بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور (ASO) چیست؟

 
 




مقالات وستا

بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور (ASO) چیست؟

میلیون‌ها اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپ وجود دارند و درنتیجه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صاحبان اپ، شناساندن برنامه به کاربران و افزایش تعداد نصب است. بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور (ASO) اهمیت زیادی دارد؛ چراکه طراحی و ساخت اپ به‌تنهایی کافی نبوده و می‌توان از این طریق بازدید، دانلود و مخاطبان را افزایش داد. برای آشنایی با ASO و استفاده از آن برای موفقیت برنامه خود، مقاله امروز وستا را از دست ندهید.

بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور

ASO چیست؟

بهینه سازی برای اپ استور یا App Store Optimization فرآیند بهینه کردن اپلیکیشن‌های موبایل برای دستیابی به رتبه بالاتر در صفحه نتایج فروشگاه‌های اپ است. هرچه برنامه در نتایج جستجو در رتبه بالاتری قرار بگیرد، مشتریان بالقوه بیشتری آن را خواهند دید. سئو و ASO را می‌توان تا حدودی شبیه به هم در نظر گرفت؛ با این تفاوت که عوامل‌های رتبه‌بندی یکسانی ندارند و سئو مخصوص سایت و ASO برای اپلیکیشن‌هاست.

اپ استورهایی مانند گوگل پلی استور (اندروید)، اپ استور اپل (iOS)، سامسونگ گلکسی اپ، مایکت و کافه بازار برنامه‌ها را طبق فاکتورهای مختلفی رتبه‌بندی می‌کنند. پس اگر از کلمات کلیدی صحیح، تصاویر مناسب و توضیحات بهینه استفاده کنید، می‌توانید رتبه اپ خود را در نتایج بالاتر ببرید و درنتیجه کاربران بیشتری اپ شما را مشاهده و دانلود خواهند کرد.

هدف ASO چیست؟

هدف بهینه سازی برای اپ استور، هدایت ترافیک بیشتر بازدیدکنندگان به سمت صفحه برنامه شما در فروشگاه و انجام یک اقدام خاص یعنی دانلود آن است. ASO کمک می‌کند تا پس از توسعه اپلیکیشن با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و تعداد نصب اپ را به‌طور چشمگیری افزایش دهید.

علت اهمیت ASO چیست؟

به گفته گوگل 40 درصد از اپلیکیشن‌ها از طریق جستجو در فروشگاه‌های اپ، کشف و شناخته می‌شوند و تقریبا 65 درصد از دانلودها مستقیما بعد از جستجو در اپ استورها رخ می‌دهد؛ درنتیجه رتبه بالاتر به معنی تعداد کلیک و دانلود بیشتر است.

بنابراین پرکاربردترین روش یافتن و دانلود برنامه‌های موبایل از طریق قسمت جستجو در اپ استورها است. پس اگر از ASO برای بهبود رتبه اپ خود استفاده نکنید، بزرگ‌ترین راه افزایش دانلود برنامه‌تان را از دست می‌دهید. اما خبر خوب این است که تعداد کمی از ناشران اپلیکیشن روی بهینه سازی برای اپ استور سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر حتی کمی برای بهبود اپ تان تلاش کنید، در رتبه‌بندی و میزان موفقیت کلی آن تاثیر بسزایی خواهید گذاشت.

مزایای ASO چیست؟

  • کم شدن هزینه جذب کاربر

  • بهبود عملکرد برنامه

  • افزایش تعداد دانلود و نصب‌های ارگانیک

  • افزایش نرخ کلیک و تبدیل

  • افزایش درآمد

  • متمایز شدن در بازار رقابتی

راهکارهای بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استور

حال که دانستیم ASO چیست، بیایید با انواع روش‌های آن نیز آشنا شویم. به‌طورکلی بهینه سازی اپ دو جنبه دارد: مواردی که الگوریتم را تحت تاثیر قرار می‌دهد (مانند کلمات کلیدی، نام و توضیحات) و بخشی که روی جنبه انسانی عوامل موثر بر ASO (مانند تصاویر و آیکون) تمرکز می‌کند. از مهم‌ترین راهکارهای ASO می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازار هدف خود را بشناسید:

