پادکست, محتوای صوتی, بازاریابی محتوا, کانتنت مارکتینگ, استراتژی بازاریابی, ساختار پادکست,

 
 




مقالات وستا

پادکست چیست و چه ویژگی های دارد؟

یک پادکست، مجموعه ای از فایل های صوتی دیجیتال است که برای دانلود در اینترنت موجود هستند. در طول سال ها پادکست ها محبوبیت فراوانی بدست آورده اند و از آنجایی که جنبه های مختلف کسب و کار ، تقاضاهای مشتری و بازار هدف دائما در حال تغییر اند، استفاده از فرمت های مختلف در تولید محتوا برای پا بر جا بودن در بازار رقابتی ضروری است. امروزه کسب و کارها به طور فزاینده ای از پادکست ها برای بهبود چشم اندازهای خود استفاده می کنند. پادکست یک ابزار بازاریابی محتوایی بسیار قدرتمند است. آن را نادیده نگیرید.

پادکست چیست؟

 


در حقیقت می توان گفت افزایش استفاده از تلفن های همراه منجر به رشد انفجاری پادکست شده است. بیایید نگاهی به این موضوع بیندازیم که چگونه پادکست می تواند به شما در استراتژی بازاریابی محتوایی کمک کند.

 

پادکست چیست و و چه ویژگی های دارد؟

 

 

پادکست چیست؟

از نظر لغوی کلمه PODCAST مشتق شده از دو کلمه ipod  و broadcast می باشد.

در واقع پادکست یک برنامه رادیویی است که به فرمت دیجیتال در آمده  و می توان آن را از اینترنت دانلود کرد و به کمک لپ تاپ، کامپیوتر، گوشی هوشمند و MP3Player گوش کرد.

یا می توان گفت پادکست راهی برای توزیع فایل های صوتی از طریق اینترنت است.

پادکست می تواند یک سریال اپیزودی از فایل های دیجیتالی باشد. که بتوان آن را در بستر اینترنت دانلود کرد. چنانچه بطور متناوب و بصورت ادامه دار تولید می شود، امکان آن نیز وجود دارد که بتوان بصورت تکی و با پوشش دادن تنها یک موضوع نیز آن را تولید کرد.

 

عملکرد پادکست چگونه است؟

تا به امروز کسی پیدا نمی شود که رادیو گوش نکرده باشد! محتوای صوتی هم مثل رادیو می باشد و هیچ فرقی با هم ندارند و تنها تفاوت این است که در محتواهای صوتی شما می توانید زمان پخش کردن و سرعت بخشیدن به پخش، حتی نوع برنامه را انتخاب کنید.

 انواع محتواهای صوتی به زبان های مختلف در اینترنت موجود هستند فقط کافیست شما مشترک آنها باشید و شروع به دانلود کنید و هر کجا که بودید به آن گوش کنید.

شاید به این فکر کنید چرا محتوای صوتی را انتخاب کنیم و گوش بدهیم؟ مزیت این کار برای افرادی که وقت مطالعه کردن ندارند بسیار مفید و ارزشمند است، مثلا وقتی که به پیاده روی می رویم یا پشت رول ماشین هستیم یا هر جایی که امکان مطالعه نباشد می توانیم محتواهای صوتی مورد علاقه ی خودمان را گوش کنیم و استفاده های لازم را داشته باشیم.

برای مثال یک نفر یک نوع محتوای صوتی تولید می کند و آن را در سایت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند آپلود می کند و این سایت ها لینکی را در اختیار تولید کننده می گذارند که کاربران بتوانند از طریق این لینک مشترک شوند.

راه دیگر برای دانلود از طریق اپلیکیشن های پادکست است زیرا به صورت اتوماتیک لیست این محتواها را از سایت ها جمع آوری می کند و به کاربران نشان می دهد و به دلخواه می توانید مشترک آنها بشوید و راه دوم این است که لینک فید محتوا را سرچ کنید و داخل اپلیکیشن وارد کنید تا محتوای صوتی دلخواه خود را پیدا کنید.

 

راز یک پادکست خوب

راز ایجاد یک پادکست; این است که بدانید مخاطبین شما چه چیزی می خواهند و سپس خواسته آنان را در قالب پادکست به آنان تقدیم کنید.

یک اشتباه رایج در بین سازندگان محتوا اینست که فکر می کنند خودشان می بایست قضاوت کنند که محتوا خوب است یا نه.

این اشتباه است!!

