الفبای طراحی تجربه کاربری

 
 




مقالات وستا

الفبای طراحی تجربه کاربری

طراحی وبسایت دارای قسمت‌ های مختلفی است. برخی از افراد تصور می‌کنند که برای آن که بتوانند برای کسب و کار خود یک وبسایت مناسب داشته باشند، استخدام چند متخصص وردپرس و برنامه‌نویس برای انجام این کار کفایت می‌کند، در حالیکه برای آن که بتوانند در این زمینه به موفقیت برسند نیاز است تا تیم طراحی خود را در دو زمینه‌ی تجربه‌ی کاربری و رابط کاربری تقویت نمایند. همانطور که می‌دانید، رقابت شدیدی که بین انواع کسب و کارهای اینترنتی شکل گرفته باعث شده تا توجه به نیازهای مخاطب در مرکز تمامی طراحی‌ها و استراتژی‌ها قرار گیرد. تجربه‌ی کاربری یا UX،

الفبای طراحی تجربه کاربری

به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تعیین استراتژی و طراحی وبسایت شناخته می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از آن، تعامل وبسایت خود و کاربر را افزایش دهید. با توجه به آن که رسیدن به چنین سطحی نیازمند مطالعه‌ی مفاهیم مرتبط با آن است در این مقاله پس از بررسی مفهوم تجربه‌ی کاربری به توضیح الفبای طراحی تجربه‌ی کاربری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید برای مشاهده و مطالعه‌ی مقالات مرتبط با رابط کاربری و تجربه کاربری نوشته شده در بلاگ وستا، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

تجربه‌ی کاربری و مخاطبان

پیش از آن که به بررسی نکات مرتبط با طراحی تجربه‌ی کاربری بپردازیم نیاز است تا توضیحی از این مفهوم، ارائه دهیم. همانطور که می‌دانید شرط موفقیت در بازار آن است که بتوانید مشتریان و مخاطبان خود را همواره راضی نگه دارید. در طراحی وبسایت و تعیین استراتژی‌های مارکتینگ نیز این نکته باید رعایت شود. با توجه به این موضوع، تجربه‌ی کاربری به عنوان احساس کاربر نسبت به خدمات و محصولات شما تلقی می‌شود. در حقیقت به هر میزانی که بتوانید این تجربه را بهبود بخشید می‌توانید علاوه بر افزایش فروش، اقدام به تبلیغات رایگان برای کسب و کار خود کنید؛ چرا که داشتن UX مناسب باعث شده تا اکثر مخاطبان نسبت به خدمات وبسایت شما وفادار شوند و همین امر می‌تواند به عنوان یک تبلیغات ارزشمند و رایگان تلقی شود. از طرف دیگر، مخاطبان برای آن که بتوانند نیازهای خود را به بهترین نحو برطرف نمایند، باید وارد وبسایت‌هایی شوند که براساس نیازهای آن‌ها طراحی شده باشد به نحوی که هم محتوا، هم طراحی و هم خدمات، همگی باعث برطرف شدن نیاز کاربر در سریع‌ترین زمان ممکن شوند.

همچنین برای مطالعه‌ی بیشتر، می‌توانید مقاله‌ی "تاثیر رابط کاربری بر رضایت کاربران از سایت " نوشته شده در بلاگ وستا را از اینجا مطالعه کنید.

 

تأثیر حضور طراح تجربه‌ی کاربری بر کسب و کارهای اینترنتی

اگر تصمیم دارید وبسایت خود را در موقعیتی قرار دهید که در کم‌ترین زمان ممکن به بیشترین سود برسد، باید فرد یا تیمی را استخدام کنید که آشنا به نیازهای کاربر باشد و بتواند در حوزه‌های مختلف اقدام به تحقیق و جستجو نماید. طراح تجربه‌ی کاربری فردی است که با استفاده از انواع روش‌های تجزیه و تحلیل و همچنین با اتکا به دانش‌های خود در زمینه‌های مختلف فرهنگی، روانشناسی و اجتماعی می‌تواند اطلاعات مناسبی را به سایر تیم طراحی وبسایت و کارفرمایان ارائه دهد. مضمون عمده‌ی این اطلاعات آن است که کاربر به چه چیزهایی نیاز دارد، از چه چیزهایی خوشش می‌آید، چه چیزهایی را نمی‌پسندد و چه عواملی باعث تسهیل فرآیند حل مشکل کاربر می‌شوند. این داده‌ها به تمامی اعضای تیم داده می‌شوند و آن‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها در تمامی زمینه‌ها اقدام به طراحی مناسب، با قرار دادن مخاطب در مرکز پروژه، نمایند.

