روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

 
 




مقالات وستا

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری که در برندینگ تأثیر بسزایی خواهد داشت، بحث کاربرد رنگ در انواع مدل‌های بازاریابی شما است. اهمیت این موضوع به قدری بوده که تحقیقات کارشناسی شده‌ی بسیاری در این حوزه، انجام شده‌است. روانشناسان معتقد هستند که یکی از عواملی که بر متقاعد کردن افراد تأثیر بسیاری دارد، رنگ به کار رفته در آن زمینه است؛ به همین دلیل نیز روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو، کاتالوگ، سایت، اینفوگرافی و انواع بنرهای تبلیغاتی، وارده شده‌است. اهمیت این موضوع به قدری است که تحقیقات نشان داده که بیش از 70 درصد تصمیم گیری مخاطب درباره‌ی برند، از رنگ به کار رفته توسط شما، حاصل می‌شود. به طور کلی اولین چیزی که در ذهن مخاطب از شما باقی می‌ماند، ویژگی‌های بصری به کار رفته در برندینگ کسب‌وکار شما است و مهم‌ترین این ویژگی‌ها، رنگ‌هایی است که به کار رفته‌اند. در ادامه به طور مفصل، این زمینه را توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید. در نظر داشته باشید که برای خواندن مقالات مرتبط با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از اینجا وارد شوید. برای دیدن همه‌ی مقالات از اینجا وارد شوید.

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

روانشناسی رنگ و برندینگ

نکته‌ی بسیاری مهمی که اکثر روانشناسان به آن اشاره کرده‌اند آن است که هر رنگی یک پیام مخصوص را منتقل می‌کند؛ به همین دلیل نیز انتخاب رنگ، در اصل انتخاب ویژگی بارزی است که می‌خواهید مخاطب از شما در ذهن داشته باشد. هر برندی با توجه به نوع کسب و کاری که دارد، رنگ یا رنگ‌های مخصوص به ویژگی‌های خود را انتخاب کرده و با این کار به نوعی، خاص بودن خود را بر مخاطب القا می‌کند. از طرفی دیگر، تحقیقات نشان داده که ناخودآگاه کاربر، برندهای قابل تشخیص را ترجیح می‌دهد. 

تصور کنید که همه‌ی برندها از یک رنگ به خصوص استفاده می‌کردند، در آن صورت اگر شما رنگ دیگری را برای کار خود انتخاب می‌کردید، خاص بودن شما در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. نکته‌ی بسیار مهم آن است که هر چقدر که شما از این ویژگی‌ها به طور خوب استفاده کنید باز هم هر رنگی برای تبدیل به یک احساس خاص، به تجربه‌های مخاطب بستگی خواهد داشت. دیگر موضوع مهم آن است که اگر شما تصمیم گرفتید که رنگ کسب و کار خود را تغییر بدهید، بدون دلایل مناسب و تغییر درست محتوا به سمت رنگ جدید، پروژه‌ی شما در معرض خطر بزرگی قرار خواهد گرفت.

روانشناسی رنگها برندینگ

تأثیر روانشناسی رنگ بر برندینگ

یکی از مهم‌ترین تأثیراتی که انتخاب درست رنگ بر برندینگ شما می‌گذارد، اعتباری است که به کسب و کار شما می‌دهد. این اعتبار بسته به آن است که نوع رنگی که به کار می‌رود با نوع کسب و کار شما هم‌خوان باشد. نحوه‌ی انتخاب رنگ و ویژگی‌های رنگ‌ها را در ادامه ذکر خواهیم کرد. دیگر تأثیر بسیار مهمی که رنگ‌ها بر کسب و کار شما می‌گذارند، خاص کردن شما میان رقیبان خواهد بود؛ رنگ محصول، مخاطب را قانع می‌کند که این خدمات، تازه‌تر و بهتر از خدمات مشابه با رنگ متفاوت است. انتخاب رنگ می‌‌تواند بر نحوه‌ی مؤثر بودن خدمات شما نیز تأثیرگذار باشد. انتخاب درست رنگ حتی به افزایش مستند بودن خدمات و وب‌سایت‌ها نیز کمک بسیار زیادی می‌کند. این نکته را به یاد داشته باشید که استفاده از رنگی که شخصیت و هویت کار شما را به بهترین شکل، نمایش دهد، بسیار مهم‌تر از آن است که رنگ‌هایی را انتخاب کنید که کلیشه‌ای باشند اما ارتباطی با هویت برند شما نداشته باشند. 

