نحوه طراحی اپلیکیشن AR برای کسب و کار

 
 




مقالات وستا

نحوه طراحی اپلیکیشن AR برای کسب و کار

هنگامی‌که واقعیت افزوده برای اولین بار مشهور شد، بیشتر در حوزه بازی و سرگرمی مورداستفاده قرار می‌گرفت. اما این تکنولوژی در سال‌های اخیر به کمک کسب و کارها نیز آمده و آن‌ها برای نمایش محصول، تبلیغ، فروش و اطلاع‌رسانی به مشتری از AR بهره می‌برند. همین امر باعث ایجاد دستاوردهای تجاری فوق‌العاده‌ای برای برندها شده است. اگر شما نیز مانند شرکت‌های بزرگی چون آیکیا، آدیداس و گوچی به سرمایه‌گذاری در این فناوری و ساخت اپلیکیشن AR علاقه دارید، با مقاله امروز وستا تیم همراه شوید.

طراحی اپلیکیشن AR

تکنولوژی واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده یا Augmented Reality، تلفیقی از دنیای دیجیتال و واقعی و در واقع لایه‌ای از عناصر و اطلاعات تولیدشده توسط کامپیوتر مانند گرافیک، تصویر، متن و اشیا 3 بعدی است که به دید مخاطب از دنیای واقعی اضافه می‌شود و آن را غنی‌تر می‌کند.

از واقعیت افزوده در حوزه‌ها و صنایع بسیاری از پزشکی و گردشگری تا آموزش و تجارت الکترونیک استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: «مقایسه بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده»

اپلیکیشن واقعیت افزوده چگونه کار می‌کند؟

اپلیکیشن AR، نرم‌افزاری است که از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کرده، اجزای دیجیتالی مانند تصویر و صوت را با دنیای واقعیِ اطراف کاربر ادغام می‌کند و اطلاعات و یا قابلیت‌های خاصی را به او ارائه می‌دهد. این اپ‌ها باعث سهولت زندگی کاربر و بهبود وضعیت کسب و کارها می‌شوند.

برای مشاهده نمونه‌های این برنامه‌ و ایده گرفتن برای ساخت اپ اختصاصی خود، خواندن مقاله‌ی «10 اپلیکیشن برتر AR در سال 2023» را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مزایا و کاربردهای طراحی اپلیکیشن واقعیت افزوده برای کسب و کارها

استفاده از این فناوری چه مزایایی برای بیزینس شما خواهد داشت؟

1- افزایش فروش و سود بیشتر

طبق آمارها، از هر 3 مشتری، 2 نفر فروشگاه‌های آنلاین مبتنی بر واقعیت افزوده را به فروشگاه‌های سنتی ترجیح می‌دهند. چراکه تکنولوژی AR باعث تحریک مثبت در احساسات کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتری می‌شود.

تا 200 درصد افزایش فروش،‌ تا 40 درصد کاهش نرخ بازگشت کالا، افزایش زمان صرف شده مخاطب در پلتفرم شما به میزان دو برابر و درنتیجه مشتریانی راضی و سود بیشتر از مهم‌ترین مزایای طراحی اپلیکیشن‌های Augmented Reality است.

2- تمایز رقابتی و برتری از رقبا

در دنیایی که برندهای مختلف محصولاتی مشابه و با قیمتی یکسان با شما دارند، لازم است تمایز رقابتی خود را مشخص کنید. به‌عنوان‌مثال برند مشهور نایکی در بازار دشوار فروش کالای ورزشی، با اپ واقعیت افزوده خود توانسته پیشگام و پرفروش باشد.

«کاربردهای واقعیت افزوده برای فروشگاه اینترنتی» را در وبلاگ وستا مطالعه کنید.