مهم‌ترین قسمت هر اپلیکیشن، کاربران آن است. باید مطمئن شوید که برنامه شما را مخاطبان مناسب (کسانی که به دنبال برنامه‌های مشابه هستند) می‌بینند؛ این کار از طریق جستجو کلمات کلیدی انجام می‌شود. پس تحقیق کنید که مشتری ایده‌ آل شما چه کسی است، چه چیزی را جستجو می‌کند، این کار را چگونه انجام می‌دهد و هنگام جستجو روی چه نوع اطلاعاتی متمرکز می‌شود. همچنین کلمات کلیدی، میزان ترافیک و تقاضا در مورد آن‌ها را نیز بررسی کنید. می‌توانید از تکنیک‌ها و ابزارهای سئو مانند Keyword Planner گوگل ادز نیز استفاده کنید. یک راه خوب دیگر تجزیه‌وتحلیل اپلیکیشن‌های رقیب است. پس از این بررسی جامع، مواردی مانند نام و توضیحات اپ را مطابق داده‌های حاصل‌شده بنویسید تا الگوریتم‌های فروشگاه‌های اپلیکیشن، برنامه شما را در لیست نتایج کلمات کلیدی مرتبط قرار دهند.

از کلمات کلیدی در نام برنامه استفاده کنید:

نام باید منحصربه‌فرد، خوانا و مرتبط با کار اپ باشد. بهتر است یک کلمه کلیدی در کنار این نام قرار دهید تا افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند، اپ شما را پیدا کنند؛ این کار به میزان 10 درصد باعث بهبود رتبه شما می‌شود.

بیاید فرض کنیم که می‌خواهیم ASO را برای یک برنامه چت با نام Texmo انجام دهیم؛ اول ویژگی‌های اپلیکیشن را بنویسید. بر اساس تحقیق مرحله قبل می‌دانیم که افرادی که به دنبال یک برنامه پیام‌رسان هستند، احتمالا کلماتی مانند Chat ،Messaging و Text را در فروشگاه‌های اپ جستجو می‌کنند. پس می‌توانیم از این کلمات در نام و توضیحات اپ استفاده کنیم و مثلا نام اپلیکیشن را این‌گونه تغییر دهیم: «Texmo: chat and messaging app»

توضیحات اپلیکیشن را با دقت بنویسید:

توضیحات باید رسا، مشخص و متقاعدکننده باشد و کاربرد، هدف و ارزش برنامه را دقیق بیان کند. توجه کنید که دو جمله اول توضیحات، بسیار مهم هستند و روی آن‌ها تمرکز ویژه‌ای داشته باشید. متن را ساختاربندی کنید تا خوانایی راحتی داشته باشد و پیشنهاد می‌شود کلمات کلیدی را تا حدود 5 بار در توضیحات استفاده کنید.

بسته به مخاطبان هدف و نحوه ارتباط شما با آن‌ها، برای نوشتن توضیحات برنامه دو رویکرد وجود دارد: یا ویژگی‌های اپ را بگویید و یا نتیجه استفاده از اپ را به کاربران نشان دهید که در این صورت متن احساسی‌تر خواهد بود. مثلا اگر کاربران شما افراد فنی‌تری هستند، راه اول و بیان قابلیت‌های اپلیکیشن نتیجه بهتری خواهد داشت. اما اگر مخاطبان این چنین نیستند، رویکرد دوم با تمرکز روی آسان‌تر کردن زندگی آن‌ها بهترین راه خواهد بود.

همچنین می‌توان این دو روش را ترکیب نیز کرد. در قسمت توضیحات برنامه Texmo، اگر کاربران را شاغلین و افراد اداری در نظر بگیریم، باید روش اول را انتخاب کنیم و ‌می‌توانیم چنین چیزی بنویسیم: «با اپ Texmo می‌توانید همه نوع فایل و سند را به‌راحتی اسکن و ارسال کرده و با قابلیت حذف پیام، پیام‌های اشتباه خود به همکاران را حذف کنید». اما اگر همین اپلیکیشن برای افراد عادی باشد، رویکرد احساسی می‌تواند این‌گونه انجام شود: «اسکن و ارسال اسناد به‌راحتی آب خوردن است. فایل‌ها را به‌موقع ارسال کنید و با امکان حذف پیام، از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید». بسته به نوع مخاطب می‌توانید حتی از مواردی مانند ایموجی هم استفاده کنید.

