چگونه بهترین نام دامنه را انتخاب کنیم؟

 
 




مقالات وستا

چگونه بهترین نام دامنه را انتخاب کنیم؟

موفقیت یک وب سایت وابسته به عوامل متعددی است که رعایت هر کدام از آن‌ها امری حیاتی تلقی می‌شود. انتخاب نام دامنه باید با توجه به شرایط متعددی که بر روی کسب و کار شما اثر مستقیم دارند انتخاب شود و در عین حال، باید شرایط اجتماعی، فرهنگی و عوامل دیگری از این قبیل را در حین انتخاب آن در نظر بگیرید. با توجه به اهمیت انتخاب نام دامنه، در این مقاله به بررسی چگونگی انتخاب بهترین نام دامنه خواهیم پرداخت. در نظر داشته باشید که انتخاب نام دامنه یکی از اصول سئو می‌باشد. اگر می‌خواهید مقالات مربوط به سئو را بخوانید از اینجا  و برای مطالعه‌ی همه‌ی مقالات از اینجا وارد شوید. با ما همراه باشید.

انتخاب نام دامنه

دامنه یا دامین چیست؟

پیش از آن که به چگونگی انتخاب بهترین نام دامنه بپردازیم، نیاز است که شما را با تعریف دامنه آشنا کنیم. به طور کلی دامنه، نام وب‌سایت شما است. دامنه‌ها، از دو قسمت تشکیل شده‌است: قسمت اول شامل نام و قسمت بعدی شامل پسوندی است که شما انتخاب می‌کنید. با توجه به آن که دامنه، عبارتی است که کاربران و مخاطبان شما را با آن خواهند شناخت، شناسایی اجزای آن ضروری است. در ادامه دو قسمت تشکیل‌دهنده‌ی دامنه را بررسی می‌کنیم.
 

نام

این بخش، نامی است که شما برای سایت خود قرار می‌دهید و مخصوص به شما خواهد بود. نحوه‌ی انتخاب این قسمت را در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد. شایان ذکر است که نام‌ها با اولویت درخواست، ثبت می‌شوند؛ یعنی اگر فرد دیگری نامی مشابه به چیزی که شما در ذهن داشته باشید را زودتر از شما انتخاب کرده باشد، اولویت نام، با او خواهد بود.

پسوند

پسوندها شامل عباراتی هستند که پس از نام، قرار می‌گیرند. هر پسوندی دارای کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود است. با توجه به گستردگی پسوندها، آن‌ها را به سه دسته‌ی کلی که در زیر مشاهده می‌کنید، تقسیم می‌کنند.


پسوند عمومی: برای ثبت این نوع پسوندها، هیچ محدودیتی وجود ندارد. برخی از این پسوندها برای فعالیت‌های تجاری به کار می‌روند (.com)، برخی برای شبکه (.net) و برخی دیگر نیز در ارگان‌ها کاربرد دارند (.org).


پسوند اختصاصی: همانطور که از نام پسوند اختصاصی مشخص است، این نوع پسوندها به صورت انحصاری برای افراد و ارگان‌های مشخص تهیه می‌شوند. برخی از انواع این پسوندها نیاز به دریافت مجوز دارند.


پسوند ملی: معروف‌ترین پسوند ملی که هر روزه آن را مشاهده می‌کنید، ir. است. این پسوندها در حقیقت پسوندهای مرتبط به هر کشور هستند که ارگان‌های رسمی آن کشور از آن استفاده می‌کنند. این پسوندها به نوعی مخفف نام کشور مرتبط هستند.

انتخاب نام دامنه

نام دامنه و تأثیر آن بر کسب‌وکارها

نام هر چیزی، نشان‌دهنده‌ی اعتبار و هویت آن چیز است. همانطور که ذکر شد، دقت در انتخاب نام دامنه، یک امر کاملا ضروری است. نام دامنه چیزی است که سزاوار روزها فکر کردن است و اغراق نکردیم اگر بگوییم که در برخی از شرایط، انتخاب یک نام اشتباه می‌تواند به طور کامل، ضرر بسیار زیادی به کسب‌وکار شما وارد نماید. پس به طور خلاصه، انتخاب بهترین نام دامنه، چیزی است که هر مدیر و صاحب وب‌سایتی باید از انتخاب درست آن، مطمئن شود؛ به خصوص که اگر سایت شما یک سایت تجاری باشد، داشتن یک نام مناسب، که علاوه بر آن که هویت کسب‌وکار شما را نشان بدهد، برای مخاطبان نیز جذابیت داشته باشد، می‌تواند به عنوان یک شیوه‌ی مؤثر در بازاریابی، تلقی بشود.

