افیلیت مارکتینگ چیست؟

 
 




مقالات وستا

افیلیت مارکتینگ چیست؟

روش‌ های بازاریابی هر روزه در حال تغییر و پیشرفت هستند اما وجه مشترک تمامی آن‌ها، الهام گرفتن از روش‌های باستانی و سنتی است. در حقیقت، امروزه برای ابداع یک روش جدید بازاریابی نیاز است تا از تلفیق فناوری‌های جدید و الگوهای باستانی بازاریابی استفاده کنید. با توجه به این موضوع، بازاریابی نیز دست‌خوش تغییرات گوناگونی قرار گرفته‌است به نحوی که تعداد روش‌های مارکتینگ بسیار افزایش یافته‌است. از آن جایی که توجه و تسلط بر روش‌های جدید باعث می‌شود تا هر کسب و کاری به سود بیشتری دست‌یابد، نیاز است تا

افیلیت مارکتینگ چیست؟

شما نیز با مفاهیم جدیدی که در این حیطه، در حال استفاده هستند آشنا شوید. افیلیت مارکتینگ، یکی از روش‌های نوین بازاریابی است که بسیاری از کسب و کارها و وبسایت‌های فروشگاهی با استفاده از آن توانسته‌اند به سودهای سرسام‌آوری دست‌یابند. با توجه به اهمیت و پیشرفت روزانه‌ی این روش، در ادامه‌ی این مقاله به بررسی افیلیت مارکتینگ خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید مقالات مرتبط با دیجیتال مارکتینگ در بلاگ وستا را اینجا مشاهده و مطالعه نمایید. 

افیلیت مارکتینگ، در دوران باستان و معاصر

پیش از آن که به معرفی افیلیت مارکتینگ بپردازیم، به بررسی ریشه‌های شکل‌گیری این روش خواهیم پرداخت. همانطور که ذکر شد، بسیاری از کارشناسان بازاریابی با الهام گرفتن از داد و ستدها و تعاملات سنتی، اقدام به توسعه‌ی فنون بازاریابی کرده‌اند. افیلیت مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنا نیست. در حقیقت ریشه‌های این شیوه‌ی بازاریابی به چندین قرن پیش و حتی به دوران باستان بازمی‌گردد؛ زمانی که یک تاجر برای فروش محصولاتش وارد شهر یا روستای دیگری می‌شد و به چند نفر از مغازه‌داران و بزرگان آن شهر می‌گفت که در صورت معرفی محصولاتش به مشتریانشان، سودی از فروش محصولات را به آن‌ها خواهد داد. این کار برای چندین قرن اجرا شد تا زمانی که به دنیای امروزی و عصر رایانه رسیدیم. کارشناسان بازاریابی با استفاده از این روش، اقدام به توسعه‌ی شیوه‌های بازاریابی کردند و با پیاده‌سازی روش آن تاجر باستانی در دنیای رایانه، روشی به اسم افیلیت مارکتینگ را ابداع کردند.

 

افیلیت مارکتینگ

با توجه به مثالی که ذکر شد تا حدودی با مفهوم افیلیت مارکتینگ آشنا شدید اما اگر بخواهیم یک توضیح کامل از این شیوه بدهیم باید بگوییم که افیلیت مارکتینگ، یکی از شیوه‌های بازاریابی است که در آن لینک‌ها، بنرها و پیشنهادات خرید محصولات یک وبسایت در وبلاگ‌ها یا وبسایت‌های افراد دیگری که با عناوینی مانند ناشران تبلیغ شناخته می‌شوند قرار می‌گیرد و در صورتی که بازدیدکننده‌ی آن وبسایت، با کلیک کردن بر آن لینک، اقدام به خریدی نماید، درصدی از فروش به ناشر می‌رسد. البته به جز تعیین کردن درصدی برای فروش می‌توان با مشخص کردن یک مبلغ ثابت به صورت قراردادی نیز از خدمات ناشران فروش استفاده کرد که تعیین روش پرداخت با توجه به دو طرف صورت خواهد گرفت. نکته‌ی بسیار مهمی که باید در این شیوه به آن توجه داشت آن است که در افیلیت مارکتینگ، تا زمانی که فروشی صورت نگیرد، پولی نیز به ناشران داده نمی‌شود به همین دلیل نیز افیلیت مارکتینگ با تبلیغات مرسوم دیگر متفاوت است. با توجه به گستردگی کاربردهای این شیوه‌ی بازاریابی، نیاز است که بررسی جنبه‌های مختلف آن بپردازیم.

