هوش تجاری چیست؟

 
 




مقالات وستا

هوش تجاری چیست؟

زندگی ما به طور غیر مستقیم و به علت عصر نوینی که در آن حضور داریم، به شکل جداناپذیری وابسته به تفکری خاص میباشد. همان تفکری که در گذشته ما را به پس انداز عیدی هایمان و آرزوی خرید یک بازی جدید وا میداشت و یا تفکری هر چند اشتباه که باعث خرید بیش از اندازه اجناس با توجه به یک شایعه افزایش قیمت و یا نبود جنس می‌شد. این تفکر، تفکری بنیادی در عصر نوین معاملات نقدی می‌باشد که به زبان ساده دریافت حقوق و خرج کردن با پول‌های رایج هر کشور با توجه به اطلاعات پیرامون معاملاتی مرتبط به زندگی و شغلی می‎باشد.

هوش تجاری چیست؟

اما این تنها در روندی ساده و پیش پا افتاده از نگاه اولیه به یک تفکر بنیادین است و اهمیت آن در زندگی روزمره بسیار کم به نظر می‌رسد؛ با آنکه در حوضه‌‎های تجاری یک رکن حیاتی و تایین کننده‎ای داراست که باعث به وجود آمدن یک فرایند پیشرفته به اسم هوش تجاری (Business Intelligence ) شده است. امروزه کمتر شرکتی در این عرصه بصورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی کسب‌وکار، به تلاش ادامه می‌دهد و برای اینکه بتوانند پابه‌پای رقبا باقی مانده یا شاید به سختی و با مهارت بسیار بتوان یک قدم از آنها پیشی بگیرند، می‌بایست به قواعد جدید بازی کاملا مسلط بود تا شاید روزی بتوان برای خود را یک قاعده جدید انگاشت.

بنابراین تسلط بر فناوری‌های جدیدی مانند هوش تجاری در کسب‌وکارها یک الزام و ضروری و اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به معرفی هوش تجاری و بررسی آن می‌پردازیم.

همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید برای مطالعه‌ی دیگر مقالات مرتبط با دیجیتال مارکتینگ نوشته شده در بلاگ وستا، از اینجا وارد شوید.

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری یا به اختصار BI، در واقع نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود که در زبان ساده جمع آوری داده و پالایش داده با توجه به نیازهای تجاری شرکت می‌باشد.

بخش اطلاعاتی در هر کسب‌وکار، داده‌های بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید بکار گرفته و باعث ایجاد مسیری روشن برای پیشرفت می‌شوند. پیشرفتی که در با استفاده از فرصت‌هایی به وجود میاید که دلیل آن اطلاعات جمع آوری شده کسب‌وکار در هوش تجاری است. چه بسا اطلاعات تحلیل شده هر چقدر کوچک، باعث پیشرفت‌هایی بزرگ در بازار کار برای شرکت‌ها و پیشی گرفتن آن‌ها در رقابت بزرگ بازار می‌شوند.  

فن آوری‌ BI موظف میشود تا مقادیر زیادی داده‌های ساختاری و یا حتی غیر ساختاری را به نحوی مدیریت کند تا باعث فرصت شده و یا بتوان با استفاده از راه حل‌هایی، برای مسائل و مشکلات تجاری، گره گشایی کند؛ که این امر نیاز به تفسیر و پردازشی بسیار داشته که برای هوش انسانی مشکل می‌باشد؛ اما با وجود فناوری هوش تجاری، حال این کار به راحتی انجام میشود.

از ابتدا هدف اولین کامپیوتر‌ها، تسحیل در محاسبات داده‌هایی است که برای انسان عجز آور بوده است. حال در عصر نوین تکنولوژی این روند هوشمند باعث گام‌هایی بزرگ در حوضه‌های تجاری و معاملاتی و همچنین باعث شناسایی فرصت‌های جدید و اجرای مؤثر بر مبنای یک بینش تجاری قوی شده است که  این موضوع در این عصر تبدیل به اسلحه‌ای قدرتمند در جنگ تجارت در دنیا شده است.

 

مزایای هوش تجاری

به صورت کلی مزایای استفاده از هوش تجاری را میتوان به موارد زیر دانست:

  • سرعت بخشدن به تصمیمات
  • بهینه سازی فرایندهای تجاری
  • افزایش بهروری عملیاتی
  • مشخص شدن مشکلات تجاری
  • شناسایی روندهای نوظهور تجارت و بازار
  • افزایش درآمد
  • و داشتن برگ برنده‌ای نسبت به رقبا

البته  تاثیرات بلند مدتی نیز در پی دارد که میتوان به آمادگی برای جریان‌های بعدی بازار و مشخص بودن روند بازار و نقشه راه نام برد.

 

نمونه‌هایی از تاثیرات هوش تجاری

در ادامه دو نمونه از تاثیرات هوش تجاری در برندهای مطرح جهانی با استفاده از این فناوری مطرح می‌کنیم.

