ترفندهای ایده پردازی برای طراحی اپلیکیشن

 
 




مقالات وستا

ترفندهای ایده پردازی برای طراحی اپلیکیشن

امروزه بسیاری از مدیران مجموعه‌ها و صاحبان کسب و کارها برای ارتقای سطح کاری خود و افزایش سودآوری، اقدام به ساخت اپلیکیشن می‌کنند. حتی بعضی از مجموعه‌های غیر انتفاعی نیز سطح فعالیت‌های خود را با ساخت اپلیکیشن توسعه داده‌اند.

برای موفقیت در ساخت اپلیکیشن، باید مراحل مختلف آن را به درستی طی کرد. در این مقاله سعی شده ‌است که ابتدا اهمیت مرحله‌ی ایده پردازی و بعد از آن، ترفندهایی برای انجام موفق این مرحله در ساخت اپلیکیشن بیان شود. با ما همراه باشید.

ساخت اپ

برای مطالعه مقاله "پرکاربردترین اپلیکیشن­ها و مزیای استفاده از آن­ها" از این لینک استفاده کنید.

 

اهمیت مرحله‌ی ایده پردازی در ساخت اپلیکیشن

یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین مراحل ساخت اپلیکیشن، مرحله‌ی ایده پردازی است. اگر در این مرحله‌ اشتباهی رخ دهد و ایده‌ی حاصل شده کارایی کافی را بعد از ساخت اپلیکیشن نداشته باشد، باعث هدر رفت هزینه‌ها و از همه مهم‌تر زمان، می‌شود.

پس برای نتیجه بخش بودن تمام تلاش‌ها در بخش‌های مختلف ساخت اپلیکیشن، باید به سنگ بنای اولیه‌ی آن، توجهی ویژه شود. سنگ بنای اولیه‌ی فرآیند ساخت اپلیکیشن، ایده پردازی است.

گاهی افراد با اینکه برای پیشبرد این مرحله از ساخت اپلیکیشن، تلاش زیادی کرده و حتی از متخصصان هم استفاده می‌کنند، باز هم به ایده‌ای جدید، کارآمد و سودآور نمی‌رسند. در ادامه به بررسی چند روش مناسب برای ایده پردازی در جهت ساخت اپلیکیشن پرداخته می‌شود.

 

  •   طوفان فکری برای ایده پردازی جهت ساخت اپلیکیشن

یک روش برای جمع آوری ایده و رسیدن به بهترین آن‌ها، طوفان فکری است. در این روش ابتدا

باید برای تعدادی از افراد، مسئله و چالشی را مطرح کرده و از آن‌ها خواست که به آن پاسخ دهند. البته در نظر داشته باشید که فرآیند جواب دهی آن‌ها نباید طولانی شود. لزوم سریع بودن پاسخ‌ها در این روش به این علت است که نباید فرد چندان عمیق شود تا بتوان از ناخودآگاه افراد نیز برای ایده پردازی کمک گرفت. هر چه فرآیند ایده پردازی طولانی‌تر شود، به همان میزان تاثیر ناخودآگاه بر آن ایده نیز کمتر خواهد شد.

در روش طوفان فکری هیچ کدام از نظرات بیان شده توسط افراد، نباید رد یا تایید شود. وجود فضایی که بتوان بدون قضاوت، باعث شده تا همه‌ی نظرات مطرح شوند. ترس عامل عدم بیان بسیاری از ایده‌هاست که خوشبختانه در این روش با توجه به عدم تایید یا رد نظرات، ترس افراد کنار گذاشته شده و می‌توانند به راحتی ایده‌های خود را ارائه دهند. در نهایت تمام این ایده‌های اولیه جمع آوری می‌شوند و با انتخاب یکی از آن‌ها و یا حتی ترکیب چند مورد از آن‌ها، می‌توان به یک ایده‌ی عالی و مناسب رسید.

برای به کارگیری این روش در حیطه‌ی ساخت اپلیکیشن، طبیعتاً باید از افراد متخصص در این حیطه استفاده کرد و طوفان فکری را بین متخصصان ساخت اپلیکیشن ایجاد کرد. البته طبق مبنای این راه، می‌توان با مجموعه‌‌ای از افراد غیر متخصص نیز، این روش را اجرا کرد. با این حال هر چه افراد حاضر در طوفان فکری متخصص‌تر باشند، طبیعتاً خروجی این کار، بسیار نتیجه‌ بخش‌تر است و می‌توان در نهایت به یک ایده‌ی ارزشمند رسید. البته این سنجش نباید در طی جلسه باشد. در طی بیان نظرات، هر فردی باید احساس کند که نظر او تا حد قابل قبولی ارزشمند بوده‌ است.

شما می­توانید مقاله "نکات لازم در زمان سفارش طراحی سایت" را از این لینک مطالعه کنید.

