تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال_ تفاوت بازاریابی انلاین و سنتی_ تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی_

 
 




مقالات وستا

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی; کدام یک (ROI ) بهتری را ارائه می دهد؟

تخصیص دادن بودجه بازاریابی برای تمامی کسب و کارها امری مهم و ضروری است، از طرفی بهره‌برداری از بودجه بازاریابی در راستای اهداف و چشم اندازهای یک کسب و کار نیز به همان اندازه اهمیت دارد.  

 بنابراین هنگامی که شما درک روشنی از کانالهای بازاریابی سنتی و دیجیتالی داشته باشید، می توانید بسته به نیاز و نوع بیزنس خود، از بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال یا هر دوی آنها استفاده کنید.

البته شباهت ها و تفاوت های ذاتی متعددی بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، اما در نهایت اهداف هر دو، بازاریابی یک برند یا محصولات و خدمات یک شرکت و یا حتی ایدئولوژی مناسب برای جذب بیشترین تعداد مخاطب موجود است.

برای دانستن این که کدام استراتژی بازاریابی، بصورت بهینه بیشترین سود را برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

 


نقطه مقابل بازاریابی سنتی، دیجیتال مارکتینگ است.

در واقع انتخاب مناسب ترین کانال بازاریابی (سنتی یا دیجیتال) هنوز هم یکی از جنجالی ترین بحث های بین مدیران یک کسب و کار است.

اما شما به عنوان صاحب یک بیزنس، باید اطمینان حاصل کنید که از رقبای خود جلوتر هستید. این بدان معناست که نباید فقط به روشهای قدیمی بازاریابی وابسته باشید. شما باید به فراتر از بحث های معمول بیاندیشید و بدانید که چگونه می توانید از جدیدترین تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای رشد کسب و کار خود بهره بگیرید.

در ادامه قصد داریم بازاریابی سنتی را در مقابل بازاریابی دیجیتال قرار دهیم و در آخر با توجه به نتایج بدست آمده کانالی را برای سرمایه گذاری بازاریابی انتخاب کنیم.

تفاوتبین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

 

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی:

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی یک روش معمول از بازاریابی است که با روشهای تبلیغاتی مختلف به مخاطبان نیمه هدفمند کمک می کند.

عملا نادیده گرفتن بازاریابی سنتی دشوار است و تقریبا می توان گفت شامل تبلیغاتی می شود که روزانه با آنها روبرو می شویم. 

بطور کلی بسیاری از تاکتیک های متداول و مورد استفاده در بازاریابی آفلاین در پنج دسته اصلی زیر قرار می گیرند:

  1. چاپ (مجلات، روزنامه ها، و غیره)
  2. پخش (تلویزیون، رادیو و غیره)
  3. در قالب نامه (کاتالوگ، کارت پستال، و غیره)
  4. تلفن (تله مارکتینگ، بازاریابی اس ام اس و غیره)
  5. در فضای باز (بیلبورد، آگهی، و غیره)

این را هم بگویم که بازاریابی سنتی در طی چند دهه اخیر دستخوش تغییراتی بوده است، اما پایه و اساس آن تغییری نکرده است.

 تکنیک های فروش که امروزه از آن استفاده می کنیم، به شدت به چهار عنصر بازاریابی (4P) متکی اند: محصول (Product)، قیمت(Price)، مکان(Place) و تبلیغات(Promotion).

با بهره گیری از P4 بازاریابی، یک تجارت واقعاً می تواند چشم انداز و مشتریان خود را از طریق قیف فروش هدایت کند و نتایج مطلوبی را مشاهده کند.

بیایید نگاهی کوتاه به هرکدام از عناصر 4P تکینک های بازاریابی داشته باشیم:

  1. محصول: بازاریابی مؤثر با درک خوب از محصول شروع می شود که می تواند یک سرویس نامشهود یا نوع کالایی باشد که تقاضای بازار هدف را برآورده کند.
  2. قیمت: هزینه کلی محصول به این بستگی دارد که شما چقدر آن را می شناسید. قیمت همیشه عامل تعیین کننده در مورد مواردی مانند عرضه، تقاضا، حاشیه سود و غیره است.
  3. مکان: بازاریابی سنتی به شدت به اینکه محصول شما در زمان و مکان مناسب در مقابل مخاطب مورد نظر خود قرار بگیرد، تکیه دارد. در دنیای بازاریابی، جایگذاری نقش اساسی دارد. زیرا وقتی محصولی در مکانی ایده آل قرار می گیرد، شانس تبدیل مشتری بالفعل به مشتری بالقوه چند برابر می شود.
  4. تبلیغات: هر روشی که به شما در تبلیغ محصول و در دستیابی به دید بیشتر کمک می کند، تبلیغات محسوب می شود. خواه تبلیغ در بیلبورد باشد یا تبلیغی در شبکه های اجتماعی.

