کمپین دیجیتال

 
 




مقالات وستا

نمونه‌هایی از بهترین کمپین‌های دیجیتال در سال‌های گذشته

یک کمپین بازاریابی دیجیتالی، شامل اجرای یک استراتژی بازاریابی در تمامی کانال‌های دیجیتالی است که مصرف‌کنندگان را با نام تجاری و خدمات آن شرکت، درگیر می‌کند. عموما هدف از اجرای کمپین دیجیتال، بهبود نرخ تبدیل یک شرکت است. برای شروع یک کمپین نیاز است که بدانید مشتری‌ها و مخاطبان شما چه افرادی هستند و از طریق چه کانال‌هایی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در این مقاله پس از معرفی برخی از مفاهیم مرتبط با کمپین‌های دیجیتال، شما را با نمونه‌هایی از بهترین کمپین‌های دیجیتال در سال‌های گذشته آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بهترین کمپین‌های دیجیتال

چگونه باید یک کمپین دیجیتال راه انداخت؟

همانطور که ذکر شد، اولین قدم، شناخت مخاطب است. بازاریاب‌ها بدانند که چه افرادی از قبل به صورت فعالانه با نام تجاری و خدمات شرکت درگیر شده‌اند؛ برای مثال، چه کسانی ایمیل‌ها را باز می‌کنند و یا بر روی تبلیغ‌ها کلیک می‌کنند و یا از سایت بازدید می‌کنند. گام دوم، استفاده از تحلیل‌های رفتاری است که درمورد مصرف‌کنندگان انجام شده‌است. شما می‌توانید با درک رفتار مصرف‌کنندگان، چیزهایی را که آنان احتمالا در آینده مصرف خواهند کرد را پیش‌بینی کرده و اقدامات کمپین خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. براساس این رفتار، ممکن است شما تصمیم بگیرید که از کدهای تخفیف ایمیل استفاده کنید و یا تبلیغات کلیکی خود را افزایش دهید. اگر شرکتی بتواند که مخاطبان هدف خود را شناسایی کند، و همچنین رفتارهای آن‌ها را نیز پیش‌بینی نماید، می‌تواند کمپین خوبی را راه‌اندازی نماید. البته محتوا نیز در این جا، تأثیر به سزایی خواهد داشت.

 

نحوه‌ی ارزیابی موفقیت یک کمپین دیجیتال

برای آن که یک شرکت بتواند موفقیت کمپین خود را ارزیابی کند نیاز است که دید کاملی از تمامی نقاطی که کمپین بر آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود، داشته باشد؛ با این کار، آن شرکت نه تنها می‌تواند کمپین خود را ارزیابی کند که شیوه‌ی واکنش مخاطب به هر نقطه‌ای که کمپین بر آن تأکید داشت را متوجه شود. از آن جایی که امروزه کانال‌های متفاوتی برای مشتری وجود دارد که او را به سمت خرید محصول سوق می‌دهد، شناسایی این که او از کجا وارد شده، کار پیچیده‌ای شده‌است. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از انواع ابزارهای تجزیه و تحلیل و ردیابی فعالیت‌های کاربر از زمان کلیک تا زمان خرید، داده‌های متنوعی را جمع‌آوری کنند. این داده‌ها کمک به سزایی در تعیین و ارزیابی موفقیت یک کمپین دیجیتال می‌کنند.

 

دلیل اهمیت کمپین‌های دیجیتال

ممکن است که برخی از شرکت‌ها، کمپین دیجیتال را تنها متمرکز بر برخی از کانال‌ها راه‌اندازه کنند، چرا که استراتژی آن‌ها از رفتار مخاطب و شیوه‌ی برخورد او، همچین کمپینی را می‌طلبد. با این وجود، موفق‌ترین کمپین‌های دیجیتال، کمپین‌های هستند که کلیه‌ی کانال‌های مختلفی که ممکن است مخاطب با آن درگیر شوند را پوشش دهند چرا که بیشتر مصرف‌کنندگان، از طریق بیش از یک کانال یا نقطه تماس با یک نام تجاری، درگیر شوند. اکثر مشتری‌ها، اطلاعات مربوط به خدمات و محصولی که به دنبالش هستند را از در دسترس‌ترین کانال پیدا می‌کنند؛ از طرف دیگر، منتقل کردن اطلاعات، از طریق کمپین‌های دیجیتال، بسیار ساده‌است و به همین دلیل نیز مشتری می‌تواند به راحتی با شرکت و خدمات آن، تعامل داشته باشد.