 

افیلیت‌ها و صاحبان محصول

دو گروه عمده که در افیلیت مارکتینگ در حال معامله با یک‌دیگر هستند، افیلیت‌ها و صاحبان محصول نام دارند. در حقیقت آشنا شدن با این دو مفهوم به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در هر معامله‌ای بهترین موقعیت را برای خود داشته باشید. ممکن است در پاره‌ای از مواقع، وبسایت شما آمادگی انتشار آگهی‌ها و لینک‌های دیگر مشاغل باشد و در مواقعی دیگر، شما باشید که نیازمند کمک است. با توجه به این موضوع، در زیر به بررسی این دو مفهوم می‌پردازیم.

  • افیلیت

افیلیت در حقیقت دربردارنده‌ی حجم وسیعی از افراد است. نام دیگر افیلیت، ناشر محصول است. وظیفه‌ی افیلیت آن است که بنرها و لینک‌های وبسایت‌های دیگر را در وبلاگ یا وبسایت خود قرار دهد؛ در این صورت، کاربران از طریق مشاهده کردن، کلیک کردن و یا خرید محصول، باعث افزایش سود سایت اصلی خواهند شد. معمولا بحث‌های زیادی وجود دارد که چه افرادی می‌توانند در قامت یک ناشر فروش قرار گیرند اما طبق یک قرارداد نانوشته، هر فرد یا سازمان حقیقی و یا حقوقی که وبسایت و وبلاگ آن، بیشترین ارتباط را با محصولات و مخاطبان هدف شما داشته باشد می‌تواند نقش افیلیت را برعهده گیرد. البته برخی برای انجام افیلیت مارکتینگ، به وبسایت‌هایی مراجعه می‌کنند که با وجود داشتن ارتباط بسیار کم با محتوای خودشان، تعداد بسیار زیادی بازدیدکننده دارند.

  • صاحبان مشاغل

دومین گروهی که در افیلیت مارکتینگ در حال فعالیت هستند، با عنوان صاحبان مشاغل شناخته می‌شوند. این دسته از افراد در حقیقت همان تبلیغ‌شوندگانی هستند که با مراجعه به افیلیت‌ها و عقد قرارداد با آن‌ها، به دنبال افزایش سود خود هستند. البته اهداف زیادی برای افیلیت مارکتینگ می‌تواند وجود داشته باشد که صاحبان مشاغل موظفند که پس از شناسایی آن‌ها اقدام به تعیین روش پرداخت نمایند. افزایش تعداد بازدیدکننده، افزایش خرید و بهبود سئوی سایت، همگی می‌توانند جزء از این اهداف تلقی شوند.

 

انواع شیوه‌های پرداخت در افیلیت مارکتینگ

با توجه به مفهوم افیلیت مارکتینگ ممکن است تصور کنید که این روش، یک روش ساده‌ای است که در آن تنها از طریق چند کلیک و فروش، مبلغی به ناشران می‌رسد اما این تصور، اشتباه است. در حقیقت شیوه‌های متعددی برای پرداخت مبالغ به ناشران فروش وجود دارد که آشنایی با این شیوه‌ها باعث خواهد شد تا بتوانید در حین انجام معامله برای چنین مارکتینگی، مناسب‌ترین شیوه‌ی پرداخت را انتخاب نمایید. البته شایان ذکر است انتخاب هر کدام از شیوه‌های پرداخت، با توجه به اهداف کمپین تبلیغاتی و همچنین استراتژی بازاریابی شما صورت می‌گیرد. در زیر به بررسی مهم‌ترین شیوه‌های پرداخت در افیلیت مارکتینگ می‌پردازیم.

1. پرداخت به ازای فروش

یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین شیوه‌های پرداخت در افیلیت مارکتینگ، پرداخت هزینه به شرط به فروش رسیدن محصولات است. در حقیقت در این روش ممکن است که کاربری بر لینک ناشر فروش کلیک کند و وارد وبسایت فروشگاهی اصلی شود اما خریدی انجام ندهد؛ در این صورت، کارمز و پورسانتی به وبسایت ناشر نمی‌رسد. اما در صورتی که آن کاربر وارد وبسایت اصلی شده و خرید خود را انجام دهد، هزینه‌ها به صورت اتوماتیک محاسبه شده و به صورت درصدی یا مبلغ ثابت، به ناشر، پرداخت می‌شود.