 

در بازاریابی سنتی همه چیز در تبلیغات (Promotion) خلاصه می شود. اما در دیجیتال مارکتینگ هیچ یک از چهار P بازاریابی نادیده گرفته نمی شود. بلکه از هر یک از آنها به شیوه ای منحصر به فرد و حتی گاهی بهتر از بازاریابی سنتی استفاده می شود.

ایرادات و مشکلات بازاریابی سنتی 

  • ایجاد کمترین تعامل

یکی از بزرگترین و بارزترین ویژگی های دیجیتال مارکتینگ این است که باعث ایجاد تعامل بین یک بیزنس و مشتریان آن می شود. اما در بازاریابی سنتی قضیه فرق می کند.

بازاریابی سنتی به مانند یک خیابان یک طرفه می ماند که یک کسب و کار قادر به پخش یا ارائه اطلاعات به مخاطبان هدف خود درباره محصول یا خدمات خود است. مارکتر این کار را به امید برند سازی و جلب توجه افراد مناسب و شاید تبدیل آنها به مشتری انجام می دهد.

  • عدم  کنترل بر زمان بندی

بازاریابی سنتی به روشهای تبلیغی وابسته است که پس از اجرا نمی توان آن را بروزرسانی کرد. فرقی نمی کند، که یک آگهی چاپ متن استاتیک در روزنامه باشد یا یک تبلیغ تلویزیونی. در صورت بروز هرگونه تغییر، باید یک تبلیغ جدید برای جایگزین نسخه قدیمی تهیه شود. اگرچه ممکن است این یک عامل بزرگ به نظر نرسد، اما در طولانی مدت تفاوت بزرگی ایجاد می کند.

  • هزینه های بالا

هزینه های مکرر در بازاریابی سنتی می تواند سرمایه گذاری بزرگی باشد که ممکن است بازده خوبی داشته باشد یا نداشته باشد. برای مثال تبلیغ شما در روزنامه فقط درصورتی مؤثر خواهد بود که در همان روز انتشار توسط مخاطبان هدف شما دیده شود و دیگر هیچ تاثیری ندارد.

  • گزینه های سفارشی سازی

آیا می خواهید مشتریان یک صنعت خاص که در گروه سنی خاصی قرار دارند، را هدف قرار دهید؟ آیا بازاریابی سنتی در مورد سفارشی کردن کمپین و هدف قرار دادن مشتری خاص، کمکی به شما می کند؟

حتی اگر می توانید از تکنیک های سنتی بازاریابی برای بازاریابی بخش های خاصی از کسب و کارتان استفاده کنید، نمی توانید به دنبال مشتریان هدفمند باشید.  هنگامی که از تبلیغات آنلاین استفاده می کنید، این گزینه را در اختیار دارید که نه تنها به مشتری هدف دسترسی پیدا کنید ، بلکه پیشنهادهایی را متناسب با آنها به ایشان ارائه دهید.

  • عدم توانایی در افشای جزئیات کامل قیمت گذاری

بازاریابی سنتی هیچگاه در جذب افراد بر اساس  "تخفیف در قیمت ها" و یا "فروش ویژه" موفق نبوده است. برای مثال وقتی یک اعلامیه بر روی دیوار گزینه ایی منحصر به فرد یا قیمت استثنایی را پیشنهاد می دهد، تنها بازخوردش این است مخاطب چند ثانیه ای بیشتر در مقابل یک دیوار آجری می ایستد و بعد از اندکی توقف بدنبال کار خود می رود.

و چنانچه گزینه هایی را که در بازاریابی چاپ به شما داده می شود، تجزیه و تحلیل کنید، ممکن است فضای مورد نیاز برای نمایش همه گزینه های قیمت گذاری خود را پیدا نکنید و با محدودیت فضا مواجه شوید. حتی اگر این موارد به شما در تبدیل افراد بیشتری به مشتری کمک می کند.

  • عملکرد ضعیف در اندازه گیری موفقیت کمپین

در طراحی کمپین لازم است بدانید که اطمینان از عدم سرمایه گذاری در جهت نادرست چقدر می تواند موقعیت یک کسب و کار را بخطر بیندازد. متأسفانه، نتایج حاصل از بازاریابی سنتی را نمی توان به راحتی و بصورت کارآمد اندازه گیری کرد.

با این حال، هنگامی که شما یک کمپین بازاریابی آنلاین را راه اندازی می کنید، می توانید مشخص کنید که آیا کمپین موفقیت آمیز بوده است یا خیر. این امر به تنهایی باعث می شود بازاریابی دیجیتال بسیار بهتر از همتای سنتی خود عمل کند.