3- ایجاد ارتباط عاطفی با برند

وقتی‌که محتوای AR را در دنیای واقعی مشتری قرار می‌دهید (مثلاً هنگامی‌که کاربر می‌تواند پیش از خرید لباس، آن را در تن خود ببیند)‌ تجربه به‌یادماندنی و منحصربه‌فردی را برای او رقم می‌زنید و یک رابطه عاطفی میان او و کسب‌وکار شما برقرار می‌شود. در این حالت علاقه و میل به خرید افزایش می‌یابد و اعتماد و وفاداری به برند در مشتریان شما شکل می‌گیرد.

4- افزایش تعامل با برند از طریق مشارکت بالای مخاطبان

چه یک کمپین تبلیغاتی واقعیت افزوده ایجاد کنید و چه به کاربر امکان پرو و امتحان محصول، بدون نیاز به خروج از خانه را بدهید، محتواهای AR به میزان 200 درصد جذاب‌تر از دیگر انواع محتوا است و نرخ مشارکت بالای کاربران به ‌معنای مشهورتر شدن کسب و کار شما، افزایش آگاهی برند و درنتیجه سوددهی بیشتر است. کاهش هزینه جذب مشتری را نیز به فهرست مزایای AR اضافه کنید.

همچنین بخوانید: «بازاریابی دیجیتال با استفاده از واقعیت افزوده»

مراحل توسعه و طراحی اپلیکیشن واقعیت افزوده

برای ساخت یک اپلیکیشن AR باید مراحل زیر را طی کرد:

1- تعریف پروژه

اگر استارت‌آپ فناوری هستید، احتمالا به یک برنامه منحصربه‌فرد که کار کاملا جدیدی انجام خواهد داد نیاز دارید و اگر کسب و کار هستید، ‌غالبا به دنبال راهی برای فروش بیشتر هستید که اضافه کردن یک ویژگی AR در این راه به شما کمک می‌کند. درهرصورت مهندسان و توسعه‌دهندگان باید قبل از شروع، از ایده شما اطلاع داشته باشند. بنابراین اهداف، نیازها و الزامات پروژه را بنویسید.

2- انتخاب نوع اپلیکیشن AR

5 نوع اپ‌های واقعیت افزوده داریم که از فناوری‌های متفاوتی استفاده می‌کنند:

  • Projection-Based AR: عناصر دیجیتالی مانند نور، شی و تصاویر را در محیط فیزیکی منعکس می‌کند و نمایش می‌دهد.
  • Image Recognition AR: از آن برای تشخیص تصویر و الگو استفاده می‌شود و پس از تشخیص، اطلاعات آن شی را نشان می‌دهد. برنامه گوگل ترنسلیت از این قابلیت برای تشخیص متن‌ها در محیط و نمایش ترجمه آن‌ها استفاده می‌کند.

  • Location-based AR: در این نوع برنامه‌ها، از GPS، شتاب سنج و قطب‌نما برای تشخیص مکان‌ها و نشان دادن اطلاعات مرتبط با آن استفاده می‌شود. نمونه آن در شهرهای توریستی و برای نمایش تاریخچه جاذبه‌ها به کار گرفته می‌شود.

  • Superimposition-Based AR: در آن با تلفیق یا روی‌هم قرار دادن نماها اطلاعات بیشتری از شی درک می‌شود. در واقع بخشی از دید (نما) واقعی یا کل آن با محتوای AR جایگزین می‌شود. مثلا در پزشکی تصویر رادیولوژی استخوان شکسته را روی دست بیمار قرار می‌دهند تا درک بهتری از نوع شکستی و نحوه درمان آن ایجاد شود.

  • Outlining AR: برای تشخیص دقیق‌تر محیط اطراف و بهتر دیدن خطوط و مرزها استفاده می‌شود. مثلا برای رانندگی بی‌خطر مخصوصا در شب و هنگام پارک خودرو، خطوط وسط و حاشیه خیابان را نمایش می‌دهد.

برای طراحی اپلیکیشن واقعیت افزوده‌، شما باید نوعی که با نیازهای کسب و کارتان بیشتر مطابقت دارد را انتخاب کنید.