به تصاویر، اسکرین‌شات‌ها و ویدیو توجه کنید:

همان‌طور که در قسمت ASO چیست توضیح دادیم، استفاده از کلمات کلیدی در نام و توضیحات اپ حیاتی است، اما اسکرین‌شات‌ها و ویدیو نیز به همان اندازه در جذب کاربران بالقوه اهمیت دارند. درواقع دومین عامل تاثیرگذار در دانلود برنامه‌ها، اسکرین شات است. تصاویر باید توضیح دهند که اپ چه کاربردهایی دارد، ویژگی‌های مهم آن چیست و کاربران چه انتظاری می‌توانند داشته باشند. اسکرین شات باید چشم‌نواز، مرتبط، واضح و دقیق باشند و می‌توانید خلاصه‌ای از مطالب قسمت توضیحات را در آن‌ها نشان دهید. همچنین استفاده از فونت بزرگ‌تر در اسکرین شات‌ها توصیه می‌شود. پیش‌نمایش ویدیویی نیز بسیار سودبخش است و با توجه به اینکه 96 درصد مخاطبان برای اطلاع از یک محصول یا خدمات، ویدیو تماشا می‌کنند، سعی کنید از این فرصت طلایی نیز بهره ببرید.

آیکون برنامه را جذاب طراحی کنید:

یکی از مهم‌ترین و سریع‌ترین راه‌های جذب مخاطب، طراحی آیکونی زیبا برای اپ است. آیکون باید با تصویر برند شما سازگار بوده، متناسب با بازار هدف باشد، رضایت کاربران را از نظر بصری جلب کند و فوراً قابل‌تشخیص باشد. مثلا برای ‌Texmo می‌توان از یک نماد ساده مانند ابر (حباب) پیام با استفاده از رنگ‌های برند بهره برد؛ بنابراین کاربر می‌تواند سریع و بدون زحمت این نماد را شناسایی کرده و تشخیص دهد که اپلیکیشن چه‌کاری انجام می‌دهد. همچنین دقت کنید که آیکون برنامه شما، مشابه دیگر اپ‌ها نباشد.

«نحوه‌ی طراحی اپلیکیشن موبایل» را نیز مطالعه کنید.

روی دریافت امتیاز و رتبه‌بندی تمرکز کنید:

روش‌هایی طراحی کنید تا مخاطبان به برنامه شما امتیاز دهند. تعداد امتیازها مهم است؛ اما کیفیت آن‌ها (امتیازهای بالاتر) نیز اهمیت دارند. با ارسال نوتیفیکشن یا تعیین جایزه، کاربران را تشویق کنید تا نظر خود را ثبت کنند. نظرات منفی را بررسی کنید و پاسخ دهید و از نظرات مثبت برای تبلیغ برنامه استفاده کنید.

عملکرد اپلیکیشن را به‌صورت دوره‌ای ارزیابی کنید:

پس از طی کردن مراحل بالا، قسمت سخت کار انجام شده است. حالا باید به‌طور مستمر بررسی کنید که آیا بعد از اعمال ASO رتبه برنامه شما بهبود یافته است؟ کلمات کلیدی موثر بوده‌اند؟ تصاویر آخرین نسخه اپ، ویژگی‌های جدید آن را بازتاب می‌دهد؟ وضعیت اپ‌های رقیب چگونه است؟‌ با توجه به داده‌ها، تغییرات لازم را اعمال کنید و دوباره پس از مدتی آن‌ها را نیز ارزیابی کنید.

همان‌طور که دیدیم ASO مجموعه‌ای از راهکارها برای بهبود بخشیدن به جایگاه اپلیکیشن در اپ استورها و افزایش میزان دانلود آن است و با انجام نکات گفته‌شده، می‌توانید به‌سرعت رتبه اپلیکیشن خود را ارتقا دهید. توجه کنید که برنامه شما و نیازهای مخاطبان‌تان در طول زمان تغییر خواهد کرد و ASO نیز باید همین روند را دنبال کند و برترین اپ‌ها نیز به همین دلیل به‌طور منظم محتوای خود را به‌روز می‌کنند. شما نیز از انجام آپدیت غافل نشوید.

 تیم حرفه‌ای وستا نیز شما را در برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی و آی او اس، از شرکتی و خدماتی تا فروشگاهی و آموزشی همراهی خواهد کرد. برای راهنمایی و متمایز شدن از رقبا با ما تماس بگیرید.

نویسنده : محتواساز تاریخ انتشار : چهار شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-