب‌های درسی، پوسترها، کتابچه‌ها و دیگر موارد آموزشی است. در واقع، AR مواد آموزشی کم هزینه و قابل حمل را ارائه می‌دهد و نیازی به تجهیزات خاصی ندارد. در نتیجه، این تکنولوژی جذاب باعث می‌شود تا آموزش در هر شرایطی در دسترس باشد.

  • افزایش مشارکت و علاقه: فناوری AR نوعی فناوری تعاملی است که می‌تواند تاثیر مثبت قابل توجهی بر افزایش علاقه و تعامل و مشارکت دانشجویان و دانش‌آموزان داشته باشد. در واقع، این تکنولوژی باعث می‌شود تا هر فردی بتواند به راحتی اطلاعات و مطالب تدریس شده را با روشی جذاب و منحصربه‌فرد یاد بگیرد و به نوعی درگیر فرآیند یادگیری شود.

  • فرآیند یادگیری سریعتر و موثرتر: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمینه آموزش وجود دارد، موثر واقع شدن فرآیند یادگیری است. از جمله قابلیت‌های مهم و فوق‌العاده اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده، متنوع‌سازی و بهبود کلاس‌های خسته‌کننده آموزشی در فضای واقعی است. با استفاده از این نوع آموزش هوشمند می‌توان به راحتی از درس‌های تعاملی و کار گروهی که در آن تمامی افراد به طور همزمان درگیر یادگیری و آموزش هستند استفاده کرد تا یادگیری با نتیجه بهتر و موثرتری واقع شود. به عبارت دیگر، استفاده از AR در آموزش باعث می‌شود تا افراد از طریق تحلیل و پردازش کامل موضوع، به نتایج بهتری دست یابند و به جای مطالعه مطالب صرفاً تئوری، آن را با جزئیات و در عمل ببینند.

  • یادگیری عملی: از دیگر مزایا و کاربردهای واقعیت افزوده، آموزش عملی است. به عنوان مثال، می‌توان به راحتی با ایجاد شرایط دقیق مرتبط با یک شغل یا رشته تحصیلی خاص، به تسلط بر مهارت‌های عملی مورد نیاز برای آن دست پیدا کرد.

  • آموزش ایمن و کارآمد: یکی از مزیت‌های بسیار کاربردی و جالب توجه واقعیت افزوده این است که می‌توان در امنیت کامل و بدون صدمه و خسارت زدن به خود یا دیگران به تمرین مهارت‌های مختلفی مانند جراحی قلب، تعمیر وسایل فنی و الکترونیکی مختلف و دیگر موارد پرداخت.

نمونه‌هایی از اجرای موفق واقعیت افزوده در آموزش

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به واقعیت افزوده هستید و قصد دارید از این تکنولوژی برای آموزش استفاده کنید، به طور کلی می‌توانید به سه طریق این کار را انجام دهید و با در نظر گرفتن سایر ایده‌های موجود، واقعیت افزوده مختص به خود را بسازید.

1. فلش کارت‌های AR

فلش کارت‌ها از جمله ابزارهای بسیار کاربردی و جذاب در یادگیری و آموزش هستند. از جمله برنامه‌های واقعیت افزوده که از فلش کارت برای آموزش اطلاعات مختلف مربوط به حیواناتی مانند دایناسورها برای دانش‌آموزان در سنین مختلف استفاده می‌کند، فلش کارت‌های "Dinosaur 4D+" است. این فلش کارت واقعیت افزوده به گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا دایناسورهای سه بعدی را با اسکن کردن کارت‌ها مشاهده کنند. این یک فرصت عالی برای دانش آموزان است تا در مورد دایناسورها بیشتر بیاموزند. از این فلش کارت‌ها می‌توان برای هر حیوان یا موضوع جذاب دیگری استفاده کرد.

2. برنامه یا اپلیکیشن‌های AR

از دیگر مواردی که می‌توان از واقعیت افزوده در مبحث آموزش استفاده کرد، طراحی و ساخت برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف است. به عنوان نمونه، یکی از اپلیکیشن‌های عالی در زمینه یادگیری شیمی،"Element 4D" است که باعث شده تا یادگیری درسی مانند شیمی بسیار سرگرم کننده و مفید باشد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان عناصر شیمیایی مختلف و واکنش‌های آن‌ها را به راحتی نشان دهد. همچنین، این نوع برنامه به کاربران امکان می‌دهد تا وزن اتمی، عناصر شیمیایی، واکنش بین دو ماده شیمیایی و نام آن‌ها را با تمرینات متعدد یاد گرفته و به خاطر بسپارند.

3. اکسپدیشن‌های AR

اکسپدیشن یا اکتشافات واقعیت افزوده به کاربران کمک می‌کند تا اشیاء سه بعدی را در کلاس درس خود ببینند و بهتر با مباحث درسی ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال اگر قصد تدریس مباحث زیست‌شناسی را دارید می‌توانید با استفاده از این نوع قابلیت واقعیت افزوده، شکل سه بعدی اشکال مختلف مانند DNA را به دانش‌آموزان خود نشان دهید.

سخن پایانی

در این مقاله از شرکت دانش بنیان وستا به بررسی یکی از موضوعات واقعا جذاب این روزها، واقعیت افزوده (AR) و کاربرد آن در آموزش پرداختیم. همانطور که گفته شد واقعیت افزوده یک تکنولوژی منحصربه‌فرد است که در زمینه‌های نظامی، زیبایی، پزشکی، فضانوردی، فنی و مهندسی و بسیاری از دیگر موارد، کاربرد و مزیت‌های بسیار زیادی دارد.

کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا از تکنولوژی AR به منظور ارتقاء کیفیت آموزش و فرآیند یادگیری مجموعه خود استفاده می‌کنند تا بهترین نتیجه را بگیریند. حتی دانشگاه‌ها و مدارس مختلفی هستند که از تکنولوژی AR در آموزش به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند و به هر نحوی سعی می‌کنند تا فرآیند یادگیری و آموزش در نهایت جذابیت ارائه شود. مجموعه وستا از جمله مجموعه‌های حرفه‌ای برای طراحی و توسعه اپلیکیشن و خدمات AR است و به شما در ارائه خدمات مختلف مربوط به طراحی اپلیکیشن و واقعیت افزوده، وبسایت و دیگر موارد کمک شایانی می‌کند. بنابراین، اگر شما قصد طراحی و توسعه اپلکیشن‌های مبتنی بر واقعیت افزوده را دارید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت با مشاوران و کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

نویسنده : محتواساز تاریخ انتشار : یک شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-