چگونه اقدام به طراحی UX نماییم؟

حال که با مفاهیم پایه‌ای مرتبط با UX و طراح تجربه‌ی کاربری آشنا شدید، نیاز است تا با اصول و نکاتی که باید در حین این کار رعایت شوند آشنا شوید. در حقیقت تعداد زیادی از کارفرمایانی که اقدام به استخدام طراح UX می‌نمایند تصور می‌کنند که او تنها با استفاده از چند نمودار و داده‌ای که از ابزارهای تجزیه و تحلیل به دست آورده اقدام به ارائه‌ی پیشنهادهای مختلف می‌کند حال آن که این کار تنها بخش کوچکی از فعالیت‌ها و اقدامات یک طراح UX را دربرمی‌گیرد. با توجه به آن که داشتن تجربه‌ی کاربری مناسب منجر به افزایش خرید و ترافیک وبسایت می‌شود آشنا شدن با الفبای طراحی تجربه‌ی کاربری به شما کمک خواهد کرد تا در این زمینه به موفقیت برسید. در زیر به بررسی مهم‌ترین نکات مرتبط با این حیطه می‌پردازیم.

1.    برای کاربران برنامه‌ریزی کنید.

اولین و مهم‌ترین کاری که هر طراح UX باید به انجام آن مسلط باشد برآورد کردن نیازهای کاربران سایت است. همانطور که از نام خود تجربه‌ی کاربری نیز می‌توان استنباط کرد، در تمامی فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرند، واکنش کاربران، معیار خواهد بود. با توجه با این نکته نباید سلیقه‌های شخصی یا حتی کارفرمایان خود را در این زمینه وارد کنید چرا که در نهایت کاربران هستند که قرار است از وبسایت شما استفاده کنند. تعیین نیازهای کاربر باید با تحقیق زیاد بر شرایط روز جامعه صورت گیرد؛ به عنوان مثال اگر یک تصمیم دارید که در حیطه‌ی UX یک وبسایت فروشگاهی کار کنید و فصل پاییز و مدرسه در شرف آغاز شدن است، آوردن اقلام مرتبط با این زمینه یا استفاده از طرح‌های مرتبط با مدرسه و پاییز، منجر به افزایش تجربه‌ی کاربری خواهند شد.

2.    توسعه‌ی مخاطبان با استفاده از قابلیت ‌دسترسی بودن همگانی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که وارد وبسایتی شده باشید که استفاده از برخی از قابلیت‌های آن برای شما سخت باشد؛ برای مثال ممکن است فردی باشید که کوررنگی دارد و به همین دلیل نیز خواندن برخی از متن‌ها به دلیل استفاده از رنگ‌هایی که شما قادر به دیدن آن نیستید مشکل بوده‌است. حال تصور کنید اگر طراح تجربه‌ی کاربری با درنظر گرفتن تمامی مخاطبان، از رنگ‌هایی استفاده می‌کرد که برای همه قابل رؤیت بود، دیگر چنین مشکلی پیش نمی‌آمد. زمانی که از قابلیت دسترسی همگانی سخن می‌گوییم منظور ما آن است که تمامی موارد به کار رفته در وبسایت، اعم از رنگ‌ها، محتواها، باکس‌ها، لینک‌ها و به طور خلاصه تمامی طراحی‌ها باید به نحوی باشند که تمامی کاربران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی " تفکر طراحی چیست؟" را از اینجا مطالعه کنید.

3.    متمایز کردن محتوا

طراح تجربه‌ی کاربری، باید مدیریت برنامه‌ریزی کردن و دسته‌بندی کردن محتواها را داشته باشد. در حقیقت زمانی که تصمیم دارید که محتواهای موجود در وبسایت را به نحوی بچینید که تجربه‌ی کاربری سایت افزایش یابد، نیاز است تا بتوانید انواع مختلف محتواهای اصلی و فرعی را از یک‌دیگر جدا کرده و بر یک فایل ترسیم نمایید. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر آن که کار سایر اعضای تیم راحت‌تر شود، کاربران نیز بتوانند محتواهای مورد نیاز خود را با سرعت بیشتری پیدا کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که دسته‌بندی محتواها باید نه تنها در حیطه‌ی متنی که در حیطه‌ی گرافیکی و بصری نیز صورت گیرند؛ منظور ما آن است که کاربران باید بتوانند در هر صفحه‌ای از وبسایت شما تشخیص دهند که هر قسمت، متعلق به چه بخشی است.

