سوشال مدیا مارکتینگ بازاریابی شبکه های اجتماعی

 
 




مقالات وستا

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

حتما واژه‌ی شبکه‌های اجتماعی را شنیده‌اید و یا در طول روز از آنها استفاده می‌کنید. شبکه‌های اجتماعی به افراد، مشاغل و سازمان‌های دیگر اجازه می‌دهند تا با یکدیگر تعامل‌داشته و روابط اجتماعی و تعامل را به صورت آنلاین برقرار‌کنند. مادامی که کسب و کار‌ها در کانال‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، می‌توانند مستقیماً با مشتریانشان تعامل برقرار‌کنند. این تعامل می‌تواند برای کاربران شخصی‌تر از روش‌های سنتی بازاریابی برون مرزی و تبلیغات باشد. از طرفی قدرت اینترنت در دستیابی به میلیارد‌ها کاربر در سراسر جهان باعث شده‌است که اکثر کسب و کار‌ها به فعالیت‌های آنلاین رو بیاورند. همچنین با تغییر الگوی خرید کاربران، غافل‌شدن از شبکه‌های اجتماعی اشتباهی جبران ناپذیر است. با ما همراه باشید، در این مقاله سعی برآن شده است که تمامی موارد مربوط به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برایتان بازگو شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

 


بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

برای پاسخ‌دادن به سوال این که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟ باید دو مفهوم بازار و شبکه‌های اجتماعی را موشکافانه مورد کنکاش قرار‌دهیم. همانطور که می دانیم بازار مکانی برای مبادله کالاها و خدمات، به مصرف کنندگان بوده و شبکه‌های اجتماعی دربردارنده‌ی گروه‌هایی از افراد است که براساس یک هدف درکنار یکدیگر به تعامل می‌پردازند. اما از آن جایی که واژه­‌ی شبکه‌های اجتماعی به دنیای دیجیتال اختصاص یافته، بازار این شبکه ها، در بستر وب خواهند‌بود. بازاریابی شبکه های اجتماعی با نام اختصاری SMM، نوعی بازاریابی اینترنتی است که شامل ایجاد و به اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به اهداف بازاریابی و برندینگ شرکت شما می‌باشد. به علاوه با توجه به نظر متخصصان این حوزه، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی عبارت است از تولید محتوا جهت تبلیغ کسب و کار و فروش محصولات، با کمک شبکه‌های اجتماعی مختلف. همچنین، اساس بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را تولید محتوا تشکیل می‌دهد؛ اما این محتوا باید منحصر به فرد بوده و متناسب با بستر خاصی که در آن تهیه و به اشتراک گذاشته می‌شود، تهیه شده‌باشد. قبل از اینکه عمیق‌تر به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بپردازیم، انواع شبکه‌های اجتماعی را بر اساس تعداد کاربران و نوع صنعت مشاهده کنید.

سؤالاتی که می‌توانید هنگام تعیین اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از خود بپرسید؛ عبارتند از:

  1. چه چیزی را می‌خواهید از طریق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به دست بیاورید؟
  2. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  3.  مخاطبین هدف شما از کجا جذب می‌شوند و چگونه می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی استفاده‌کنند؟
  4.  با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چه پیامی را می‌خواهید برای مخاطبان خود ارسال کنید؟

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی و سوشال مدیا مارکتینگ

 

شبکه‌سازی در شبکه‌های اجتماعی

در اینجا نکات مختصری در مورد نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی جهت سنجش بازار آنلاین، با توجه به پایگاه داده کاربران و محیط اختصاصی هر شبکه آمده است. شبکه های اجتماعی مختلف رویکردهای متفاوتی دارند که نیاز است تا یک استراتژی منحصر به فرد متناسب با هر پلتفرم تهیه شود.

  1. فیس بوک: محیط دوستانه فیس بوک به یک استراتژی بازاریابی فعال نیاز دارد. فیس بوک مکانی است که افراد برای استراحت و گپ و گفتگو -با دوستان خود- به آنجا می روند، بنابراین لحن خود را ساده و دوستانه نگه دارید و یک استراتژی مقرون به صرفه را برای تبلیغات در فیس بوک در نظر بگیرید.
  • کاربران: 2.2 میلیارد
  • مخاطبان: نسل X و Y
  • صنعت: B2C
  • مناسب برای: برندینگ وتبلیغات

2.توییتر:  این شبکه اجتماعی به عنوان یک ابزار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و حول محور گفتگو و ارتباطات فعالیت دارد.

