چگونه از تست A_B در بازاریابی دیجیتال استفاده کنید؟

 
 




مقالات وستا

چگونه از تست A_B در بازاریابی دیجیتال استفاده کنید؟

امروزه برای موفق شدن در هر نوع کسب و کاری باید علائق و ذائقه‌ی مخاطب در نظر آن کسب و کار در نظر گرفته شود. برای آن که بتوانید درک مناسبی از رفتارها و واکنش‌های مخاطب نسبت به خدمات خود داشته باشید، نیاز است تا از روش‌ها و آزمون‌های متفاوتی استفاده نمایید. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین شیوه‌هایی که در این زمینه به کار گرفته می‌شود، تست A/B است. این تست، به دلیل شیوه‌ی عملکردی که دارد کمک بسیار زیادی را به شما خواهد کرد تا انواع استراتژی‌های تبلیغات و بازاریابی را تدوین کنید. در این مقاله به معرفی تست A/B خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. برای مطالعه‌ی مقالات مرتبط با دیجیتال مارکتینگ در بلاگ وستا می‌توانید از اینجا وارد شوید. 

استفاده از تست A/B در دیجیتال مارکتینگ

فن مقایسه و آزمون و خطا

از گذشته تاکنون، بسیاری از افراد برای آن که بتوانند در کسب و کار خود به موفقیت برسند، اقدام به انواع آزمون و خطاها می‌کردند. برخی از موارد مورد استفاده در این آزمون و خطاها براساس داده‌های دقیق و اطلاعات گردآوری شده توسط نهادها و کارشناسان مختلف بود و برخی دیگر نیز بر اساس سلیقه و بدون اطلاعات از پیش جمع‌آوری شده. هر دو گروه، دلایل کافی و مناسبی برای کار خود داشتند؛ برای مثال، گروه دوم هزینه‌های کافی برای استخدام کارشناسانی که اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری نمایند، داشت. به هر حال، هر دو گروه، محصول یا خدماتی را به بازار ارائه می‌کردند و در صورتی که با بازخورد مثبتی مواجه می‌شدند، آن محصول را همچنان در بازار نگه‌می‌داشتند. در غیر این صورت، اقدام به بررسی معایب و دلایلی می‌کردند که باعث می‌شد آن محصول یا خدمات، کم‌تقاضا باشد و اقدام به رفع آن‌ها می‌کردند. تست A/B  نیز به نحوی مانند این دو گروه عمل می‌کند؛ ادامه‌ی این مقاله، مسائل مرتبط با این زمینه و نحوه‌ی کار تست A/B است.

 

تست A/B چیست؟

همانطور که ذکر شد، یکی از پرکاربردترین شیوه‌هایی که باعث می‌شود بازاریابی دیجیتال خوبی را داشته باشید، استفاده از تست A/B است. اما تست A/B چیست؟ به طور خلاصه، شامل آزمونی است که به شما کمک می‌کند تا نحوه‌ی عملکرد دو گزینه‌ی موجود در وبسایت یا اپلیکیشن خود را مورد بررسی قرار دهید و بر اساس بازخوردهایی که این دو عملکرد دریافت می‌کنند، عملکردی که بیشترین و مثبت‌ترین پالس را دریافت نماید، در وبسایت یا اپلیکیشن مورد استفاده قرار گیرد. پس با توجه به تعریف تست A/B می‌توان به این نتیجه رسید که هدف از این تست، پیدا کردن بهترین گزینه‌هایی است که باید در وبسایت یا اپلیکیشن قرار گیرند تا رابط کاربری ارتقا یابد. برای مثال، فرض کنید شما نمی‌دانید که از کدام وبسایت برای کسب و کار خود استفاده نمایید. با انجام تست A/B شما خواهید توانست که وبسایتی را انتخاب کنید بیشترین بازخورد را از سمت کاربران گرفته باشد. البته در اکثر مواقع تست A/B، برای بررسی نمونه‌های جزئی‌تری در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به کار گرفته می‌شود که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهد شد.

