در اکثر اوقات واقعیت به اندازه ای که باید کافی نیست و ما مجبوریم از ابزارهای دیگری برای درک بهتر آن استفاده کنیم. همانطور که برخی هنر را نسخه ی قابل تحمل واقعیت میدانند، تکنولوژی نیز نسخهی کامل و قابل درک تری از واقعیت به ما ارائه میدهد.
واقعیت افزوده نسبتا برای بسیاری از افراد مفهوم جدیدی است و در این مقاله بعد از توضیحاتی درباره ی آن در ادامه به کاربردهای آن نیز پرداخته شده و خود مبحث کاربردها دریچهای برای ورود به مبحث بازاریابی دیجیتال به کمک تکنولوژی واقعیت افزوده خواهد بود.
واقعیت افزوده (Augmented Reality) که به صورت اختصاری AR نیز نامیده میشود. یک نمای مازاد بر واقعیت است که برای کاربر به نمایش در میآید. در واقعیت افزوده چیزی از محتوا کاسته نمیشود بلکه همواره مواردی به محتوای اصلی افزوده میشود.
واقعیت رایانه ای (AR) میتواند طیف گستردهای را در بربگیرد برای مثال هنگام دیدن مسابقات ورزشی، شما در گوشهی صفحهی وضعیت هر تیم را در رقابت مشاهده میکنید در حالی که این مورد مازاد بر واقعیت است یا حتی وقتی از فیلترهای موجود در تلفن همراه هوشمند خود برای عکس و فیلم استفاده میکنید تا تغییری در اصل عکس یا فیلم واقعی ایجاد شود و مواردی بر آن افزوده شود، در تمام این موارد شما از واقعیت افزوده استفاده کردهاید.
واقعیت افزوده از دو بخش تشکیل میشود، یک بخش واقعی که محتوای اصلی است و یک بخش مازاد که توسط کامپیوتر ساخته شده است.برای درک بهتر واقعیت افزوده باید به تفاوت آن با واقعیت مجازی نیز توجه کرد.
واقعیت مجازی (Virtual Reality) که به صورت اختصاری VR نیز نامیده میشود یک دنیای کاملا ساخته شده توسط کامپیوتر را برای کاربر به نمایش میگذارد که هیچ عنصری در آن واقعی نیست و نحوه ی ارتباط کاربر با آن نیز توسط عینکهای واقعیت مجازی صورت میگیرد.
تفاوت اصلی این دو مورد این است که در واقعیت افزوده فقط بخشی از محتوا توسط ساخته شده است و نیاز به تعامل با محیط واقعی وجود دارد اما در واقعیت مجازی تمام محتوا توسط کامپیوتر ساخته شده است و نیازی هم به تعامل با محیط واقعی نیست.
در سال ۱۹۵۷مورتون هیلینگ، یک فیلمبردار، شبیهسازی را همراه با سیستم صوتی، تصویری، بویایی و لرزه ساخت که به نوعی اولین قدم در جهت تکنولوژی واقعیت افزوده بود.
و بعدها یعنی در سال ۱۹۸۹ جارون لانیر برای اولین بار اصطلاح واقعیت مجازی را ابداع کرد و اولین مجموعه تجاری در حیطه دنیای مجازی را تشکیل داد.
در سال۱۹۹۳ نیز لورا دابلیو. دی. ال اولین نمایش ترکیبی به همراه وسیله نقلیه مجهز به واقعیت افزوده و سرنشین شبیهسازی شده را به صورت زنده اجرا کرد.
البته در این میان و البته بعد از این اقدامات، تلاشهای جدی دیگری در جهت توسعه ی تکنولوژی واقعیت افزوده انجام شد و البته میشود اما به نوعی این سه مورد اشاره شده میتوانند از اولینها باشند.
برای پیاده سازی واقعیت افزوده مدلهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته شده است.
این نوع مدل به این صورت کار میکند که شما با قرارگرفتن در موقعیت مکانی خاص و از پیش تعریف شدهی سیستم مورد نظر، میتوانید واقعیت افزودهی تعیین شده را ببینید.
احتمالا شما نیز Pokemon Go را بازی کرده اید، به کارگیری نوآوری واقعیت افزوده در این بازی توانست کاری کند که در مدت کمی درآمد این بازی از دو میلیارد دلار عبور کند.
این مثال اهمیت تجاری این تکنولوژی را یادآوری میکند که با استفادهی درست آن میتوان به سودهای کلانی رسید.
این بازی نیز بر اساس همین مدل کار میکرد یعنی کاربر با قرار گرفتن در مکان هایی مشخص میتواند پوکمونهای جدید را پیداکند، ببینید و به دست بیاورد.
همانطور که از نام این نوع مدل مشخص است به این صورت کار میکند که یک شی را از یک تصویر و مکان کپی کرده و بعد از آن بتوان آن را در تصویر دیگر نمایش داد.