  • کاربران: 335 میلیارد
  • مخاطبان: نسل Y
  • تأثیر صنعت: B2B و B2C
  • بهترین برای: روابط عمومی و خدمات مشتری

3. اینستاگرام

  • کاربران: یک میلیارد
  • مخاطب: نسل Y
  • تأثیر صنعت: B2C
  • بهترین راه حل برای: تبلیغات، صنایع  و مدیریت محتوا در instagram marketing

4.لینکدین: یکی از سایتهای حرفه ای مبتنی بر بازاریابی شبکه های اجتماعی است. شبکه لینکدین یک مکان عالی برای ورود به گفتگوی حرفه ای با افراد فعال در صنایع مشابه است و مکانی را برای به اشتراک گذاری موضوعات با افراد همفکر، فراهم می کند. همچنین برای ارسال فرصت های شغلی و ساخت شبکه برای کارکنان سازمان بسیار عالی است. مشتریان را تشویق کنید تا در صفحات لینکدین خود به صفحه شما اشاره کنند.

  • کاربران: 645 میلیون
  • مخاطب: نسل بومر، نسل X و Y
  • تأثیر صنعت: B2B
  • بهترین راه حل برای: روابط B2B، توسعه کسب وکار و بازاریابی

5.یوتیوب

  • کاربران: 1.9 میلیارد
  • مخاطب: نسل Z
  • تأثیر صنعت: B2C
  • بهترین برای: آگاهی از برند؛ فیلم و سرگرمی

6. اسنپ ​​چت

  • کاربران: 300 میلیون
  • مخاطبان: نسل Z
  • تأثیر صنعت: B2C
  • بهترین برای: آگاهی از برند؛ تبلیغات

7.پینترست: پینترست به مشاغل اجازه می دهد تا کالاهای خود را به نمایش گذاشته و در عین حال برند کسب و کار را با تابلوهای تبلیغاتی و منحصر به فردی در معرض نمایش گذارند.

  • کاربران: 250 میلیون
  • مخاطب: نسل Z
  • تأثیر صنعت: B2C
  • بهترین برای: تبلیغات بصری؛ گرفتن الهام برای کسب وکارها

 

چگونگی شبکه سازی در  شبکه های اجتماعی

 

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

دلایل مختلفی برای استفاده کسب و کارها از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. در این مقاله لیستی از چهار مزیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، آورده شده‌است:

1. برندینگ

در سال 2018، بیش از 3.2 میلیارد نفر در سطح جهان، تحت تاثیر سوشال مارکتینگ یا SocialMarketing قرار گرفته‌اند. با توجه به تعداد حضور بسیار زیاد مردم در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کسب و کارها تمایل دارند تا مطالب مرتبط با محصولات و اطلاعاتی که می‌تواند به برندسازی آن‌ها کمک کند را در دسترس کاربران قرا‌ دهد. در حقیقت، فرآیند شبکه‌های اجتماعی نشانگر این حقیقت است که باعث افزایش تعاملات بین مشتری و صاحبان کسب و کار، باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود. تعاملات اجتماعی شامل گذاشتن پیشنهادات، لایک، به اشتراک گذاری محتوا و نظرات، ارسال مجدد محتوا، بک لینک ها و... می‌باشد.

2. افزایش تعاملات

تبلیغ و به اشتراک گذاری محصولات تحت بازاریابی شبکه‌های مجازی، روشی ساده برای دسترسی به راهبردهای فروش است. مثلا:

  • برای بازدید‌کنندگان و دنبال‌کنندگان خود مسابقه‌هایی را جهت عضویت در حساب کاربری خود ایجاد‌کنید.
  • لینک‌هایی را به وب سایت و پیشنهادات موجود، در بخش های بیوگرافی پروفایل خود وارد‌کنید.
  • برای ساخت اطلاعیه در مورد محصولات و ارائه به روزرسانی یا جزئیات اخبار هیجان انگیز کسب و کار، از انتشار فیلم‌های آنلاین استفاده کنید.
  • یک کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را در یکی از کانال‌های خود پیاده‌کنید.