 

رنگ و جنسیت

یکی از بحث‌های بسیار داغ که در چند سال اخیر در میان اکثر کارشناسان به راه افتاده، آن است که آیا باید هر رنگ را مختص یک جنسیت بدانیم؟ چرا در تمامی دنیا رنگ آبی را به نشانه‌ی نوزاد پسر و رنگ صورتی را به نشانه‌ی نوزاد دختر در نظر می‌گیرند؟ پاسخ تمامی این بحث‌ها با توجه به گستردگی این موضوع، کار پیچیده‌ای به نظر می‌رسد اما مهم‌ترین نکته آن است که نحوه‌ی تشخیص این موضوع کاملا به شرایط فرهنگی محیطی که می‌خواهید کسب و کارتان را در آن شروع کنید، بستگی خواهد داشت. حتی همین رنگ‌های آبی و صورتی نیز با توجه به گستردگی تبلیغات رسانه‌ای در دنیا، به یک فرهنگ جهانی تبدیل گشته‌است. 

طبق تحقیقاتی که توسط «جوی هالک» انجام شده‌است مشخص شد که برخی از رنگ‌ها، نسبت به یک جنسیت مشخص، گرایش‌هایی دارند. این تحقیقات نشان داده‌است که رنگ آبی دارای طرفداران زیادی در میان هر دو جنسیت است، حال آن که رنگ بنفش در میان بانوان، خواهان بیشتری دارد. همچنین در تحقیقات دیگری که در حوزه‌ی رنگ و جنسیت انجام شده، مشخص شد که مردان، رنگ‌های خشن را در سایه‌دار کردن تصاویر ترجیح می‌دهند در حالی که بانوان، رنگ‌های ملایم‌تر را بیشتر می‌پسندند. همچنین این تحقیقات نشان داده که عموما بانوان، رنگ‌های روشن‌تر را بیشتر از آقایان می‌پسندند در حالی که آقایان رنگ‌های تیره را ترجیح می‌دهند. 

تمامی این نتایج نشان می‌دهد که شما باید در تعیین نوع رنگ به کار رفته در برندینگ خود، جنسیت، فرهنگ و سلیقه‌ی مخاطب خود را بتوانید تشخیص بدهید. برای این کار می‌توانید به استفاده از انواع نظرسنجی‌ها از این مشخصات آگاه شده، و رنگ‌هایی را به کار ببرید که طبق نتایج حاصل از تحقیقات باشد. یادتان باشد که تحقیق در این زمینه و تعیین جنسیت اکثریت مخاطبان هر بخش از سایت یا برند شما، باعث تاثیرگذاری بیشتر بر روی آن مخاطب خواهد شد.

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی.

انتخاب رنگ برند

دقت در انتخاب رنگ به قدری مهم است که شرکتی مانند کوکاکولا برای افزایش هیجان در مشتری، رنگ قرمز را به عنوان رنگ خود انتخاب کرده‌است. شما باید رنگی را انتخاب کنید که علاوه بر هویت‌بخشی به برندتان و انتقال پیام شما، برای مخاطب نیز جذاب باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین رنگ‌هایی که در حوزه‌ی برندینگ از آن‌ها استفاده‌های بسیاری می‌شود را بررسی می‌کنیم.

  • قرمز

رنگ قرمز در برندهای معتبری مانند ردبول، کوکاکولا و ویرجین به کار رفته است و به طور کلی به عنوان نمادی برای انرژی، به منظور افزایش متابولیسم بدن به کار می‌رود. این رنگ دارای تأثیرات بسیار زیادی بر روی افراد است، برخی از این تأثیرات شامل کاهش تجزیه و تحلیل و همچنین افزایش اشتها است. همچنین این رنگ به علت آن که دارای بلندترین طول موج در میان سایر رنگ‌های دیگر است، از آن چه در واقعیت است، نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. این رنگ احساساتی مانند قدرت، شور و هیجان را منتقل کرده و بسیاری از افراد با انتخاب رنگ قرمز در گزینه‌هایی مانند «کلیک کنید»، مخاطب را به سمت خدمات خود، سوق می‌دهند. این رنگ می‌تواند انتخاب مناسبی برای رستوران‌دارها و برندهای غذایی باشد.