اهمیت انتخاب بهترین نام دامنه

حال که تأثیر نام دامنه بر کسب‌وکارها را متوجه شدید باید با اهمیت انتخاب بهترین نام دامنه آشنا شوید. همه‌ی نام‌های دامنه‌ها یکی نیستند و این یکسان نبودن باعث شده تا یک فضای کاملا رقابتی در میان افراد برای تصاحب بهترین نام دامنه شکل بگیرد. شما نمی‌توانید هر دامنه‌ای را که به ذهنتان رسید انتخاب کنید.

بگذارید با یک مثال ساده، اهمیت این موضوع را به شما توضیح بدهیم؛ قطعا شما نیز در حین انتخاب خانه متوجه شدید که در برخی از محله‌ها، افرادی که نیاز مالی ندارند، اقدام به فروش منزل، زمین و یا حتی انبار نمی‌کنند چرا که آن محله، اعتبار زیادی برای آن‌ها به همراه خود دارد. اساس داشتن یک نام دامنه‌ی خوب، مانند انبار و یا خانه‌ی افراد در این محله‌ها است. نام دامنه تنها شامل کنار هم قرار دادن برخی از حروف نیست چرا که پس از انتخاب آن، تأثیر آن را به طور کامل احساس خواهید کرد.

شما می‌خواهید که بیشتر دیده شوید، بیشتر خوانده شوید و در نتیجه سود بیشتری نیز داشته باشید و تمامی این موارد در وهله‌ی اول به نام دامنه‌ای که برای سایت خود انتخاب می‌کنید، بستگی خواهد داشت. پس در حین انتخاب نام دامنه‌ها، خود را در موقعیت آن فردی که صاحب انبار در یک محله‌ی معتبر است قرار بدهید با این تفاوت که شما تنها چیزی که قرار است برای انتخاب نام خرج کنید، ابتکار و تحقیق است.

نحوه‌ی انتخاب بهترین نام دامنه

همانطور که واضح است، هیچ دستور دقیقی برای آن که بتوان دقیقا بهترین نام دامنه‌ی متعلق به هر وب‌سایت را تعیین کرد وجود ندارد. با این وجود روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند راهنمای شما در حین انتخاب نام دامنه باشند. این روش‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

انتخاب نام دامنه وبسایت

در دسترس بودن

اولین چیزی که باید از آن مطمئن باشید آن است که نام دامنه‌ی شما در دسترس باشد. در دسترس بودن دامنه به آن معنا است که تا کنون کسی آن را ثبت نکرده باشد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از انواع روش‌های مختلف، اقدام به خرید دامنه‌هایی بکنید که توسط افراد دیگر ثبت شده‌اند.

کلمات کلیدی

روش‌های زیادی برای آن که بتوانید ایده‌هایی برای نام دامنه‌ی خود بیابید وجود دارند. شما می‌توانید نام دامنه را بر اساس نام خود و یا نام تجارتی که انجام می‌دهید قرار بدهید؛ با این حال، عنصر اساسی برای داشتن نام دامنه‌ی خوب، استفاده از کلمه‌ی کلیدی قوی است. تأثیر کلمات کلیدی در نام دامنه، به اندازه‌ی تأثیر استفاده از آن‌ها بر روی SEO است. مزایای سئو می‌تواند با کمک به رتبه‌بندی بالای سایت شما در نتایج موتورهای جستجو، بازدید بیشتری را برایتان به همراه داشته باشد. همچنین این کلمات باعث خواهند شد که کاربران، جایگاه سایت شما در میان دیگر سایت‌ها را درک کنند. روند یافتن کلمات کلیدی برای نام دامنه، مشابه به یافتن آن برای استفاده در متن مقاله‌ها است اما تفاوت اصلی آن است که در نام دامنه تنها باید یک کلمه‌ی کلیدی حضور داشته باشد.

طول نام دامنه

به طور کلی باید نامی را انتخاب کنید که کوتاه باشد. معمولا نام‌های دامنه‌ای که توانسته‌اند به محبوبیت برسند، حدودا بین 6 تا 11 کاراکتر بوده‌اند. همچنین کوتاه بودن نام دامنه باعث می‌شود که کاربران بتوانند به راحتی آن را در یاد داشته باشند و آن را به دوستانشان معرفی بکنند.

 

حروف نام دامنه

یکی از اشتباهات رایجی که میان صاحبان سایت وجود دارد آن است که از اعداد و کاراکترهایی مانند خط فاصله، در نام دامنه‌ی خود استفاده می‌کنند. این کار علاوه بر آن که باعث گیج شدن کاربران می‌شود، ظاهر خوبی نیز به دامنه سایت شما نخواهد داد.

نام دامنه و نوع تجارت

یکی از سؤال‌های صاحبان سایت آن است که آیا نام دامنه و نوع تجارت باید یکی باشد؟ جواب این سؤال به نوع استراتژی شما باز می‌گردد. شاید شما بخواهید که کسب‌وکار خود را با واژه‌ی دیگری غیر از نوع تجارتی که انجام می‌دهید، برند کنید که در این صورت، باید به دنبال کلمه‌ی مناسب دیگری باشید.