4.    هدفمند بودن بخش‌های متفاوت وبسایت

یک طراح تجربه‌ی کاربری به دنبال آن است که بتواند تمامی نیازهای کاربر را به بهترین شیوه برآورده نماید تا رضایت او از وبسایت بیشتر شود. با توجه به این نکته، قرار دادن باکس‌ها و لینک‌ها در صفحاتی که کاربرد خاصی برای کاربران ندارند باعث می‌شود تا میزان نارضایتی کاربر افزایش یابد. در حقیقت این کار به معنای کاهش ترافیک وبسایت خواهد بود. از طرف دیگر، محل قرار گیری هر چیزی در وبسایت شما باید به صورت هدفمند انتخاب شده باشد؛ برای مثال باید پیش از قرار دادن باکس‌های اقدام به خرید، با محتوای "بر لینک زیر کلیک کنید"، محل مناسب آن را پیدا نمایید. برای آن که پیدا کردن بهترین موقعیت بخش‌های وبسایت و هدفمندسازی آن‌ها مناسب‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، استفاده کردن از آزمون کاربردپذیری است که پیش از عرضه‌ی نهایی و توسط برخی از کاربران انجام می‌شود و نتایج آن به شما کمک خواهد کرد تا موقعیت مناسب را پیدا نمایید.

5.    بخش‌های اصلی را نگهدارید.

منظور ما از این عبارت آن است که برای بهبود تجربه‌ی کاربری وبسایت خود، نباید هر چیزی را تغییر دهید. بسیاری از کاربران، افرادی هستند که دانش زیادی در ارتباط با استفاده از وبسایت‌ها ندارند و به همین دلیل نیز ممکن است در صورتی که تغییرات گسترده‌ای در وبسایت خود ایجاد کنید نتوانند با آن‌ها کار کنند؛ برای مثل اگر باکس منوی وبسایت را در قسمتی قرار دهید که سخت پیدا شود این کار باعث می‌شود تا بخش عمده‌ای از کاربران به مدت زیادی به دنبال آن باشند. برخی از وبسایت‌ها تصور می‌کنند با تغییر بخش‌های اصلی وبسایت خود می‌توانند منحصربه فرد باشند در حالیکه این کار تنها منجر به ریزش کاربران می‌شود.

6.    سادگی را فراموش نکنید.

یکی از مهم‌ترین اصولی که نه تنها در طراحی تجربه‌ی کاربری که در هنرها و علوم دیگر نیز کاربرهای بسیاری دارد، ساده بودن است. مخاطبان امروزه، افرادی هستند که زمان کمی برای وقت گذاشتن دارند و در صورتی که شما از محتواها و طراحی‌هایی در وبسایت خود استفاده کنید که باعث ایجاد ابهام برای آن‌ها شود، احتمال خروج آن‌ها از وبسایت را افزایش خواهد داد. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچقدر بتوانید از طرح‌های مینیمال و ساده‌تری در طراحی‌های بصری وبسایت استفاده نمایید، کاربر نیز راحت‌تر با وبسایت شما تعامل خواهد داشت که این نکته به معنای افزایش تجربه‌ی کاربری خواهد بود.

 

سخن آخر

تجربه‌ی کاربری تأثیر بسیار زیادی بر سئوی سایت دارد. در حقیقت به هر میزانی که بتوانید تجربه‌ی کاربری وبسایت خود را افزایش دهید، فاکتورهای مؤثر بر سئو مانند افزایش ترافیک وبسایت و زمان ماندن در صفحه، بهبود خواهند یافت. با مسلط شدن بر مفاهیم مطرح شده در این مقاله می‌توانید علاوه بر افزایش سئوی وبسایت خود، سود فروش محصولات و میزان عرضه‌ی خدمات را نیز افزایش دهید.

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : دو شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-