3- نوشتن قابلیت‌ها

اینکه اپ شما به چه قابلیت‌هایی نیاز دارد، کاملا به نوع کاری که از آن انتظار دارید، وابسته است. بنابراین تعیین کنید چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را می‌خواهید در اپلیکیشن AR خود داشته باشید. آیا برنامه قابلیت ضبط صفحه‌نمایش، پشتیبانی از دوربین و GPS خواهد داشت؟ امکان اسکن کد QR، نمایش عناصر سه بعدی و تشخیص تصاویر چطور؟ می‌خواهید اپلیکیشن روی چه دستگاه‌هایی کار کند؟ اپل، اندروید، ویندوز و یا مرورگرهای وب، 4 پلتفرم برتر برای برنامه واقعیت افزوده شما هستند.

پس از تعیین این موارد، وارد فرآیند کدنویسی می‌شویم.

4- انتخاب ابزارها و تکنولوژی‌های لازم

مواردی مانند اندازه برنامه، مخاطبان هدف، ویژگی‌ها و عملکردهای اپ، بودجه و زمان روی نوع ابزارها و فناوری‌های لازم مانند زبانِ برنامه‌نویسی، فریم‌ورک و SDK موردنیاز اثرگذار است. از SDKهای برتر می‌توان Vuforia، Kudan AR و Wikitude و از پلتفرم‌های بدون نیاز به کدنویسی می‌توان Aurasma و Blippar را نام برد. اگر می‌خواهید ساخت اپلیکیشن را برون‌سپاری کنید، متخصصان نرم‌افزار می‌تواند شما را در این انتخاب راهنمایی کنند.

5- استخدام تیم برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده

یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های شما هنگام طراحی اپلیکیشن واقعیت افزوده، نیروی انسانی است. این تیم برنامه‌نویسی است که در طراحی، ساخت و پشتیبانی اپلیکیشن به شما کمک می‌کند و انتخاب درست آن‌ها روی راحت‌تر شدن این راه طولانی و دشوار بسیار مهم و موثر است.

6- تست اپ و انتشار

پس از ساخت، با اپلیکیشن کار کنید و از عملکرد صحیح تمامی بخش‌ها و قابلیت‌های آن اطمینان حاصل کنید. اپ باید پاسخ‌های دقیقی ارائه و مثلا متون و تصاویر را درست تشخیص دهد. دقت کنید که نرم‌افزار هیچ باگ و ویروسی نداشته باشد، فهم آن و کار با قسمت‌های مختلف تا حد ممکن آسان باشد، هک نشود و اطلاعات کاربران را امن نگه دارد.

حال که برنامه برای استفاده عمومی آماده است، می‌توانید آن را منتشر کنید. برای این کار یا به گوگل پلی و اپ استور مراجعه کنید و یا اگر پروژه مبتنی بر وب است، یک دامنه خریداری کرده و آن را منتشر کنید.

نکته مهم هنگام طراحی اپلیکیشن واقعیت افزوده

همان‌طور که دیدید طراحی و ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده یک کار نوآورانه و سود ده است؛ اما شاید شما نیز به این نتیجه برسید که فرآیند پیچیده و زمان‌بری دارد و تصمیم بگیرید که این کار را به متخصصان آن بسپارید. دقت کنید که انتخاب تیم توسعه بسیار پراهمیت است و می‌تواند موفقیت و یا شکست پروژه را رقم بزند. اینجاست که گروه معتبر و خلاق وستا، اولین شرکت طراحی و پیاده‌سازی AR در ایران به کمک شما می‌آید. با 10 سال سابقه در این حوزه، طراحی اپلیکیشن واقعیت افزوده خود را با خیال راحت به ما بسپارید. برای مشاوره و راهنمایی در مورد طراحی اپلیکیشن اختصاصی AR می‌توانید با شماره 09120455485 تماس بگیرید و یا فرم صفحه تماس با ما را تکمیل کنید. آماده همکاری با شما هستیم.

نویسنده : محتواساز تاریخ انتشار : چهار شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-