طراح رابط کاربری چه‌ می‌کند؟ و به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

 
 




مقالات وستا

طراح رابط کاربری چه‌ می‌کند؟ و به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

امروزه بسیاری از کسب وکارها، حیطه‌ی فعالیت خود را به دنیای اینترنت منتقل کرده‌اند. در حقیقت شرط موفق بودن در بازار امروزی نیاز است تا حضور قدرتمندی در اینترنت داشته باشید؛ با توجه به این موضوع، راه‌اندازی وبسایت‌های مختلف در بیست سال اخیر، تبدیل به یکی از مهم‌ترین مشاغل مرتبط با این حیطه شد. در حقیقت داشتن یک وبسایت صرف، شرط موفق شدن شما در این زمینه نیست و نیاز است تا از نکات مهم و حیاطی مرتبط با این حوزه نیز در وبسایت خود استفاده کنید. طراحی رابط کاربری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در هر وبسایتی مورد استفاده قرار گیرد.

طراح رابط کاربری

در حقیقت میزان کاربردهای این تخصص به قدری زیاد است که در صورت عدم اجرای صحیح و هوشمندانه‌ی آن ممکن است که تمامی کسب‌وکارتان در معرض خطر بزرگی قرار گیرد. با توجه به این موضوع در این مقاله پس از بررسی مفهوم رابط کاربری به بررسی شغل طراح رابط کاربری و مهارت‌های مورد نیاز برای این کار می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

همچنین می‌توانید برای مطالعه ی دیگر مقالات رابط کاربری و تجربه کاربری، از اینجا وارد شوید.

رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری، مخفف عبارت User Interface است. این عبارت به جنبه‌های ظاهری وبسایت شما مربوط است. در حقیقت هر چیزی که به عنوان وسیله‌ای برای تعامل کاربر با وبسایت در صفحه‌ی سایت خود قرار می‌دهید را می‌توان به مفهوم رابط کاربری مرتبط دانست. محل قرار گرفتن منوها، دکمه، طراحی ظاهری صفحه و بسیاری از امکانات دیگر، همگی زیرمجموعه‌ی رابط کاربری هستند. اگر بخواهیم یک تعریف جامع از رابط کاربری بکنیم باید بگوییم که رابط کاربری، شامل تمامی جنبه‌های ظاهری می‌شود که کاربر برای تعامل با وبسایت شما به آن‌ها نیاز دارد. با توجه به آن که رابط کاربری با ظاهر وبسایت شما سروکار دارد، در نتیجه نیاز است تا با دانش‌ها و فنون متفاوتی از جمله روانشناسی و جامعه‌شناسی آشنا شوید، چرا که تحقیقات نشان داده که میزان تأثیر جنبه‌ی ظاهری بر کاربران، تأثیر مستقیم بر خرید آن‌ها دارد.

 

دلیل اهمیت رابط کاربری

رابط کاربری به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی وبسایت در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت برای آن که با میزان اهمیت رابط کاربری آشنا شوید نیاز است تا میزان فروش قبل و بعد از رابط کاربری مناسب را با هم مقایسه کنید. در حقیقت از آن جایی که مخاطبان، افرادی هستند که به صورت غیرمستقیم با  شما در ارتباط هستند در نتیجه نیاز است تا تمرکز خود را بر بهبود ویژگی‌های ظاهری وبسایت خود قرار دهید. در حقیقت به هر میزانی که بتوانید در ایجاد یک رابط کاربری موفق‌تر باشید، کاربر نیز از بودن در وبسایت شما خشنودتر خواهد بود چرا که بهبود رابط کاربری باعث افزایش تجربه‌ی کاربری می‌شود. در حقیقت برای آن که اهمیت داشتن رابط کاربری مناسب را درک نمایید، یک رستوران با دکور زیبایی را در نظر بگیرید که محل میز، صندلی، سفارش دادن و پرداخت، همگی در موقعیت مناسبی قرار گیرند. این گونه رستورانی با گذشت زمان، فروش مناسبی را خواهد داشت. داشتن یک رابط کاربری مناسب باعث می‌شود تا طراحی، زیبایی و موقعیت مهم‌ترین ابزار تعامل با کاربر، در بهترین حالت خود قرار گیرند که در این حالت، ترافیک سایت و زمان ماندن در صفحه افزایش خواهند یافت که نتیجه‌ی آن، سئوی بهبود یافته و فروش بیشتر خواهد بود.

