عملکرد الگوریتم رنک برین بر سایت

 
 




مقالات وستا

آنچه باید درباره الگوریتم رنک برین بدانیم!

با توجه به پیچیده‌ترشدن دنیای سئو و فاکتو‌رهای رتبه‌بندی سایت‌ها، نتایج موتو‌رهای جستجو همیشه ثابت نیست؛ گوگل در 26 اکتبر 2015 استفاده از الگوریتم رنک برین را شروع کرد و با کمک از این الگوریتم توانست اطلاعات جستجو‌شده دقیق‌تر و متناسب­‌تری را پردازش و به کاربران ارائه‌دهد. در واقع اگر گوگل به عنوان پرکاربردترین و معروف‌ترین موتور جستجو با الگوریتم­‌های رتبه‌بندی هم جهت نمی­شد­، با کاهش ورودی کاربر و افت رتبه سایت‌ها در صفحه نتایج روبرو می‌­شد.

تیم مهندسی گوگل تا قبل از استفاده از الگوریتم رنک برین، به صورت دستی جستجوها و الگوریتم‌ها را اصلاح و تغییر می­دادند. آن­ها با الهام گرفتن از هوش مصنوعی توانستند شرکت فناوری­های ذهن عمیق را خریداری کرده و اسم آن را به گوگل دیپ مایند که یک شبکه عصبی مصنوعی است تغییر‌دهند و باعث شوند که با استفاده از هوش مصنوعی، علایق و جستجوهای کاربران خود را یاد بگیرند و بهترین نتایج را به نمایش در بیاورند و در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشتند.

الگوریتم رنک برین، از زبان­های مختلف پشتیبانی می­کند و همین امر باعث شده‌است تا تعداد زیادی از کاربران در سراسر جهان رضایت زیادی از نتایج جستجو‌شده خود کسب کنند؛ هدف گوگل نیز این است که بهترین موارد را هنگام جستجو به کاربران عرضه کند.

RANK BRAIN

 


 الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین به عنوان هوش مصنوعی گوگل و یک الگوریتم شبیه مرغ مگس خوار با ویژگی‌های پیچیده‌تر و خاص‌تر، داده‌ها را به بهترین شکل پردازش می­کند و با تبدیل داده‌های کیفی به داده‌های کمی و بردارها، بهترین و مرتبط ترین نتایج را به صورت مفهومی برای جستجوی کاربر به نمایش در می­آورد. الگوریتم رنک برین به سبب این­که از الگوریتم­های ماشین(Machine learning) بهره برده است به کامپیوتر این امکان را می­‌دهد که توسط برنامه‌هایی با جزییات فنی دقیق، پس از جمع ­بندی و تفسیر نتایج، از طریق داده‌ها و آزمایشاتی که انجام می­دهند، بهترین نتایج را برای کاربر به صورت خودکار مورد بررسی قرار‌داده و نمایش دهد.

الگوریتم رنک برین بنا به گفته گوگل و بسیاری از سایت‌های معتبر به عنوان سومین فاکتور مهم در رتبه­ بندی سایت‌ها بعد از "بک لینک و محتوا " می­باشد. مدت زمانی که کاربر در صفحه (Dwell Time) است و درصد کلیک کاربر هنگامی که در صفحه جستجوی گوگل(CTR) است، نقش مهمی در عملکرد الگوریتم رنک برین دارند.

الگوریتم رنک برین، با توجه به کلمات کلیدی، مکان جستجوکننده، طول و تازگی محتوا، ارزش بک لینک‌ها، سابقه جستجو و ... می­تواند به تفسیر عبارت جستجو شده، شناسایی قصد و هدف جستجوکننده از جستجو و انتخاب نتایج از دیتابیس بپردازد و الگوریتم‌ها را تا حدودی تعیین ­کند. این الگوریتم بر اساس یادگیری مداوم و بررسی رفتار کاربران وب نسبت به نتایج الگوریتم، اقدام به نگهداری یا بازگردانی الگوریتم پیشین می‌نماید (اگر نتایج الگوریتم مورد رضایت کاربران بود همان نتایج باقی می­مانند و در غیر اینصورت الگوریتم پیشین بازگردانده می­شود).

جالب است بدانید که گوگل برای آزمایش الگوریتم رنک برین از تعدادی از مهندسین خود خواست تا بهترین و مرتبط ترین نتایج را برای عبارت مخصوصی مورد بررسی قرار‌دهند و سپس این کار را با الگوریتم رنک برین نیز انجام داد که رنک برین توانست نتایج بهتر و دقیق‌تری نسبت به مهندسین کسب نماید.

 

الگوریتم رنک برین

 

بررسی نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین:

همانطور که گفته‌شد تا قبل از معرفی الگوریتم رنک برین، مهندسین گوگل به صورت دستی و با مشخص‌کردن یک  الگوریتم ریاضی که دارای روندی ثابت و فاقد بروزرسانی بود، جایگاه نتایج جستجو را مشخص می­کردند؛ اما بر خلاف الگوریتم دستی، الگوریتم رنک برین به عنوان یکی از جدیدترین راهکار های گوگل با ارائه بهترین نتایج برای کاربران به صورت دائم در حال بروزرسانی و تغییر است و با پردازش داده‌ها، مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران به بهترین شکل ارائه می­دهد.

