ساخت اپلیکیشن اندروید یا آی او اس، کدام یک برای شما مناسب است؟

 
 




مقالات وستا

ساخت اپلیکیشن اندروید یا آی او اس، کدام یک برای شما مناسب است؟

اگر به دنبال ساخت اپلیکیشن موبایل برای کسب‌وکار خود هستید، ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید یک اپلیکیشن اندروید داشته باشید یا به سراغ اپلیکیشن آی او اس بروید. هر پلتفرمی را که انتخاب کنید، زمانی که گره‌های کار را برطرف کردید، ممکن است متوجه شوید که کاربران در پلتفرم دیگر شروع به فریاد زدن برای داشتن نسخه‌ای دیگر از اپ شما کرده‌اند و زمان آن می‌رسد که به سراغ ساخت اپ برای پلتفرمی دیگر بروید.

اپلیکیشن اندرویدی یا آی او اس؟

در این مقاله، ما در مورد عواملی که باید در هنگام ساختن یک اپلیکیشن موبایل به آن‌ها توجه کنید، صحبت می‌کنیم و تفاوت‌های اساسی بین پلتفرم‌های اندروید و iOS و نیز مزیت‌ها و نقص‌های هر دو را مورد بحث قرار می‌دهیم. در پایان می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام پلتفرم برای اهداف تجاری شما مناسب‌تر است.

عوامل اصلی که قبل از شروع ساخت اپلیکیشن، باید در نظر بگیرید.

قبل از شروع ساخت اپلیکیشن موبایل و تصمیم‌گیری در مورد انتخاب سیستم عامل اپلیکیشن باید در نظر داشته باشید عواملی که تعیین می‌کنند کدام سیستم عامل برای شما مناسب‌تر هستند برای همه کسب‌وکارها و همه شرایط یکسان نیستند، بلکه متغیر هستند. به همین دلیل سیستم عامل انتخابی نیز با این متغیرها، تغییر می‌کند. این عوامل یا متغیرها عبارتند از:

  • مخاطب هدف
  • استراتژی کسب درآمد
  • زمان، هزینه و سایر ملزومات ساخت و توسعه اپلیکیشن
  • فرآیند انتشار در هر دو پلتفرم

مثلا iOS به لطف شهرت به امنیت بهتر، نفوذ بیشتری در بازار سازمانی دارد بنابراین اگر مخاطبان شما افراد سازمانی هستند آی او اس، گزینه بهتری است. جالب است بدانید در سطح جهانی کاربران آیفون معمولاً ثروتمندتر هستند و ۴۰ درصد بیشتر از میانگین کاربران اندروید درآمد دارند. کاربران iOS معمولا جوان‌تر هستند و سهم بیشتری از بازار ۱۸ افراد تا ۲۴ ساله دارند. کاربران اپل به احتمال زیاد دارای مدرک تحصیلی بالاتری هستند و تمایل دارند در مشاغل حرفه‌ای و مدیریتی باشند و نیز تمایل بیشتری به خرید از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود دارند و …

در ادامه به تفصیل در مورد ۴ عامل اصلی ذکر شده در ابتدای این بخش، صحبت خواهیم کرد:

مخاطبان هدف در اندروید و iOS


در حالی که اندروید و iOS پادشاهان واضح بازار سیستم عامل موبایل هستند، اما هرکدام، کاربران متفاوتی را جذب می‌کنند. در مورد مقایسه جمعیت و رفتار کاربران این دو سیستم عامل باید گفت:

دستگاه‌های اندرویدی ۷۲ درصد از سهم بازار را در دست دارند در مقابل سهم ۲۶ درصدی iOS، اما از سوی دیگر، پیش‌بینی درآمدزایی اپ‌استور اپل در سال ۲۰۲۱، حدود دو برابر بیشتر از Google Play بوده. بنابراین، اگر می‌خواهید سهم بیشتری از مخاطبان در سراسر جهان داشته باشید، می‌توانید ابتدا شروع به ساخت اپ اندرویدی نمایید. اما اگر می‌خواهید مخاطبانی را هدف قرار دهید که جوان هستند و دوست دارند در اپ شما خرج کنند (به‌ویژه برای مخاطبان خارج از کشور)، پلتفرم iOS گزینه جذاب‌تری است.

مقایسه اندروید و iOS از نظر امنیت و قابلیت سفارشی شدن

Android به جهت منبع باز بودن، انعطاف‌پذیری بیشتری برای سفارشی شدن اپ و ایجاد ویژگی‌ها و عملکردهای محبوب مخاطبان دارد. البته، منبع‌باز بودن اندروید در عین حال باعث می‌شود نسبت به جذب بدافزارها مستعدتر باشد. این در حالی است که پلتفرم اپل به دلیل ماهیت بسته‌اش عموماً ایمن‌تر شناخته می‌شود، به همین دلیل است که iOS مخاطبان بیشتری در بازار سازمانی دارد.