 

تست A/B و تجربه‌ی کاربری

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که وارد وبسایتی شوید که موضوع و محتوای مورد نظر شما را داشته باشد اما مواردی مانند عنوان و زیرعنوان‌ها، تصاویر و لینک‌ها برای شما جذاب نبوده‌اند؛ به احتمال زیاد، پس از آن که وارد همچین وبسایتی می‌شوید، دیگر از آن دیدن نخواهید کرد. علت این کار به این دلیل است که اثری که یک وبسایت، در موارد جزئی بر کاربر می‌گذارد، بر ناخودآگاه او تأثیرگذار است و همین نکته باعث می‌شود تا در صورتی که این موارد به نحو مناسبی اجرا نشده باشد، کاربر، دیگر به آن سایت بازنگردد. تست A/B به دلیل قابلیتی که دارد به شما این امکان را می‌دهد تا تمامی نکات ذکر شده را مورد بررسی قرار دهید و زمانی که پراثرترین و بهترین قابلیت از بین هر کدام از قابلیت‌ها را یافتید، مورد استفاده قرار دهید. پس با توجه به این کار، تست A/B باعث می‌شود تا تجربه‌ی کاربری در وبسایت یا اپلیکیشن بهبود یابد که همین نکته باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان خواهد شد.

نحوه‌ی کار تست A/B

برای آن که با نحوه‌ی کار تست A/B آشنا شوید، نیاز است که یک توضیح کلی در این زمینه به شما ارائه دهیم و سپس به شرح فرآیند کار تست A/B به صورت مرحله به مرحله بپردازیم. در این تست، شما فرآیندی را که می‌خواهید مورد بررسی قرار دهید را در وبسایت خود اعمال می‌کنید؛ برای مثال فرض کنید که می‌خواهید بدانید که تصاویر سایت، در سمت راست صفحه باشد یا در سمت چپ صفحه. در ابتدا، نمونه‌ی مد نظر خود (برای مثال سمت راست) را اعمال می‌کنید و سپس، نمونه‌ی آزمایشی صفحه‌ی سایت (سمت چپ) را ایجاد می‌کنید. سپس نوبت تست فرا می‌رسد و هر کدام از دو نمونه‌ی ذکر شد در یک بازه‌ی مشخص، به صورت رندوم به نمایش در می‌آیند. شما با استفاده از انواع نرم‌افزارها خواهید توانست که واکنش کاربر نسبت به هر کدام از دو موقعیت را اندازه‌گیری کرده و با توجه به اعداد و نمودارهای به دست آمده، گزینه‌ی مناسب را انتخاب نمایید. در ادامه شما را با مراحل انجام تست A/B آشنا خواهیم کرد.

1.    جمع‌آوری اطلاعات

پیش از ورود به هر کاری نیاز است تا تحقیق و بررسی‌های مورد نیاز برای انجام آن کار انجام شود. در حقیقت شما بدون داشتن اطلاعات دقیق و آماری که براساس داده‌های معتبر به دست آمده باشند، نمی‌توانید نسبت به تست A/B اقدام نمایید. برای انجام این کار شما نیاز دارید تا از چند منبع معتبر و ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده نمایید. با استفاده از این ابزارها شما می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان از آن صفحه را به دست آورید؛ همچنین استفاده از ابزار پیشرفته‌تر به شما کمک خواهد کرد تا مواردی مانند زمان باقی ماندن در سایت، نرخ و زمان پرش و بسیاری دیگر از آمار این چنینی را به دست آورید. همچنین استفاده از بخش نظرات و کانال‌های انتقال پیشنهاد کاربران به شما باعث خواهد شد تا نسبت به کاری که می‌خواهید بکنید، اطلاعات بیشتری را داشته باشید.