 

برخی از معروف‌ترین کمپین‌های دیجیتال

استفاده از کمپین‌های دیجیتال، در ابتدا با استفاده از برخی از ویدیوها انجام می‌شد. با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد مقرارت مختلف، هر کمپین دیجیتالی، به سمت رعایت کردن قوانین سئو و استفاده از محبوب‌ترین کانال‌های ارتباطی، رفته‌است. در این بین، شرکت‌ها و برندهایی بوده‌اند که توانستند بهترین کمپین‌های دیجیتال را نه تنها در کشور خود، بلکه در دنیا اجرا کنند. در ادامه شما را با معروف‌ترین آن‌ها آشنا می‌کنیم.

1.    فولکس واگن (Volkswagen)

فولکس واگن، یکی از معروف‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی اتوموبیل در سرتاسر جهان است. این شرکت برای آن که بتواند یک کمپین دیجیتالی فوق‌العاده را راه‌اندازی کند، از یکی از مهم‌ترین عناصر تأثیرگذار بر لذت گری انسانی یعنی هیجان استفاده کرد. فولکس واگن پس از عقد قرار داد با تیم ملی اسکی سوئد، اقدام به مخفی کردن جدیدترین ماشین خود در دل کوه‌های برفی سوئد نمود. سپس وظیفه‌ی اسکی‌بازان تیم ملی سوئد آن بود که این ماشین را پیدا کنند و هر کسی که زودتر آن را می‌یافت، صاحب آن ماشین می‌شد. این رقابت در قالب یک فیلم یک دقیقه‌ای در آمد و در تمامی شبکه‌های تلویزیونی و اجتماعی پخش شد و نرخ تبدیل آن سال فولکس واگن را به شدت افزایش داد.

 

2.    گوپرو (GoPro)

شرکت گوپرو، شرکتی است که به تولید و توسعه‌ی دوربین‌های شخصی و ورزشی و همچنین انواع نرم‌افزارهای ویرایش عکس، مشغول است. این شرکت نیز با استفاده از فیلم، اقدام به راه‌اندازی یک کمپین فوق‌العاده معروف دیجیتالی در سرتاسر دنیا کرده‌است. استراتژی گوپرو در حقیقت یک کار هوشمندانه‌ای بود. آنان بدون آن که هزینه‌ی گزافی را خرج راه‌اندازی و ضبط یک فیلم کنند، طبق یک اعلامیه از تمامی مخاطبان خود خواستند که با استفاده از دوربین‌های شخصی خود، از ماجراجویی‌هایی که تاکنون داشته‌اند فیلم‌برداری نمایند. این فیلم‌ها پس از ارسال و بررسی توسط متخصصان گوپرو، در انواع شبکه‌ها به خصوص یوتیوب قرار گرفتند؛ تعداد بالای افرادی که این فیلم‌ها را دیده و به اشتراک گذاشته‌اند، نشان از موفقیت بسیار زیاد این کمپین است.

 

3.    بنیاد ALS

بنیاد ALS، بنیادی است که اقدام به انجام تحقیقات فراوان در زمینه‌ی بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا همان ALS می‌کند. این بنیاد با استفاده از شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام اقدام به راه‌اندازی یک کمین جهانی دیجیتال کرد که علاوه بر درگیر کردن مخاطب، باعث شد که کمک‌هزینه‌های فراوانی را نیز به دست آورد. نام این کمپین را اغلب شما شنیده‌اید و آن، چالش سطل آب یخ است. در این چالش، چهره‌ی سرشناس اقدام به ریختن یک سطل آب یخ بر خود کرده و واکنش خود را توسط یک دوربین ضبط می‌کردند و در صفحه‌ی اینستاگرام خود قرار می‌دادند و همزمان افراد دیگری را به این چالش دعوت می‌کردند؛ طبق این چالش هم فردی که در آن شرکت کرده و هم افراد دعوت شده، اقدام به پرداخت کمک هزینه به مؤسسات وابسته به بنیاد ALS و یا مستتقل از آن می‌کردند.