الگوریتم رنک برین که طبق گفته گوگل می تواند به 15 درصد همه جستجوهای آنلاین پاسخ دهد، فاکتورهای رتبه بندی متناسب با عبارت جستجو شده را وزن‌دهی‌کرده و با تفسیر خواسته و مفهوم اصلی عبارت جستجو‌شده، سایت‌های مرتبط با آن را در صفحه جستجو نمایش می­دهد.

به طور کلی الگوریتم رنک برین دو وظیفه‌ی اصلی دارد:

1-    درک مفهوم کلمه کلیدی بر مبنای عبارت جستجو شده:

الگوریتم رنک برین با بهره از هوش مصنوعی، به دسته‌بندی بسیاری از داده‌های وارد‌شده می‌پردازد و آنها را به داده‌های قابل حدس برای کامپیوتر تبدیل می­کند. اگر کاربر کلمه یا عبارتی را جستجو‌کند که الگوریتم رنک برین با آن کلمه کلیدی یا عبارت آشنایی نداشته‌باشد، اقدام به حدس زدن درباره آن می­کند یا مشابه آن را برای کاربر به نمایش در‌می­آورد. الگوریتم رنک برین با توجه و دقت به کلماتی که کاربر در جستجوی خود از آنها استفاده کرده‌است، آن کلمات را معنی می­کند و به تفسیر آنها می­پردازد و با بررسی مواردی چون موقعیت جغرافیایی کاربر، سابقه جستجو، دسترسی به گوشی هوشمند کاربر و علاقه کاربر در صفحاتی که شرکت و جستجوی بیشتری در آن زمینه‌ها داشته است و نکاتی از این قبیل با کمک دیگر عوامل ارائه‌شده توسط گوگل به رتبه بندی نتایج جستجو در صفحه اول گوگل اقدام می­کند.

2-    بررسی رفتار کاربران و میزان رضایت آنها پس از نمایش‌دادن نتایج جستجو:

الگوریتم رنک برین که درک زیادی از معنی و تفسیر کلمات کلیدی و عبارات جستجو شده‌ی جدید دارد، فقط به شناخت مفهوم مورد نظر کاربر محدود نمی­شود و این قابلیت را نیز دارد که از میزان رضایت کاربر نسبت به رتبه بندی نتایج مطلع شود؛ اما چگونه؟

الگوریتم رنک برین پس از جستجوی کلمه کلیدی یا عبارت توسط کاربر با تبدیل آن کلمه یا عبارت به مفهوم و پردازش آنها، نتایج را برای مفهوم مورد نظر رتبه بندی می­کند و سایت ها را برای کاربران به نمایش درمی­آورد و با میزان ماندگاری کاربر در سایت به آنها نمره می­دهد؛ یعنی اگر کاربران در سایتی فعالیت و ماندگاری بیشتر داشته ‌اند، به آن سایت امتیاز بیشتری می­دهد و نشان می­دهد که کاربران رضایت بیشتری نسبت به آن سایت داشته ‌اند.

گوگل تنها میزان رضایت یک فرد را ملاک رتبه بندی قرار نمی­دهد بلکه میزان ماندگاری و رضایت چندین کاربر را بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده بررسی می­کند و الگوریتم رنک برین، سایتی که رضایت بیشتری را کسب کرده‌است در نتایج اولیه جستجو نمایش میدهد.

نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین

 

الگوریتم رنک برین با رتبه‌بندی نتایج و شناسایی مفهوم مدنظر کاربران و جمع‌آوری اطلاعات به گوگل کمک می­کند تا از امکانات جدیدی که در ادامه نمونه ­هایی از آن­ها را معرفی می­کنیم در صفحه نتایج خود استفاده کند؛ امکاناتی که سبب می­شوند کاربر بتواند بدون خارج شدن از گوگل به پاسخ خود برسد.

1. قطعه­‌های برجسته (featured snippets):

وقتی کاربر یک کلمه کلیدی یا عبارت را جستجو می­کند یک باکس محتوایی به نمایش در می­آید که بیشتر اوقات پاسخ کاربر در آن وجود‌دارد؛ به عبارت دیگر کلمات کلیدی یا عبارت مدنظر پس از پردازش، توسط الگوریتم رنک برین شناسایی می­شوند و به شکل برجسته در باکس محتوایی مشخص می­شوند که به آن قطعه‌های برجسته(featured snippets) یا رتبه 0 گوگل می­گویند.

گوگل بیشتر اوقات در جستجو‌هایی که حالت سوالی دارند از نمایش رتبه 0 استفاده می­کند؛ پس از قرار گرفتن سایتی در رتبه صفر می­توانید آن سایت را در بین 10 سایت نمایش داده شده در صفحه اول جستجو مشاهده کنید.