دربسیاری از جلوههای ویژه در فیلمها از این مدل استفاده میشود به این صورت که برای مثال صحنهی واقعی آتش سوزی را در مکان الف کپی کرده و آن را در مکان قرار میدهند و اینگونه دو واقعیت را با هم تلفیق میکنند.
این نوع مدل واقعیت افزوده برای کمک به درک بهتر خطوط و مرزها در فضای مورد نظر استفاده میشود برای مثال یک دید خارج ازموقعیت از یک پارکینگ ارائه میدهد تا افراد بدون اشتباه بتوانند خودروی خود را پارک کنند. البته در طی رانندگی نیز تجسمی از مسیر را برای آنها نمایش داده و حتی مسیر بهینه را به آنها نمایش دهد.
در بسیاری از مواقع افراد به بهانه ی خرید از طلا و جواهر فروشی، سرقت هایی را انجام دادهاند و این ازجایی شروع میشود که مشتری میخواهد برای مثال انگشتر یا دستبند مورد نظرش را در دست خود ببینید تا تشخیص دهد برایش مناسب است یا خیر. این گرچه یک الزام است اما میتواند نقطهی شروع یک سرقت و البته زیان مالی برای فروشنده باشد. تکنولوژی واقعیت افزوده موجود در بعضی جواهر فروشیهای فرانسه این مشکل احتمالی را حل کرده است. تکنولوژی واقعیت افزوده در این مثال اینطورعمل میکند که فرد با انتخاب انگشتر و یا دستبند مورد نظر خود دستش را زیر دستگاه شبیه سازی قرار داده و و تصویر آن محصول را بر دست خود میبیند تا بعد بهتر تصمیم بگیرد قصد خرید آن را دارد یا نه.
قبل از ایجاد وهمه گیری تکنولوژی واقعیت افزوده کتابهایی با عنوان کتابهای سهبعدی موجود بود که با باز کردن هر صفحه تصاویر به صورت سهبعدی نمایش داده میشدند که البته هنوزهم تولید میشوند اما نمونهی پیشرفته و دیجیتالی آنها که کتاب جادویی نیز نامیده میشود، کتابهایی هستند که محتوای آنها دردو سطح ارائه شده که سطح اول آن با چشم غیر مسلح قابل دیدن است و سطح دوم آن وقتی دیده میشود که شما عینک مخصوص خواندن آن را بر چشم خود داشته باشید. این مثال اهمیت تکنولوژی واقعیت افزوده را حتی در مباحث آموزشی نشان میدهد.
بسیاری از افراد دوست دارند قبل از انتخاب و صرف کردن غذا و یا حتی قبل از رفتن به رستوران، ظاهر و محیط آنها را ببینند و موارد مختلفی را با هم مقایسه کنند تا انتخاب مناسبی داشته باشند.
نرم افزار دیدو فود که یک مثال داخلی از به کارگیری تکنولوژی واقعیت افزوده است به خوبی این کار را انجام میدهد.
کافهها و رستورانهای زیادی به این نرم افزار پیوسته و منو و محیط خود را در دسترس قرار داده اند.
شاید بتوان گفت پر طرفدارترین فیلم ها آنهایی هستند که از جلوه های ویژه و واقعیت افزوده ی بیشتری تشکیل شدهاند و البته پول ساز ترین نوع بازیها و کنسولهای موجود در بازار نیز مدل هاییست که این نوع تکنولوژی را پشتیبانی میکنند.
همچنین در نظر داشته باشید میتوانید برای مشاهده و مطالعهی دیگر مقالات نوشته شده مرتبط با دیجیتال مارکتینگ در بلاگ وستا، از اینجا وارد شوید!
در بعضی مواقع مشتری کالا را میپسندد اما باز به مرحله ی خرید نمیرسد که البته دلایل زیادی در این باره وجود دارد که یکی ازآنها این است که مشتری نتوانسته با کالا ارتباط برقرار کند. در جهان امروز که بسیاری از خرید و فروش ها مجازی صورت میگیرد، ارتباط واقعی داشتن با کالا تقریبا امری دور از دسترس محسوب میشد اما واقعیت افزوده این امکان را فراهم کرده تا مشتری قبل از خرید بتواند با کالا ارتباط برقرارکند مانند برند Home depot که این امکان را فراهم میکند خریدار قبل از خرید بتواند برای مثال وسیله و ابزار جدید و مورد نظر خود را در خانه اش شبیه سازی کند و بعد اقدام به خرید کند.
یکی دیگر از موانع بازاریابی این است که فروشنده نمیتواند در یک حد متعادل کارا را تعریف کند، یعنی کالا را گاهی خیلی بهتر از واقعیتش توصیف میکند و گاهی بسیار کمتراز واقعیتش و این عدم تطابق انتظار با واقعیت میتواند در مشتری حس عدم رضایت ایجاد کند به خصوص زمانی که انتظار کالایی با کیفیت بالا داشته اما با کیفیتی معمولی روبرو میشود. برای جلوگیری از این حالت باید تعادلی بین انتظار و واقعیت ایجاد کرد، مانند برند Sephora که حتی تاثیر بعد آرایش را بر روی عکس فرد نشان میدهد.