 

4.    دلتا ایر لاینز (Delta Air Lines)

شرکت دلتا ایرلاینز، یک شرکت هواپیمایی معتبر در سطح جهانی است. در حقیقت شرکت دلتا ایرلاینز با استفاده از کیفیت بالای خود، اعتبار بسیار زیادی را در سطح جهان کسب نموده‌است. یکی از دلایل معروف بودن این شرکت، موفق عمل کردن آن در کمپین‌های دیجیتالی است. اگر سری به اکانت توییتر این شرکت بزنید، متوجه خواهید شد که آنان هر روزه، فعالیت بسیار زیادی در این شبکه‌ی اجتماعی دارند؛ از طرفی آنان هر ازگاهی به مناسبت‌های مختلف اقدام به راه‌اندازی کمپین‌های جهانی در این شبکه‌ی اجتماعی می‌کنند. برای مثال آنان در روز جهانی آگاهی از سرطان سینه، از کارمندان و کاربران شبکه‌ی اجتماعی خود خواستند که تجربیات خود را در این زمینه توییت کنند. این توییت‌ها باعث شد که بسیاری از افرادی که با این شرکت آشنایی نداشتند و یا از آخرین تخفیفات آن‌ها مطلع نبودند، از این ویژگی‌ها آگاهی یابند.

 

5.    اوریو (Oreo)

اوریو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی بیسکوییت در کل جهان است. در حقیقت آن‌ها، فعالیت خود را از سال 1912 آغاز کردند. نام این شرکت به تنهایی یک تبلیغ موفق به حساب می‌آید چرا که در زبان فرانسوی به معنای طلا و در یونانی به معنای زیبا است. در سال 2013 و در زمانی که مسابقات سوپربول در حال پخش بود، برق کل استادیوم می‌رود و برای لحظاتی، کل استادیوم، خاموش می‌ماند. در همین لحظات، شرکت اوریو اقدام به انتشار یک پست اینستاگرام و یک توییت در توییتر کرد، که ناخودآگاه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین کمپین‌های تاریخی شد. محتوای این پست شامل جمله‌ی "هنوز هم می‌توانید در تاریکی غوطه‌ور شوید" بود. در حقیقت این کمپین با این جمله آغاز شد و کاربران توییتر و اینستاگرام با بازنشر آن، اقدام به کمک برای شکل‌گیری یکی از بزرگ‌ترین کمپین‌های دیجیتالی رایگان کردند.

 

6.    چیپوتل (Chipotle)

چیپوتل، یک رستوران زنجیره‌ای است که در بسیاری از نقاط جهان، شعبه دارند و به غذاهای سالم و خوشمزه‌ی خود معروف هستند. این مجموعه که محبوبیت خود را مرهون بوریتوهای خوشمزه و استاندار خود می‌داند، اقدام به راه‌اندازی یک کمپین دیجیتالی جالبی در سطح جهانی نمود. چیپوتل، با استفاده از یک فیلم، نظرات مثبتی را در سطح جهان به دست آورد. فیلم آنان، داستان یک کشاورزی بود که علیه سیستم کشاورزی کارخانه‌ها می‌شود و مزرعه‌ی خود را بر اساس اصول ابتدایی، مدیریت می‌کند؛ شعار آن‌ها "بازگشت به آغاز بود." این فیلم که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، علاوه بر به دست آوردن محبوبیت عمومی در میان مردم، باعث شد تا نهادهای اجتماعی مانند غذای با صداقت نیز، از چیپوتل حمایت کرده و فیلم و کیفیت غذای اورا بازنشر نمایند. پس از موفقیت این کمپین، چیپوتل اقدام به ایجاد یک بازی اجتماعی مخصوص به خود کرد که آن نیز برای مدتی ترند جهانی شده بود.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید، تبلیغات و بازاریابی در هر کاری، شرط دوام و ثبات آن کسب و کار است. در حقیقت بدون آگاهی از زیرمجموعه‌ها و روش‌های بازاریابی ممکن است که به هدف خود نرسید. یکی از مؤثرترین روش‌هایی که می‌توانید در این زمینه پیاده کنید، استفاده از انواع کمپین‌های دیجتال است. همانطور که متوجه شدید، اکثر شرکت‌های بزرگ، شبکه‌های اجتماعی را مهم‌ترین وسیله برای راه‌اندازی کمپین دیجیتالی خود می‌دانند و به همین دلیل نیز با ساختن فیلم‌ها و یا نشر محتواهایی با قابلیت ترندشدن جهانی، از ‌آن‌ها استفاده می‌کنند.

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : یک شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-