معنای نام دامنه

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که نامی را در اینترنت سرچ کنید و هنگامی که وارد آن سایت شدید متوجه شوید که خدمات آن سایت کاملا با معنای نامش مغایرت دارد. این روش باعث بی‌اعتبار شدن آن سایت خواهد شد. برای آن که بتوانید خود را در نزد مخاطبانتان تثبیت نمایید لازم است نامی را انتخاب کنید که معنای آن به طور مستقیم و یا غیر مستقیم کسب‌وکار شما را نشان بدهد و یا آن که نام دامنه‌‌، مخفف اسم برند و شرکت شما باشد.

سابقه‌ی نام دامنه

یکی از کارهایی که در هنگام انتخاب نام دامنه باید انجام بدهید آن است که باید تاریخچه‌ی مالکیت آن را بررسی کنید. شما نباید از نام دامنه‌ای استفاده نمایید که گذشته‌ی بدی داشته باشد. این کار ضربه‌ی بدی را به اعتبار شما خواهد زد. از طرف دیگر باید مسئولین گوگل تماس‌های لازم را بگیرید تا مطمئن شوید که این نام دامنه در گذشته به عنوان هرزنامه، علامت‌گذاری نشده باشد.

تلفظ

دیگر نکته‌ی مهمی که باید در هنگام نام دامنه به آن توجه داشته باشید، نحوه‌ی تلفظ آن است. شما باید نامی را برای دامنه‌ی خود انتخاب کنید که بتوان به راحتی نوشت و خواند. بسیاری از افرادی که اقدام به معرفی سایت‌ها به یکدیگر می‌کنند، در نحوه‌ی تلفظ و نوشتن آن‌ها مشکل دارند. برای همین نیز باید تا جایی که می‌توانید نامی را انتخاب کنید که نوشتن و تلفظ آن، هیج شک و شبهه‌ای ایجاد نکند.

حروف تکراری

بسیار مشاهده شده که افراد اقدام به انتخاب نام‌هایی برای دامنه‌های خود می‌کنند که در آن از حروف تکراری استفاده شده‌است. مثلا به جای استفاده از واژه‌ی Learn از واژه‌ی Leaaarn استفاده می‌کنند. این کار باعث خواهد شد که شما حجم عظیمی از ترافیکی که باید وارد سایتتان بشود را از دست بدهید که نتیجه‌ی آن، ضرر هنگفتی خواهد بود.

منحصر به فرد

نام دامنه‌ی شما باید منحصر به فرد باشد. این نام باید جدید، جذاب و کاملا در ذهن ماندگار باشد. نامی که برای دامنه‌ی خود انتخاب می‌کنید باید در میان کاربران برجسته باشد. مشاهده شده که برای مثال عنوان دامنه را دقیقا مطابق با یکی از خدمات خود، انتخاب می‌کنند. در حالیکه همین کار را می‌توان با استفاده از واژگان خاصی که مجاز و استعاره از خدمات هست، انجام داد.

شناخت حقوق مرتبط با نام دامنه

نامی که برای دامنه‌ی سایت خود استفاده می‌کنید، نباید در آینده برای شما مشکل حقوقی ایجاد کند. اگر نام دامنه‌ی شما حتی به طور جزئی، شبیه به عنوان تجاری شخص دیگری باشد، در آینده با مشکلات حقوقی مواجه خواهید شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که پیش از انتخاب نام دامنه، با موارد حقوقی مرتبط با آن آشنا شوید.

 استفاده از تولید‌کننده‌ی نام دامنه

علاوه بر روش‌های یاد شده شما می‌توانید از انواع تولید‌کننده‌های نام دامنه نیز بهره ببرید. این ابزار به طور خودکار، کلمات کلیدی تعریف شده توسط شما را جستجو می‌کنند و صدها ایده برای انتخاب نام دامنه را با استفاده از این جستجوها در اختیارتان قرار خواهند داد. این کار باعث می‌شود تا شما بتوانید در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی بکنید اما به هر حال این کار توسط یک ربات صورت می‌گیرد به همین دلیل نیز تکیه کردن بر خلاقیت انسان در این زمینه، بسیار مطمئن‌تر خواهد بود.

سخن آخر

انتخاب نام دامنه، شامل روش‌های گسترده‌ای است. از طرف دیگر برای آن که بتوانید عنوانی را انتخاب کنید که بهترین نام دامنه برای شما باشد، کار را پیچیده‌تر نیز می‌کند. در این مقاله سعی شده تا شما را با تمامی موارد مرتبط با انتخاب بهترین نام دامنه آشنا کنیم. از آن جایی که انتخاب نام دامنه، تأثیر مستقیمی بر شکوفایی کسب و کار شما دارد، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را با وسواس زیاد و توسط یک تیم با تجربه انجام بدهید.

نویسنده : وستاکانتنت تاریخ انتشار : یک شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-