 

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین از طریق اینترنت یا وسیله الکترونیکی مانند تلفن همراه انجام می شود. هر بیزنسی (صرف نظر از اندازه آن) می تواند از بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به بازار هدف خود، در رسیدن به چشم اندازها و تبدیل مخاطبان به مشتری استفاده کند. همه چیز از بازاریابی موتور جستجو(SEM) گرفته تا بازاریابی شبکه های اجتماعی(SMM) در زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ (DM)قرار می گیرد. تیم وستا با سال ها تجربه  تمامی خدمات دیجیتال مارکتینگ در شیراز ارائه می دهد. 

امروزه بازاریابی دیجیتال برای یک بیزنس بسیار مهم است زیرا اینترنت در حال تبدیل شدن به یکی از پرکاربردترین ابزارها است. تعداد بیشتری از افراد برای انجام فعالیتهای روزمره خود، که شامل خرید کالا و خدمات است، وارد فضای دیجیتال می شوند.

اگر به یک دهه گذشته نگاه کنید می بینید که بازاریابی آنلاین بصورت نمایی رشد کرده است. بنابراین وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی می شود، واضح است که دیجیتال مارکتینگ پیروز میدان است.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی: آمارها چه می گویند؟

با توجه به رشد فعلی بازاریابی دیجیتال، به ویژه در ایران، مدتی طول نمی کشد که اکثر کسب و کار ها به این بازار روی آورند.

در اینجا آمار دیگری ارائه شده است تا به شما در درک رشد و پیشرفت بازاریابی دیجیتال کمک کند .

  • بیش از 80٪ خریداران تحقیق خود را قبل از سرمایه گذاری در باره یک محصول یا خدمات انجام می دهند.
  • تقریباً نیمی از ایرانیان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.  
  • اکثر بازاریابان B2B فعالانه از لینکدین برای بازاریابی استفاده می کنند. 
  • موبایل در آینده ای نزدیک بیش از 70٪ هزینه تبلیغات دیجیتال را به خود اختصاص خواهد داد.
  • 90٪ مشاغل B2C رسانه های اجتماعی را به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی محتوا گزارش می دهند.

صرف نظر از بیزینسی که در آن فعالیت دارید، باید اهمیت بازاریابی دیجیتال را مورد توجه قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است در رقابت با استفاده از آخرین تکنیک های بازاریابی دیجیتال شکست بخورید.

حال ممکن است، درک واقعی روندهای بازاریابی دیجیتال و استفاده از روشهای مناسب برای تجارت آنلاین تخصص شما نباشد. و از انجایی که برای دیدن نتایج مطلوب ممکن است زمان و سرمایه گذاری قابل توجهی انجام شود. در چنین سناریویی، همکاری با یک آژانس تخصصی دیجیتال مارکتینگ مانند تیم وستا می تواند به شما کمک کند بازده بالایی را کسب کنید. در صورت تمایل جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

در کدام کانال باید سرمایه گذاری کرد؟

تعیین بودجه بازاریابی یک چیز است، اما اطمینان از اینکه بازده خوبی در سرمایه گذاری خود به دست می آورید چیز دیگری است. به همین دلیل معقول است که فقط روی آن کانال ها و روش های بازاریابی تمرکز کنید که بیشترین سود را برای شما فراهم می کند.

اگر نگاهی به اطراف بیندازید، مشاغل مختلفی را می یابید که از بازاریابی دیجیتال بهره می گیرند، به ویژه به دلیل هزینه پایین تر در مقایسه با روشهای بازاریابی آفلاین مانند تبلیغات چاپی می تواند در  برندسازی کمک شایانی به کسب و کارهای نوپا کند.

 چرا کانال Digital را انتخاب کنید؟

برای برخی از برندها به ویژه آنهایی که تثبیت شده و مخاطب آفلاین دارند، بازاریابی سنتی ممکن است نادیده گرفته نشود. اما برای بسیاری از کسب و کار های نو پا و کوچک که سعی در برند سازی دارند، بازاریابی دیجیتال به دلایل زیر می تواند یک ناجی باشد. 
 

یک; سطح بالاتر ی از مشارکت مشتری

بازاریابی سنتی اجازه تعامل مستقیم با مشتریان را نمی دهد، در حالی که بازاریابی دیجیتال سطح بالاتری از تعامل را ارائه می کند. خواه از طریق نظرات رسانه های اجتماعی، خواه از طریق پیام های ایمیل و .... مخاطبان هدف می توانند با شما در ارتباط باشند.

همچنین برند شما می تواند از طریق ویدیو، نظر سنجی یا وبینار با مشتریان روابط بهتر و طولانی تری برقرار کند. بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد که مشکلات و نیاز های مشتریان را بخوبی درک کرده و آنها را بدون اتلاف وقت حل کنید.