 

 

قطعه های برجسته

 

2. دیگران نیز جستجو کرده‌ اند(people also search for):

وقتی کاربر پس از جستجو یکی از سایت­های نمایش داده شده را انتخاب می­کند و مجددا به صفحه نتایج باز میگردد، الگوریتم رنک برین متوجه این می­شود که کاربر نتوانسته به مفهوم مدنظر خود دسترسی پیدا کند و به جستجوی دقیق‌تری نیاز دارد.

به همین دلیل یک  باکس جدا در انتهای صفحه نمایش داده می­شود که شامل گزینه های جدید‌‌تر و عبارت‌های مرتبط با آن چیزی است که کاربر جستجو کرده‌است.

دیگران جستجو کرده اند

 

دیگران نیز پرسیده­‌اند (people also ask):

 کاربر ممکن است سوالی را جستجو کنند که پاسخ و مفهوم آن با سوالات دیگر یکی است؛ الگوریتم رنک برین طبق جستجوی کاربران دیگر، در صفحه نتایج جستجو یک باکس متفاوت را نمایش می­دهد.

این باکس شامل جستجوهای مرتبط با موضوع مدنظر کاربر، محتوایی کوتاه از پاسخ و مفهوم سؤال کاربر و یک لینک برای اطلاعات بیشتر است.

دیگران پرسیده اند


مقاله پیشنهادی: الگوریتم پاندای گوگل راهکاری طلایی در تشخیص نوع محتوا


 

 الگوریتم رنک برین چگونه عمل می‌کند؟

گوگل سعی می­کند با استفاده از الگوریتم رنک برین دقیق‌ترین و مرتبط‌‌‌ترین نتایج را برای خواسته کاربران ارائه‌دهد و اقدام به تفسیر مفهوم اصلی در پشت عبارات جستجو شده می­کند؛ سپس با توجه به فاکتورهایی که طبق گفته گوگل نزدیک به 200 فاکتور می­باشند اقدام به رتبه بندی سایت­ها می‌کند و قابل ذکر است این فاکتورهای رتبه‌بندی به صورت پویا و توجه به نوع عبارت تعیین می­شوند.

الگوریتم رنک برین استراتژیِ سئو یک صفحه از سایت را فقط بر روی کلمات کلیدی متمرکز نمی­کند و به فاکتورهایی چون: محتوای سایت جدید و بروز باشد، کلمات کلیدی موجود در متن سایت تنوع داشته باشند، تعداد و کیفیت بک لینک ها و همچنین اعتبار دامنه سایت و ... توجه می­کند.

الگوریتم رنک برین با توجه به رقابت سایت­ها برای رتبه گیری برای یک کلمه کلیدی، اقدام به تغییر فرم فاکتورهای رتبه بندی می­کند؛ مثلا دو سایت با مطالب شبیه به هم برای رسیدن به رتبه 1 به ازای یک کلمه  کلیدی نیاز دارند که بک لینک بیشتری داشته باشند یا دو سایت دیگر به ازای یک کلمه کلیدی نیاز دارند که محتوای تخصصی‌تری داشته باشند.

 

چگونه سایت خود را برای الگوریتم رنک برین آماده کنیم؟

با توجه به این ­که الگوریتم رنک برین مسیرهای ابتدایی خود را طی می­کند زود است که درباره کارامد بودن و مفید بودن آن نظر بدهیم و همچنان نیازمند زمان و آزمایش است؛ بسیاری از متخصصان سئو بر این اعتقاد دارند که خود گوگل نیز نمی­داند این الگوریتم تا چه اندازه می­تواند مفید باشد. از آنجا که گزارشاتی مبنی بر تاثیر منفی الگوریتم رنک برین بر روی رتبه بندی سایت‌ها ارائه شده‌است، نیازمند اقدامات ضروری است.

الگوریتم رنک برین برای اینکه کیفیت جستجوی کاربران گوگل را افزایش بدهد طراحی شده‌است و با سایت‌هایی که تجربه کاربری(UX) ضعیف و مبتدی دارند در تضاد است و سازگاری ندارد. سایت‌هایی که در آن ها درصد بازگشت به صفحه قبل زیاد است، میانگین مدت زمان کاربران در آن سایت ها کم است، درصد کلیک کاربر هنگامی که در صفحه جستجوی گوگل(CTR) است کم است و ... را شامل می­شود.

در الگوریتم رنک برین گوگل، برندینگ در فضای مجازی و سئو اهمیت زیادی دارد. برندینگ سایت که معمولا در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ­ها و عبارات پست می­شوند، همان موضوعات ارائه شده سایت و موضوعاتی است که در آن زمینه سایت­، محتوا تولید می­کند؛ با توجه به رشد الگوریتم رنک برین، سایت‌ها باید به استراتژی محتوایی اهمیت بسیاری بدهند تا با تولید محتواهای با کیفیت و جدید بتوانند رتبه خوبی را در صفحه نتایج گوگل به خود اختصاص دهند.

 

نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : چهار شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-