 

ویژگی رابط کاربری مناسب

از آن جایی که رابط کاربری به طور مستقیم بر موفقیت وبسایت شما تأثیرگذار است نیاز است تا شیوه‌های بهبود آن و ویژگی‌هایی که باعث می‌شود تا UI مناسبی داشته باشید را شناسایی نمایید. با توجه به این موضوع در ادامه به بررسی چند ویژگی مهم‌ از رابط کاربری مناسب می‌پردازیم.

  • وضوح

ابهام، جایی در رابط کاربری مناسب ندارد چرا که وجود آن باعث می‌شود تا کاربران، به ماندن در صفحه‌ی وبسایت علاقه‌ای نداشته باشند و آن را ترک کنند.

  • آسان‌سازی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رابط کاربری مناسب آن است که باعث شود کاربران بتوانند تصمیمات خود را به شیوه‌ی آسان‌تری اجرا کنند. برای مثال اگر وبسایت شما یک وبسایت فروشگاهی است، کاربران باید بتوانند در هر جای صفحه که باشند، به سبد خرید خود دسترسی داشته باشند.

  • رنگ مناسب

تسلط بر تئوری رنگ‌ها و اجرای آن در طراحی رابط کاربری وبسایت، بسیار مهم است. در حقیقت تأثیری که رنگ مناسب بر مخاطبان می‌گذارد به قدری زیاد است که اکثر کسب‌وکارهای معتبر، زمان زیادی را صرف انتخاب رنگ‌های مناسب برای این کار می‌کنند.

  • موقعیت‌بندی مناسب

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم رابط کاربری مناسب آن است که هر دکمه، بنر، تبلیغات و لینکی در موقعیت مناسبی قرار گرفته باشد. در حقیقت کاربران باید بتوانند از سایت شما به راحتی استفاده کنند؛ منظور ما آن است که هیچ کاربری دوست ندارد که در حین مطالعه‌ی متنی در وبسایت، ناگهان یک بنر تبلیغاتی را مشاهده کند که نصف متن را پوشانده باشد.

 

طراح رابط کاربری کیست؟

حال که با مفوم رابط کاربری آشنا شده‌اید نیاز است تا شغل مرتبط با این حیطه را نیز معرفی کنیم. طراح رابط کاربری فردی است که تمامی نکات ذکر شده در ارتباط با رابط کاربری را کارگردانی می‌کند. در حقیقت، او مشخص می‌کند که هر دکمه و بنری در کجای صفحه قرار گیرد، رنگ‌های به کار رفته چگونه باشند، فرآیندهایی از قبیل خرید، ثبت‌نام و ورود به چه شیوه‌ای باشند و به طور کلی، تمامی موارد مرتبط با جنبه‌ی ظاهری سایت را انتخاب و اجرا می‌کنند. حیطه‌ی وظایف یک طراح رابط کاربری یا UI Designer بسیار زیاد است و همین امر باعث شده تا کسب‌وکارهای اینترنتی به دنبال طراحی باشند که بیشترین تخصص را در زمینه‌های مختلف طراحی داشته باشد.

 

ویژگی‌های طراح رابط کاربری

همانطور که ذکر شد برای آن که بتوانید وبسایت موفقی داشته باشید نیاز است تا رابط کاربری مناسبی داشته باشید که شرط این کار نیز، استخدام یک طراح رابط کاربری باتجربه و باهوش است. در سال‌های پیش، معمولا شرط‌های زیادی برای استخدام چنین افرادی وضع نمی‌شد اما با رقابتی‌تر شدن فضای کسب‌وکارهای اینترنتی، استخدام طراحی که علاوه بر تخصص بر رابط کاربری، به طراحی، گرافیک، انواع زبان‌های برنامه نویسی و تست‌های کاربردپذیری مسلط است نیز به شرایط استخدام اضافه شده‌است. اما برای آن که بتوانید با ویژگی‌های یک طراح رابط کاربری مناسب آشنا شوید، به بررسی مهارت‌های مورد نیاز چنین افرادی می‌پردازیم.