3. تقویت ارتباط با مشتریان

با برقراری ارتباط و تعامل با دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید روابط پایداری را بین مشتریان و سازمان خود برقرار‌کنید. شما می‌توانید این کار را با تعامل با مشتریان در پست‌های خود، پاسخ به سؤالات و کمک به آنها در صورت نیاز، انجام‌دهید. شما می‌توانید از دنبال‌کنندگان خود در مورد محصولات و مشکلاتشان سؤال کنید و به آنها نشان دهید که چقدربرای پشتیبانی آنها ارزش قائل هستید.

4. رصد رقبا

با کمک شبکه های اجتماعی قادرید به قسمتی از تکنیک‌های شبکه‌های اجتماعی رقبا، نگاهی بیاندازید. به علاوه بررسی حساب‌های شبکه‌های اجتماعی رقبا به شما کمک می‌کند تا اطمینان کسب کنید که چقدر راهبرد‌های بازاریابی شما متمایز از سایرین است.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه تجزیه و تحلیل رقابتی را انجام دهید؛ درباره استراتژی پنج مرحله‌ای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید اطلاعاتی را کسب کنید.

مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

خلق استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • درباره افراد و مخاطبان خود تحقیق کنید.
  • تعیین کنید که کدام سیستم عامل را برای بازاریابی می خواهید استفاده کنید.
  • محتوای منحصر به فرد و جذاب خلق کنید.
  • برنامه‌ای برای پست های خود ترتیب دهید.
  • نتایج بدست آمده از استراتژی را تحلیل کنید.

1. درباره‌ی افراد و مخاطبان خود تحقیق‌کنید.

اولین قدم برای ایجاد استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی این است که مشخص کنید افراد و مخاطبان خریدار شما چه کسانی هستند؟ و بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟ با در نظر داشتن افراد و مخاطبان، می‌توانید تعیین کنید که چه محتوایی دنبال کننده‌ها و مشتریانی از نوع صنعت شما را جذب می‌کند و چگونه می‌توانید برای مجذوب نمودن طرفداران خود، محتوای جذاب ایجاد‌کنید.

2. تعیین‌کنید که کدام سیستم عامل را برای بازاریابی می‌خواهید استفاده‌کنید.

به عنوان یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی، تعیین این مطلب مهم است که در کدام سیستم عامل می‌خواهید محتوای خود را در آن به اشتراک بگذارید. وقتی که نوبت به انتخاب کانال‌های اجتماعی کسب و کار شما می‌رسد، توجه به نیازهای مخاطبان هدف و مکان‌هایی که آنها تمایل دارند وقت خود را بگذرانند، مهم است.

3. محتوای منحصر به فرد و جذاب ایجاد کنید.

با وجود میلیاردها کاربر شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان، شکی نیست که کاربران محتوای رقبا یا سایر کسب و کارهای مرتبط با صنعت شما را دیده‌اند. این موضوع بهترین دلیل است تاکید بر بازاریابی شبکه‌های دیجیتال و خلق محتواهای جذاب و منحصر به فرد است.

4. برنامه‌ای برای پست‌های خود ترتیب دهید.

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای به اشتراک گذاشتن محتوا، برنامه ریزی و استفاده از راه‌حل‌های متناسب با مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. مدیریت شبکه‌های اجتماعی باعث صرفه‌جویی در زمان شما شده و به شما این امکان را می‌دهد تا روی سایر وظایف بازاریابی خود تمرکز‌کنید.

5. نتایج به‌دست آمده را تحلیل‌کنید.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، کسب اطمینان از موفقیت فرآیند کمک به شما، در رسیدن به اهداف است. تمام پست‌های خود را در هر کانال پیگیری کنید و مروری را بر معیارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی داشته‌باشید.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

معیارهای ارزیابی شبکه های اجتماعی

در این قسمت از آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، معیارهای ارزیابی شبکه‌های اجتماعی که بر موفقیت شما و نفوذ بر مخاطبان تاثیرگذار است، آورده شده‌است:

در اینجا 10 مورد از مهمترین معیارهای ارزیابی شبکه‌های اجتماعی آورده شده‌است:

  1. مشارکت: شامل کلیک‌ها، نظرات، لایک ها و پاسخ مشتریان در پست‌های شبکه‌های اجتماعی شرکت می‌شود.
  2. دسترسی: تعداد افرادی که مطالب مرتبط با صفحه شما را دیده و دسترسی دارند.
  3. دنبال کنندگان: تعداد افرادی که روی دکمه Follow کلیک کرده‌اند و محتوای شما را در پیشنهادهایشان مرتبا مشاهده می‌کنند.
  4. مشاهدات: تعداد دفعاتی می‌باشد که صفحه شما -خواه اعضای شما روی آن کلیک کنند یا خیر- مشاهده می‌شود. این موضوع وقتی اتفاق می‌افتد که شخصی مشغول جستجوی اخبار باشد، اما روی هر مطلبی کلیک نمی‌کند.
  5. ویدیو: در فیس بوک، اسنپ چت، اینستاگرام یا هر کانال اجتماعی دیگر با قابلیت فیلمبرداری، باعث افزایش تعداد بازدیدها خواهد شد.
  6. بازدید صفحات: تعداد افرادی که صفحه شبکه‌های اجتماعی شما را باز می‌کنند؛ تعداد بازدیدهای صفحات شما را نشان می‌دهد.
  7. ارجاعات: تعداد دفعاتی که مشخصات شما توسط مخاطبان در پستهایشان آمده‌است.
  8. برچسب ها: زمانی است که مخاطبان شما صفحات شرکت یا هشتگ شما را به پست‌های دیگری اضافه می‌کنند.
  9. گزارشات: زمانی که مخاطبان شما بخشی از مطالب را به صفحات خود ارسال می‌کنند.
  10. به اشتراک گذاری: پست‌هایی که طرفداران و مخاطبان شما از پروفایل شما به اشتراک می‌گذارند.

ارزیابی بازاریابی شبکه های اجتماعی

نکاتی برای اجرای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

حال با توجه به توضیحات داده‌شده، برای شروع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی آماده هستید؟ در ادامه این مقاله، چند نکته برای شروع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ارائه شده‌است:

  1. برنامه ریزی: ساختن یک برنامه راهبردی و تنظیم کننده برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ضروری است. تحقیق درباره کلمات کلیدی و موضوعات رقابتی را با تکنیک‌های طوفان مغزی، دلفی و... انجام دهید. از خودتان بپرسید مشاغل مشابه صنعت شما برای ایجاد تعاملات موثر و سودآور در شبکه‌های اجتماعی، از چه راهبردهایی استفاده می‌کنند؟
  2.  تولید محتوا: محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارید، باید شامل تصاویر، فیلم، اینفوگرافیک، راهنماها و... باشد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی همانند سایر راهبردهای بازاریابی آنلاین، نیازمند راهبردهای تولید محتواست.
  3. تصویر: استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا تصویری از برند کسب و کار شما را در انواع مختلف سیستم عامل های مختلف ارائه دهد.
  4.  شبکه‌های اجتماعی برای ارتقاء محتوا: راهبردهای بازاریابی شبکه های اجتماعی، کانال مناسبی برای به اشتراک گذاشتن بهترین سایت و مطالب وبلاگ با خوانندگان است. بسیار جالب است که راهبردهای تدوین محتوا و راهبردهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر وابسته می باشند!
  5. به اشتراک گذاشتن لینک‌های خارجی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی راهی عالی برای بهرهگیری از محتوای رقبا و فرصتی برای لینک گذاری به مقالات خارجی است. وقتی منابع دیگری، اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهند؛ از لینک دادن به آنها اجتناب نورزید.
  6. پایش رقبا: همیشه مراقب رقبا باشید. رقبا می توانند داده‌های ارزشمندی را در ارتباط با کلمات کلیدی و سایر راهبردهای مرتبط با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ارائه دهند، فقط کافیست از آن‌ها یاد بگیرید و عملکرد بهتر از سایرین را بروز دهید.
  7. ابزارهای پایش بازاریابی آنلاین: گوگل انالیتیکس ابزاری عالی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است که به کمک شما می‌آید تا بهترین تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را اندازه بگیرید و تعیین کنید که کدام استراتژی ها بهتر از بقیه هستند.
نویسنده : وستا کانتنت تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-