 

  • آبی

این رنگ، ذهن را فرامی‌خواند. افراد، در اتاقی که به رنگ آبی است، بازدهی بیشتری در کار از خود نشان می‌دهند. این رنگ، احساس عمق، ثبات، تجربه، هوش و وفاداری را به مخاطب منتقل می‌کند. اگر توجه کرده باشید که اکثر باشگاه‌های یوگا برای انتقال احساس آسایش به مراجعه‌کنندگانشان، از رنگ آبی استفاده می‌کنند. این رنگ، شفافیت و ارتباطات را نشان می‌دهد. یکی از کارایی‌های رنگ آبی در جاهایی است که می‌خواهند کالاهای رژیمی را به فروش برسانند چرا که این رنگ، اشتها را کم می‌کند. از این رنگ همچنین در سازمان‌های مدیریتی، شرکت‌های هواپیمایی و حتی آب معدنی استفاده می‌کنند. 

 

  • سفید

این رنگ، نماد خالص بودن است. از این رنگ به مفهوم روشنی، نیکی، پاکی، امنیت و سادگی در برندها و سازمان‌ها، استفاده‌های گسترده‌ای می‌کنند. از طرفی در این دوران، این رنگ به عنوان سمبلی برای مدرن بودن، می‌تواند اعتبار بسیار زیادی را به برند شما بدهد. رنگ سفید به دلیل القای حس آرامش و امنیت، استفاده‌های گسترده‌ای در بیمارستان‌ها دارد. به دلیل مینیمال بودن این رنگ، بیشترین درصد فضا را معمولا به آن اختصاص می‌دهند. معمولا برای بازاریابی محصولات دارویی، لبنی و حتی سازمان‌های خیریه، از این رنگ استفاده می‌کنند.

 

  • سیاه

این رنگ به علت انتقال مفهوم قدرت، تشریفات، اعتبار و سلطه، در برندهای معروفی مانند نایک، آدیداس و موتورولا به کار رفته‌است. این رنگ، بیشترین جذابیت را در میان سایر رنگ‌های دیگر دارد. اگر این رنگ را در کنار رنگ سفید قرار بدهید، برند شما نشان از جدی بودن و پیچیدگی را با خود به همراه خواهد داشت. این رنگ، مانند سفید، نمادی از مدرنیته است اما به دلیل کاربرد‌های خاصی که دارد باید در انتخاب آن دقت کافی، به خرج بدهید.

 

  • زرد

عده‌ی کمی از افراد طرفدار این رنگ هستند، اما همین افراد در انتخاب خود، افرادی به شدت نکته‌سنج شناخته می‌شوند. همچنین مشتریان این رنگ، افرادی خوشبین نیز تلقی می‌شوند. این رنگ مفاهیمی مانند شادی، انرژی، گرمی و جوانی را با خود به همراه دارد؛ اما استفاده‌ی بیش از حد از این رنگ، باعث برانگیخته شدن احساساتی مانند عصبانیت و استرس می‌شود. این رنگ، نظر افراد را به سمت برند شما جلب می‌کند و سبب افزایش عزت نفس می‌گردد. به طور کلی در بازار، رنگ زرد، یک رنگ مناسب به حساب می‌آید.

 

  • سبز

سبز، رنگی است که به دلیل عدم نیاز به هماهنگی با شبکیه، چشم را اذیت نمی‌کند. سبز، برای برندهای بالغ و حرفه‌ای انتخاب مناسبی است. از طرف دیگر از آن جایی که چشم، طیف بیشتری از این رنگ را به سمت خود جذب می‌کند، پس استفاده از این رنگ، اقدامی هوشمندانه به نظر می‌رسد. این رنگ کاربردهای متعددی در بانک‌ها، بورس و شرکت‌های دارویی دارد. به طور کلی رنگ سبز، امنیت را القا کرده و نماد سلامت است. این رنگ، نماد رشد، بلوغ، سلامتی و طبیعت است که با توجه به نوع کسب و کار، کاربردهای متعددی دارد.

 

سخن آخر

تئوری رنگ‌ها و روانشناسی آن‌ها در برند‌ها، بحث گسترده و مهمی است که تسلط بر آن، ثبات و پیشرفت شرکت شما را با خود به همراه خواهد داشت. در این مقاله سعی بر آن بود تا تمامی جنبه‌های روانشناسی رنگ‌ها و اهمیت آن در برندینگ را بررسی کرده و مهم‌ترین این رنگ‌ها را بررسی کنیم. امید است که با تسلط بر این دانش، بتوانید موفقیت خود را در زمینه‌ی تأثیر بر مخاطب و رونق کسب و کار خود، تضمین نمایید.

برای خواندن مقالات مرتبط با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از اینجا وارد شوید. برای دیدن همه‌ی مقالات از اینجا وارد شوید.

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-