1. طراحی اصولی

یکی از مهارت‌های مهمی که هر طراح رابط کاربری باید از آن بهره‌مند باشد، داشتن تجربه در زمینه‌ی طراحی اصولی است. در حقیقت نیاز است که هر طراحی بداند نسبت ابعاد بنرها و دکمه‌ها نسبت به کل صفحه و یکدیگر باید به چه میزانی باشد تا رضایت کاربر را به همراه داشته باشد. همچنین برای داشتن یک طراحی اصولی نیاز است تا رابط کاربری به صورتی طراحی شود که هم در موبایل و هم در لپ‌تاپ قابل استفاده باشد (ریسپانسیو بودن).

می‌توانید برای مطالعه‌ی مقاله‌ی " چرا باید سایت ریسپانسیو داشته باشیم؟" از اینجا وارد شوید.

2. خلاقیت و ایده‌پردازی

همانطور که از نام این شغل نیز استنباط می‌شود، یک طراح رابط کاربری مناسب باید دارای ذوق هنری بالایی باشد. طراح خوب باید دارای خلاقیت بالایی در انتخاب رنگ‌ها، شکل‌دهی به باکس‌ها و انتخاب فونت داشته باشد. از طرف دیگر، عرصه‌ی رابط کاربری یکی از مهم‌ترین حیطه‌هایی است که مجری آن باید از ایده‌های مختلف برای اجرای آن استفاده نماید.

3. کار کردن با ابزارهای مختلف

طراحی رابط کاربری دارای نرم‌افزارهای مختلفی از قبیل Sketch، Invasion Studio، Adobe XD و Photoshop است. فردی را می‌توان طراح رابط کاربری خوبی دانست که به حجم بالایی از این نرم‌افزارهای تسلط داشته باشد. هر نرم‌افزاری با توجه به نیازهای هر سایتی دارای ویژگی‌های منحصربه فرد خود است به همین دلیل اگر یک طراح به حجم بیشتری از این نرم‌افزارها مسلط باشد می‌توان پروژه‌های بیشتری را اجرا نماید. البته شایان ذکر است که اصول کلی این نرم‌افزارها بر مبنای طراحی رابط کاربری است.

4. تسلط بر جزئیات طراحی

زمانی که صبحت از جزئیات طراحی می‌شود منظور ما آن است که نیاز است تا هر طراحی بر دانش‌های پایه‌ای این علم مسلط باشد. در حقیقت نیاز است تا طراح رابط کاربری با ویژگی‌هایی مانند فاصله‌ی خطوط، ابعاد باکس‌ها، انطباق رنگ‌ها و مواردی از این قبیل آشنا باشد تا بتواند کار طراحی را به شیوه‌ی مناسبی اجرا نماید.

5. تسلط بر انواع مختلف رابط کاربری

یکی دیگر از ویژگی‌های مورد نیاز برای هر طراح رابط کاربری آن است که به تعداد بیشتری از رابط‌های کاربری مسلط باشد. با توجه به گسترده بودن رابط‌های کاربری، در زیر به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • رابط خط فرمان: این مدل از رابط کاربری بر اساس متن ساخته می‌شود که قابلیت مشاهده‌ی پرونده‌ها را فراهم می‌کند.
  • رابط کاربری زبان طبیعی: با استفاده از این مدل کاربر می‌تواند به جای 0 و 1، با دستگاه رایانه ارتباط برقرار کند.
  • رابط کاربری صوتی: این مدل با تشخیص صدای کاربر به او امکان تعامل با دستگاه را می‌دهد.
  • رابط کاربری مبتنی بر منو: در این شیوه، تعامل با کاربر از طریق جستجو کردن در صفحات منوهای مختلف صورت می‌گیرد.
  • رابط کاربری گرافیکی: این مدل با طراحی و استفاده از انواع دکمه‌های و آیکون‌های گرافیکی، میزان تعامل کاربر با شما را افزایش می‌دهد.

 

سخن آخر

داشتن یک رابط کاربری مناسب منجر به افزایش سود کسب و کار شما می‌شود. برای رسیدن به این هدف نیاز است تا یک طراح رابط کاربری مناسب را برای وبسایت خود به خدمت گیرید. در این مقاله با بررسی مفاهیم مرتبط با رابط کاربری و ویژگی‌های یک طراح رابط کاربری سعی کردیم تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییم.

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : دو شنبه ۷ تیر ۱۴۰۰
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-