 

  • الهام گیری از یک نمونه موفق برای ایده پردازی جهت ساخت اپلیکیشن

در بعضی مواقع، برای رسیدن به یک ایده مناسب لازم نیست که فرد یا گروهی ایده پرداز، تمام مسیر ایده پردازی برای ساخت اپلیکیشن را از ابتدا تا انتها طی کنند. اما می‌توانند از طریق دیگری به ایده‌ی مناسب خود برسند و آن با الهام گیری از نمونه‌های موفق موجود است. البته این به معنی سوء استفاده کردن از طرح‌های دیگران نیست بلکه به معنای توسعه و ایجاد نمونه‌ای بهتر از آن‌هاست. در این روش ایده پردازی، فرد یا گروهی که مسئول تحلیل و بررسی موارد موفق هستند، باید از تمام جهات ایده‌ی موفق را بررسی کرده و سعی کنند تا به سطحی عالی در شخصی سازی آن ایده برای خودشان برسند و نمونه‌ی جدیدی از آن مورد را برای خودشان بسازند و چه بسا بتوانند به موفقیت بیشتری از آن نمونه‌ برسند. می‌توان از راهی که بقیه به درستی طی کرده‌اند، استفاده کرد و از این طریق مقدار قابل توجهی در مصرف انرژی، زمان و هزینه بهینه می‌شود. الهام گیری می‌تواند تا حدودی با فرآیند نقد هم جهت باشد. البته تفاوت‌های بین این دو روش باعث می‌شود که آن‌ها از یکدیگر تفکیک شوند.

 

نقد از یک نمونه ناموفق برای ایده پردازی جهت ساخت اپلیکیشن

در الهام گیری از نمونه‌های ایده‌های موفق، تمرکز فرد یا گروه تحلیل گر بر مزیت‌هاست. در حالیکه در روش نقد ایده‌های ناموفق، تمرکز بر مشکلات و کاستی‌ها می‌باشد. در روش نقد، به بررسی اشکالاتی که در ساخت اپلیکیشن مورد نظر وجود دارد، پرداخته می‌شود تا از بروز احتمالی آن‌ها در ساخت اپلیکیشن آتی جلوگیری شود. این روش می‌تواند به ایده پردازی، جهت دهد و آن را از به انحراف کشیده شدن حفظ کند. ایده‌ها در بخش‌های مختلف مسیر خود به دلایل متعددی از مسیر اصلی خود خارج شده و ممکن است که تیم ساخت اپلیکیشن در ابتدا متوجه این موضوع نشده و نتایج آن در مراحل بعدی ساخت اپلیکیشن مشخص شود.

با بررسی نمونه‌ی ایده‌های ناموفق، می‌توان با شناخت اشکالات و همینطور چالش‌هایی منفی که دیگران به آن دچار شده‌اند، از آن‌ها عبور کرده و با استفاده از تجارب دیگران، از شکست یک ایده برای ساخت اپلیکیشن جلوگیری کرد.

 

 

تحلیل و بررسی وضعیت بازار برای ایده پردازی جهت ساخت اپلیکیشن

تحلیل‌ها در دو روش قبل، یعنی روش نقد ایده‌های ناموفق و روش الهام گیری از ایده‌های موفق، تحلیل‌هایی ساده‌تر محسوب می‌شوند؛ در حالی که نوع تحلیل این روش کاملا بنیادی است. در تحلیل و بررسی بنیادی در جهت ایده پردازی برای ساخت اپلیکیشن، مبنا دیگر ایده‌های موفق یا ناموفق نیستند. در این روش مبنای تحلیل و بررسی، وضعیت بازار است.

فرد و یا تیم ایده پردازی جهت ساخت اپلیکیشن، در این مورد نیازمند زمان و منابع بیشتری هستند. آن‌ها باید اطلاعات وسیعی از بازار مورد نظر جمع آوری کرده و با در کنار هم قرار دادن و مقایسه‌ی عوامل مختلفی، به یک نتیجه‌ی مطلوب و بهینه برسند. این نتیجه‌ی آن‌ها در قالب یک ایده‌ی برنامه‌ی ریزی شده و کاملا جهت دار، شکل خواهد گرفت. در این روش ایده پردازی، نوآوری و رویکردهای باز، تغییر شکل یافته و به سمت بهینگی و رویکردهای بسته و جهت دهی شده می‌روند. این روش معمولا در پروژه‌های با اهمیت کاربرد دارد و برای استفاده از آن نیاز به هزینه، زمان و متخصصان زیادتری است.

برای دریافت مشاوره باما تماس بگیرید.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین اساس ساخت اپلیکیشن‌، ایده‌پردازی بوده که تمام مراحل بعدی ساخت اپلیکیشن بر طبق آن طرح ریزی می‌شود. در این مقاله ترفندهایی را برای ایده پردازی هرچه بهتر ساخت اپلیکیشن مطرح کرده‌ایم. همچنین به طور کلی مراحل زیر را برای شروع ایده پردازی ساخت اپلیکیشن طی کرد:

1.       مشخص کردن هدف از ساخت اپلیکیشن

2.       تعیین بازار هدف

3.       تعیین کردن مشخصات اپلیکیشن

4.       نمونه سازی اولیه

5.       استفاده مناسب از تکنولوژی در ساخت اپلیکیشن

6.       تست کردن ایده‌ی ساخت اپلیکیشن

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : دو شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-