دو; سهولت نتایج اندازه گیری

وقتی برای مخاطب بروشور می فرستید، آگهی های تبلیغاتی را توزیع می کنید یا در مجله ها تبلیغ می کنید، نمی دانید بازاریابی شما تا چه حد موفقیت آمیز بوده است. ممکن است شما در مسیر اشتباه گام برداشته باشید اما راهی برای دانستن آن وجود ندارد.

برخلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد نتایج را اندازه گیری کنید. این امکان را به شما می دهد که با چشم بینا بازی را شروع کرده و پیروز میدان شوید.

سه; دامنه وسیعی از مخاطبان

بازاریابی سنتی از بسیاری جهات محدود است، اما یکی از بزرگترین محدودیتی که با آن روبروست، عدم توانایی فراتر رفتن از مخاطبان منطقه ای یا محلی می باشد. شغل شما ممکن است از لحاظ جغرافیایی محدود نباشد، بنابراین چرا دسترسی خود را محدود می کنید؟

با استفاده از بازاریابی دیجیتال، می توانید یک کمپین کاملاً سفارشی ایجاد کرده و دسترسی خود را به شهرهای مختلف یا حتی کشورهای مختلف گسترش دهید. بنابراین از رویکرد پیاده سازی محدود که در بازاریابی سنتی غالب می باشد خداحافظی کنید و به بازاریابی دیجیتال روی آورید چرا که به شما امکان می دهد تا رقابت خود را بر اساس هر میزان فاصله ای که میخواهید ادامه دهید.

 چهار; ارزان تر و موثرتر

وقتی نوبت به صرف هزینه در بازاریابی می رسد، نرخ بازگشت سرمایه  تعیین می کند که آیا کمپین شما موفق بوده است یا خیر. جای تعجب نیست که دیجیتال مارکتینگ ROI بهتری را  به دست می آورد زیرا ارزان تر از بازاریابی سنتی است و همچنین می تواند بر عکس ابزارهای آفلاین موثر تر عمل کند.

پنج; ارائه ارزش

بسیاری از بازاریاب های دیجیتال با استفاده از بازاریابی محتوا و راه حل های دیگر، به دنبال ارائه ارزش برای مخاطبان خود هستند. تبلیغ کنندگان سنتی معمولاً فقط به دنبال افزایش فروش به کمک ابزارهای تبلیغاتی خود هستند تا ایجاد ارزش برای مخاطب.

و اما ارائه ارزش چیست؟

به عنوان مثال، یک سوم جهان از رسانه های اجتماعی به طور منظم استفاده می کنند،(که البته کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست). یک مارکتر حرفه ای قطعا از شبکه های اجتماعی غافل نمی شود و آن را به یک کانال عالی برای ارتباط با مخاطب هدف تبدیل می کند. یک بازاریاب رسانه های اجتماعی قادر به تحقیق در مورد علاقه مخاطبانش می باشد و با استفاده از تجزیه و تحلیل صفحه راه حل، اطلاعات یا حتی سرگرمی برای مخاطبان خود ارائه دهد.

این امر باعث ایجاد ارزش برای مخاطب، ایجاد اعتماد و در نهایت تبدیل آنها به مشتریان وفادار می شود.

ایجاد یک رابطه واقعی و با ارزش تجاری با مصرف کننده چیزی است که تبلیغ یا چاپ رادیویی به سادگی نمی تواند انجام دهد.

 

زمان تصمیم گیری: بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی; کدام یک؟!

 از آنجایی که در بازاریابی سنتی نمی توانید به وضوح نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را حساب کنید، می توان گفت که در تاریکی گام بر داشته اید و تیری را در تاریکی رها کرده اید. در نقطه مقابل بازاریای سنتی، بازاریابی دیجیتال قرار دارد که نه تنها ROI شما را ردیابی می کند، بلکه قابلیت های تحلیلی آن به شما امکان می دهد تا کمپین های خود را بهینه تر کنید. دانستن آنچه را که خرج می کنید و آنچه را که در عوض به دست می آورید، مزیت اصلی بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی است.

امیدواریم با داده ها و واقعیت ها شما را قانع کرده باشیم که بازاریابی دیجیتال قطعاً راهی برای تبلیغ  کسب و کارهای نوپا و کوچک است. کارشناسان ما در تیم وستا تمام کارها را برای شما انجام می دهند. تمام کاری که شما باید انجام دهید اینست که آگاهانه تصمیم بگیرید و افراد با تجربه را برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود انتخاب کنید.


 برای شروع فعالیت بازاریابی دیجیتال خود، همین امروز با ما تماس بگیرید. 


 

 

 

 

نویسنده : سرور نگاری تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-