1.      شرکت  hello fresh

شرکت  hello fresh که با مشکل بازاریابی دیجیتال  ناکاآمد مواجه بود، با استفاده از هوش تجاری، تجزیه و تحلیل بازاریابی را 10 تا 20 ساعت کار برای انجام آن کاهش داد. این شرکت بر اساس این تجزیه و تحلیل، پرسونای خریداران خود را طراحی کرده و با توجه به آن، توانست مسیر تولید و فروش را موثرتر کند. و نتیجه آن افزایش نرخ تبدیل و بهبود حفظ مشتریان بوده است.

می‌توانید برای اطلاع بیشتر مقاله‌ی "راهنمای جامع جهت ایجاد پرسونای خریدار" نوشته شده در بلاگ وستا را از اینجا مطالعه کنید.

 

2.      شرکت بسته بندی کوکاکولا

شرکت بسته بندی کوکاکولا که در ابتدا با مشکل نرسیدن داده‌های مورد نیاز در زمان لازم به دلیل دستی بودن آن‌ها، مواجه شده بود، با قرار دادن تیم سیستم عامل فرایندهای گزارش‌دهی دستی خود را خودکار کرده و بیش از 260 ساعت در سال صرفه جویی کرد؛ یعنی 6 هفته کار 40 ساعتی، و با اینکار موقعیت مناسبی برای تحلیل‌گران برای تمرکز بر روی استراتژی‌های بزرگ و اهداف طولانی مدت فراهم شد.

 

ابزارهای هوش تجاری

  هوش تجاری با توجه به کاربردهای متفاوتی که در انواع محیط‌ها دارد، ابزارهای گوناگونی نیز دارد. در ادامه رایج‌ترین انواع آن را بررسی می‌کنیم.

  • Microsoft power bi

ابزاری تجاری در محیط وب بوده که در به تصویر کشیدن داده‌ها خوب عمل کرده است. با استفاده از این نرم افزار، می‌توان داده‌ها را در قالب‌های گوناگون فراخوانی و در نمودارهای متنوعی به تصویر درآورد. همچنین به دلیل محیط وب در این نرم افزار، امکان اتصال به منابع داده‌ای بین المللی فراهم بوده و امکان انتشار و اشتراک گذاری در آن مهیاست.

 

  • yellowfin bi

علاقه زیاد کاربران به این نرم افزار، به دلیل تنظیم دلخواه محیط طبق نیاز کاربران و همچنین داشتن ویژگی هایی مانند آنالیزهای پیش بینی، تجزیه و تحلیل آنلاین و گزارش نویسی می‌باشد.

تفاوت این نرم افزار با دیگر ابزارهای هوش تجاری در این است که اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، اطلاعات ساده نبوده و دلایل اتفاقاتی که در کسب‌وکار شما رخ داده است را بازگو می‌کند که در حوضه‌ی هوش تجاری قابل اتکا و اعتماد می‌باشد.

نرم افزارهای دیگری چون sisense،sap ، looker، qlik sense برای هوش تجاری می‌توان نام برد که در به تصویر کشیدن داده‌ها بسیار متنوع و موثر عمل می‌کنند.

  

   Bi یا ba ؟

هوش تجاری با BI، در مواردی با تجزیه و تحلیل کسب‌وکار یا BA (Business analytics   )، به اشتباه گرفته می‌شود. هوش تجاری و تجزیه و تحلیل کسب‌وکار، با وجود ارتباط تنگاتنگی که با هم داشته، عمکلکردهای متفاوتی دارند. در هر دو مورد، نحوه‌ی جمع آوری اطلاعات یکسان بوده و پایه عملکرد آن‌ها، داده‌های سازماندهی شده می‌باشد. اما هوش تجاری یا BI، از تحلیل داده‌های گذشته و حال برای تصمیات جاری استفاده می‌‌کند در حالیکه تجزیه و تحلیل کسب‌وکار یا BA، همین داده‌ها و اطلاعات را برای تصمیات آینده به کار می‌گیرد.

در زبان ساده BI برای حال و BA  برای آینده عمل میکند. این دو زمانی قابل مقایسه هستند که برای مثال کسب‌وکاری پیشرفت‌های بلند مدت را فدای اهداف کوتاه مدت یا پیشرفت‌های کوتاه مدت را فدای اهداف بلند مدت می‌کند. در نتیجه تعادل این دو، باعث ایجاد پشتوانه محکم تصمیم گیری‌ها شده و نبود این تعادل باعث اخلال و عقب ماندن از شرکت‌های دیگر را در پی دارد.

 

سخن آخر

در دنیای امروزی، جایی که تکنولوژی حرف اول را میزند، در حوضه تجارت و کسب‌وکار موقعیت‌های نابی برای پیشرفت با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‎های روز وجود دارد و ما میتوانیم با این علم آینده‌ی بهتری برای خود را ترسیم کنیم.

در این مقاله سعی داشتیم تا با زبانی ساده، معرفی کلی از هوش تجاری و کاربردهای آن داشته باشیم. از همراهی شما متشکریم.

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-