2.    تدوین استراتژی

در این مرحله نیاز است تا داده‌هایی را که به دست آورده‌اید، مورد بررسی قرار دهید. بررسی این داده‌ها، مهم‌ترین مرحله‌ی فرآیند تست A/B است و در صورتی که با دقت انجام نشود، استراتژی شما به شیوه‌ی صحیح چیده نخواهد شد. در این مرحله باید تعداد مخاطبان، بازخورد آن‌ها نسبت به امکانات و ویژگی‌های صفحه و همچنین هزینه‌های اجرایی تست A/B مورد بررسی قرار گیرند و در صورتی که با اهداف اصلی کسب و کار شما در تناقض نباشند، به مرحله‌ی اجرا وارد شوند.

3.    نمونه‌ی مقایسه‌ای

همانطور که ذکر شد، تست A/B باید به صورت مقایسه‌ای انجام شود. در این مرحله نیز شما باید نمونه‌ی مقایسه‌ای و احتمالا جایگزین را طراحی نمایید. این طراحی باید به نحوی صورت گیرد که تمامی اطلاعات گردآوری شده در آن مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر، نمونه‌ی شما باید براساس پیش‌بینی انواع ابزارهای تجزیه و تحلیل طراحی و اجرا شود تا دارای خلاقیت بیشتری باشد.

4.     اجرای تست A/B

بالاخره زمان اجرای تست فرا رسید. در این مرحله شما می‌توانید با ابزاری مانند VWO، Optimizely، AB Tasty، Convert و Crazy Egg اقدام به اجرای تست A/B نمایید. زمان اجرای تست، دارای بازه‌ی مشخصی نیست و نسبت به عوامل گوناگونی مانند معروف بودن وبسایت، اهمیت عنصر مورد بررسی و تعداد افراد بازدیدکننده، متغیر است.

5.    بررسی داده‌ها

در این مرحله باید برنده‌ی رقابت دو نمونه‌ی اجرا شده را اعلام کنید. برای این کار باید نتایج تست A/B را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار باید تعداد بازدیدکنندگان، میزان تعامل مخاطب با آن گزینه و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین آراء مثبت و درصدهای بالاتر را به خود اختصاص داده است.

 

مزایای استفاده از تست A/B

استفاده از تست A/B مزایای زیادی را برای کسب و کار شما به همراه خود خواهد داشت. اولین و مهم‌ترین مزیت این تست آن است که باعث می‌شود تجربه‌ی کاربری، بهبود یابد. در حقیقت استفاده از تست A/B به شما کمک می‌کند تا از مواردی در وبسایت یا اپلیکیشن خود استفاده کنید که مورد قبول اکثریت کاربران است و همین نکته باعث می‌شود تا سود سایت شما نیز افزایش یابد. از طرف دیگر زمانی که از تست A/B استفاده می‌کنید در حقیقت اقدام به کاهش هزینه‌ها خواهید کرد. همانطور که می‌دانید، مدیران وبسایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی، هر ساله مبالغ هنگفتی را صرف تبلیغ و بازاریابی دیجیتال می‌نمایند؛ حال آن که با استفاده از تست A/B شما می‌توانید با حداقل هزینه‌ی ممکن، مهم‌ترین مشکلاتی که در این زمینه با آن مواجه می‌شوید را حل نمایید.

سخن آخر

امروزه برای آن که بتوانید در حیطه‌های مختلف مدیریت وبسایت و اپلیکیشن به موفقیت دست‌یابید، از شیوه‌های گوناگونی برای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال استفاده نمایید. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین شیوه‌ها، استفاده از ابزارهایی است که به شما کمک می‌کنند تا علائق و نظرات کاربران را در وبسایت و اپلیکیشن خود، مورد استفاده قرار دهید. تست A/B با تکیه بر همین نکته، روش مناسبی برای انجام این کار است. همچنین برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله‌ی "آشنایی با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ" در بلاگ وستا از اینجا وارد شوید.

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-