اشارهای به نرم افزار داخلی دیدو فود نیز شد که در اصل به این صورت است که از طریق افزایش شناخت و آگاهی مشتری را ترغیب به خرید میکند افراد اصولا از مواردی که آگاهی ندارند گریزانند، چه برسد به اینکه بخواهند از مفهوم و برندی ناشناخته خرید کنند پس در این جهت باید شناخت و ٱگاهی مخاطب را در جهت افزایش تمایل او بالا برد.
مانند جواهر فروشی های فرانسه که در مقاله به آن اشاره شد که چگونه تکنولوژی واقعیت افزوده از خطراتی مثل سرقت جلوگیری میکند.
در جهت افزایش تمایل به خرید باید حسی را در مشتریان بالقوه ایجاد کرد تا به سطح مشتری بالفعل برسند و یک روش مناسب که تکنولوژی واقعیت افزوده نیز در ٱن موثر است، ایجاد حس مالکیت نسبت به آن کالا است به این صورت که وقتی فرد تصویری از محیط کار و یا اتاقش را میبیند در حالی که واقعیت افزوده ای با مضمون تصویرهمان کالا به آن اضافه شده این حس در او ایجاد میشود و به نوعی و تا حدودی آن کالا را برای خود میپندارد و یک قدم به خرید آن نزدیک تر میشود.
همین که افراد بدانند مسیری که کالای مورد نظر آنها برای تولید شدن طی کرده چطور بوده تمایلشان به خرید بیشتر میشود حال فرض کنید با دیدن واقعیتی افزوده در محیط خود و شنیدن پیامی از متخصص هر بخش از جمله طراح،مدیر تولید، مدیر بازاریابی و… راجع به محصول چه تاثیر ویژه ای بر مخاطب خواهد داشت.
حتی ازهمان کتاب های جادویی میتوان برای ساخت کاتالوگ های محصولات و البته بنرهای تبلیغاتی استفاده کرد. وقتی مخاطب (مشتری) ببیند تیم بازاریابی از چه تکنولوژی جدید و متفاوتی استفاده کردهاند متوجه میشود که به احتمال زیاد این مقدار توجه برای ساخت محصول نیز صرف شده است و درک همین موضوع یک اعتماد سازی بلند مدت خواهد بود.
در نهایت اگر بخواهیم در بازار رقابتی امروز حرفی برای گفتن داشته باشیم باید ویژه و منحصر به فرد باشیم، در غیر این صورت کسی ما را به خاطر نمیسپارد چه برسد به اینکه وفاداری نسبت به برند و محصول ما پیدا کند. استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده میتواند مزیتی رقابتی باشد تا برند ما را در ذهن مخاطب در اولویت اول قرار دهد.
برای مدیریتی خوب باید بازاریابی خوبی داشت و برای بازاریابی خوب باید فروش خوبی داشت و برای فروش خوب باید شناخت خوبی نسبت به خریدار پیدا کرد و این شناخت از مسیر یک ارتباط ویژه عبورمیکند.
تن مقال
تن مقال
تن مقال
شرکت دانشبنیان وستا از سال ۱۳۹۰ با همکاری گروهی از جوانان خلاق و پرتلاش فعالیت خود را آغاز کرد. این جوانان با نگاه به آیندهای روشن، دانش و مهارتهای خود را در حوزه تکنولوژی به کدهای برنامهنویسی برای وبسایتها و اپلیکیشنها تبدیل کردند. با هدف گسترش فعالیتها و حضور در رقابتهای بزرگتر، تصمیم گرفتیم تا بهصورت یک شرکت رسمی وارد عرصه شویم. بدین ترتیب شرکت وستا سیستم با ساختاری فنی و مهندسی شکل گرفت و حضور ما در جامعه فناوری ایران پررنگتر شد. همزمان با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی به اینترنت، وستا توانست با ارائه فناوریهای نوین، جایگاه خود را بهعنوان یک شرکت دانشبنیان تثبیت کند و در لیست برترین شرکتهای ایران قرار گیرد. ما در وستا، بهعنوان خانوادهای بزرگ، از چندین تیم متخصص در حوزههای مختلف تشکیل شدهایم و با همدلی و همکاری، به دنبال تحقق رویاهایمان هستیم. تماشای تحقق آنچه روزی تنها در ذهن داشتیم و اکنون به واقعیت پیوسته، برای ما لذتبخش است. اکنون آمادهایم تا با استفاده از دانش و تخصص خود در حوزه فناوریهای روز، به بهترین شکل ممکن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمترسانی کنیم.
خدمات طراحی سایت وستا
خدمات طراحی اپلیکیشن وستا
از وستا بیشتر بدانید
نمادها و مجوزهای وستا
Hello[at]Vestateam.net
تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-
Design and Development by △ @faridRezvani © Ғ Δ R I D R Σ Z V Δ Π I ┗Δ