کسب درآمد از اپلیکیشن در کدام بستر بیشتر است؟ اندروید یا iOS؟

در حالی که اندروید نفوذ عمیق‌تری در بازار دارد، کاربران اپل تمایل بیشتری به خرج کردن روی اپ خود دارند. اگر هدف شما کسب‌درآمد موثر از اپلیکیشن است، باید بدانید:

کاربران اندروید کمتر تمایل به هزینه کردن روی اپ‌های خود دارند. آن‌ها برخلاف همتایان iOS خود اغلب به دنبال جایگزین‌های رایگان هستند.
اندروید در برنامه‌های کاربردی پیشتاز است، جایی که کاربران iOS تمایل دارند کمتر هزینه کنند.
اگر به دنبال کسب‌درآمد از طریق تبلیغات یا بازاریابی ارجاعی، به خصوص از طریق بازی هستید، باید توجه داشته باشید که تقریباً ۸۴ درصد از تمام نصب بازی‌ها در گوگل پلی انجام می‌شود و iOS به طور قابل توجهی در عرصه بازار بازی موبایلی شکست خورده است.


اگر می‌خواهید با استفاده از اشتراک‌ها یا خریدهای درون‌برنامه‌ای از اپلیکیشن خود کسب‌درآمد کنید، بدون فکر کردن زیاد iOS را انتخاب کنید. با این حال، یک نکته کلیدی که باید به آن توجه کنید این است که کسب‌درآمد از فروشگاه گوگل پلی در حال افزایش است و با تعدّد دانلودها، شروع با یک اپلیکیشن اندروید می‌تواند یک استراتژی قدرتمند درآمدزایی برای شما باشد.

مقایسه زمان و هزینه ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی و iOS

برخلاف باور عمومی، ساخت و توسعه اپلیکیشن برای iOS می‌تواند سریع‌تر باشد (البته نه همیشه). برخی تخمین‌ها زمان توسعه را برای اندروید ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از iOS می‌دانند. زیرا کدنویسی بیشتری برای اندروید نیاز است. درواقع برنامه‌های اندروید معمولاً به زبان جاوا نوشته می‌شوند، زبانی که شامل کدنویسی بیشتری نسبت به زبان برنامه‌نویسی رسمی اپل یعنی سوئیفت است.

همچنین تعدد دستگاه‌های اندروید بیشتر است؛ برای ساخت اپلیکیشن اندروید باید نسخه‌های متفاوتی از برنامه‌های مشابه ساخت تا انواع برندهای گوشی و نرم‌افزارهای اندرویدی را پوشش دهد اما اکوسیستم اپل به این معنی است که شما تنها با چند دستگاه و سیستم عامل مشخص سروکار دارید.

این مشکلات اندرویدی در هزینه‌های توسعه نیز تکرار می‌شوند، که باعث می‌شود توسعه برنامه‌های اندرویدی گاهی گرانتر از معادل iOS آن‌ها باشد. توسعه‌دهندگان اندروید برای تطبیق با اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش، دستگاه‌ها و نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل مختلف به منابع بیشتری نیاز دارند.

سیستم عامل‌های به روز نشده بیشتر در جامعه اندرویدی‌ها نیز می‌تواند یک چالش باشد؛ توسعه اپ برای اندروید گاهی به معنای صرف زمان بیشتر برای اطمینان از سازگاری برنامه با پلتفرم اندروید و جلوگیری از اشکالات و خرابی برای کاربرانی است که سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تری دارند. کاربران اندروید در پذیرش سیستم عامل‌های جدید کندتر هستند به طوری‌که  یک مطالعه نشان داد حدود ۵۰ درصد کاربران اندروید بیش از ۲ سال از یک نسخه سیستم عامل استفاده می‌کنند. این در حالی است که کاربران اپل زودتر سیستم عامل خود را به‌روزخواهند‌کرد.

مقایسه فرآیند انتشار اپلیکیشن‌های اندرویدی و آی او اس

یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی در بحث اندروید و iOS، فرآیند انتشار اپ در اپ استورها است. بر کسی پوشیده نیست که اپ‌استور اپل نسبت به گوگل‌پلی بسیار سخت‌گیرتر است و روند بررسی جامع‌تری دارد. این  تفاوت در حدی است که حتی اگر برنامه شما مطابق با استانداردهای اپل نباشد، ممکن است رد شود. در حالی‌ که یک اپ اندرویدی ممکن است تنها در مدت کوتاهی در Google Play منتشر شود.

جمع‌بندی

به طور کلی، اگر می‌خواهید اپلیکیشن شما به مخاطبان گسترده‌تری در سراسر جهان برسد و سریع و راحت‌تر در فروشگاه رسمی گوگل‌پلی قرار گیرد و از طریق تبلیغات از برنامه خود کسب‌درآمد کنید، بنابراین با اپ اندرویدی شروع کنید.

اما اگر به دنبال ارائه اپ در محیط امن‌تر و برای مخاطبان خاص‌تری هستید و در نظر دارید از طریق حق اشتراک و خریدهای درون برنامه‌ای از اپ خود کسب‌درآمد کنید، iOS را انتخاب کنید.

گفتنی است همیشه برای داشتن یک اپ نیاز به طراحی اپلیکیشن از پایه نیست، بلکه می‌توانید از یک اپلیکیشن با قالب آماده نیز استفاده کنید. چه برای ساخت اپلیکیشن اختصاصی و چه ساخت اپلیکیشن با قالب آماده در بستر اندروید و آی او اس، تیم وستا، همراه کسب‌وکار شماست. برای دریافت مشاوره رایگان، هم‌اکنون با ما تماس بگیرید.

نویسنده : محتواساز تاریخ انتشار : یک شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-