2. پرداخت به ازای کلیک

این مدل، برخلاف شیوه‌ی قبلی کاربرد کم‌تری در افیلیت مارکتینگ دارد. در حقیقت اکثر وبسایت‌هایی که از این شیوه استفاده می‌کنند وبسایت‌هایی هستند که مدت زیادی از تأسیس آن‌ها نگذشته است و نیاز دارند که تعداد بازدیدکننده‌ی وبسایت خود را افزایش دهند. با توجه به این موضوع، ناشر، اقدام به قرار دادن لینکی در وبسایت خود می‌کند و در صورتی که مخاطبان، اقدام به کلیک کردن آن لینک نمایند، هزینه‌ای به ناشر خواهد رسید. در حقیقت در این روش، دیگر نیازی به فروش محصول برای پرداخت نیز و به ازای هر کلیکی که بر لینک انجام می‌شود، هزینه‌ای به ناشر پرداخت خواهد شد.

3. پرداخت به ازای نمایش آگهی

یکی دیگر از شیوه‌های پرداخت در افیلیت مارکتینگ، پرداخت به ازای نمایش آگهی است. در حقیقت در این روش دیگر مهم نیست که مخاطب بر روی لینک، کلیک کند و یا در صورت مراجعه به وبسایت، خریدی انجام دهد. در این روش، ناشر به آزادی تعداد دفعاتی که لینک، بنر و آگهی را به نمایش می‌گذارد، مبلغی را دریافت خواهد کرد.

 

مزایای استفاده از افیلیت مارکتینگ

استفاده از افیلیت مارکتینگ، مزایای زیادی را هم برای افیلیت‌ها و هم برای صاحبان مشاغل به همراه خواهد داشت. در حقیقت مزایای این شیوه به قدری مهم هستند که امروزه بسیاری از کسب و کارها، بودجه‌ی جدایی را برای افیلیت مارکتینگ تعیین می‌کنند. آشنایی با مزایای استفاده از افیلیت مارکتینگ باعث خواهد شد تا با کاربردهای این روش آشنا شوید. این مزایا را در زیر مشاهده می‌کنید.

1. بودجه‌ی کم

همانطور که ذکر شد، شیوه‌های متعددی برای پرداخت در افیلیت مارکتینگ وجود دارد. این تنوع شیوه‌ها باعث شده تا هر کسب و کاری بتواند با داشتن هر میزان پولی وارد این نوع بازاریابی شود؛ با توجه به این موضوع، شما می‌توانید رشد وبسایت خود را با کم‌ترین هزینه‌ها، تضمین نمایید.

2. داده‌ها

افیلیت مارکتینگ، یکی از شیوه‌هایی است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا داده‌های متنوعی را درباره‌ی کاربران و مخاطبان خود به دست آورند. در حقیقت جمع‌آوری داده‌ها برای تجزیه و تحلیل، هم برای ناشر و هم برای صاحبان محصول، مزیت به حساب می‌آید.

3. افزایش فروش

مهم‌ترین مزیت افیلیت مارکتینگ آن است که باعث می‌شود تا میزان محصولات به فروش رفته افزایش یابد. در حقیقت این ویژگی، مزیت بزرگی برای وبسایت‌های فروشگاهی و خدماتی به حساب می‌آید چرا که آن‌ها بدون خرج کردن مبالغ کلا بر سایر شیوه‌های بازاریابی، محصولات خود را به فروش خواهند رساند.

4. بهبود سئوی سایت

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از افیلیت مارکتینگ آن است که شما می‌توانید نرخ کلیک را افزایش دهید. همانطور که می‌دانید، بهبود نرخ کلیک، یکی از شرایط بهبود سئوی وبسایت است. با توجه به این موضوع شما می‌توانید اقدام به بهبود سئوی سایت خود نمایید. در نظر داشته باشید که می‌توانید مقالات مربوط به سئو در بلاگ وستا را از اینجا مشاهده و مطالعه نمایید. 

 

سخن آخر

افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های بسیار مؤثر در حیطه‌ی بازاریابی دیجیتال است. در حقیقت به هر میزانی که بتوانید در این زمینه موفق باشید، سود به دست آمده نیز بیشتر خواهد بود. در این مقاله با بررسی افیلیت مارکتینگ و مفاهیم مرتبط با آن سعی کردیم تا شما را به طور کامل با این شیوه‌ی بازاریابی آشنا کنیم تا بتوانید به شیوه‌ی مناسبی از آن استفاده کنید.

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : دو شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-