 این مخاطبان هستند که ارزشمندی محتوای پادکست شما را قضاوت می کنند، نه شما. این مخاطب شما است که بر روی شانه شما ضربه می زند و می گوید: " این بسیار عالی بود "

آن ها این کار را با دانلود کردن چندین قسمت از پادکست، مشترک شدن و گوش دادن به آن انجام می دهند. 

خوشبختانه، تولید محتوای پادکست بر مبنای حدس و گمان نیست و دستورالعملی برای آن وجود دارد که شما می توانید از آن استفاده کنید.

آن هم اینست که خود را جای مخاطب قرار دهید.

ما باید بدانیم که مخاطبین ما قبل از اینکه برای آنها پادکست تولید کنیم محتوای ما را دوست خواهند داشت.

خب چگونه می توانیم متوجه این موضوع شویم. ما که "نوستراداموس" نیستیم؟

 بهتر است با احتیاط کامل با آنان هم گام شوید.
 و اما چگونه؟

چیزی که ما به دنبال آن هستیم یک موضوع مشترک است. مواردی  که مخاطبین شما به صورت گروهی  فکر می کنند، می گویند وانجام می دهند. 

به خاطر داشته باشید، اینجا جایی است که ما باید تور را به بیرون بیندازیم، اما نه برای ماهی گرفتن. بلکه برای تحقیق کردن ...

به عنوان مثال نتایج حاصل تحقیق تیم وستا در (بلاگ ها، فروم ها، شبکه های مجازی و نشست های مارکتینگ و غیره) یک سوال گروهی بوده است که "چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟"

ما دریافتیم این یک موضوع خوب و گسترده است که می توان بصورت جامع و دنباله دار برای آن محتوا تولید کرد.

 

ساختار محتوا  یک پادکست

پادکست شما باید یک ساختار منسجم داشته باشد، اما همچنین باید محاوره ای باشد، نه خشک و بی روح.

بنابراین، سوال اینست، چگونه با برنامه ریزی این تعادل را به دست  آورید؟

یک; فرمت: شما می توانید یک فرمت تکی، چند میزبان و یا مصاحبه انجام دهید. شما همچنین باید در مورد طول معمولی هر پادکست تصمیم بگیرید و اینکه چگونه اغلب یک قسمت را منتشر خواهید کرد.

دو; طرح کلی: شما باید در مورد هر اپیزود پادکست تصمیم بگیرید. در کل به یک ساختار داخلی نیاز دارید. برای مثال سوالاتی مانند نمونه زیر را بپرسید:

  • آیا شما هر بار یک مقدمه نیاز دارید؟
  • آیا پادکست موسیقی متن هم  خواهد داشت؟ 

سه; سناریو: ایده خوبی است که یک سناریو داشته باشید. این کار به شما کمک می کند که یک نقطه شروع قوی داشته باشید. برای این کار موضوع صحبت اصلی خود را مشخص کنید، به شما کمک می کند که به زوایای داخلی موضوع برگردید و هر کاری که می خواهید انجام دهید را پوشش می دهد.

چهار; موضوعات جالب و هدفمند: موضوعات برای تولید پادکست به همان گونه ای انتخاب شود که شما ایده های وبلاگ خود را تولید می کنید.

بخاطر داشته باشد همیشه باید:

  • پایه و اساس ایده ها درباره ی علایق و نقاط درد و مشکلات خریدار وکسب و کار باشد
  • اطلاعاتی را که آموزشی، الهام بخش، انگیزشی و سرگرم کننده است، ارائه دهید
  • از فروش محصول و یا سرویس خود اجتناب کنید

پادکست یک نوع تجارت طولانی مدت نیست. در هر اپیزود، شما برند خود را به همان شکلی که می خواهید به شنونده تقدیم کنید، تولید کنید.

پنج; عنوان و تصویر : عنوان و تصویر  نقش اساسی را در برندیگ بازی می کنند.  به عنوان هر قسمت فکر کنید:

اول، تصویری را بعنوان کاور انتخاب کنید که حواس مخاطبین شما را زمانی که به دنبال یک منبع خوب برای مشترک شدن می گردد جلب کند
دوم، مانند قسمت موضوع در یک ایمیل. لازم است که مشخص کنید موضوع پادکست ها در مورد چیست، انتخاب موضوع باید بگونه ای باشد که کاربر تصمیم بگیرد آن را گوش کند و بر روی آن کلیک کند

دو عمل گفته شده به  کاربران کمک می کند که پادکست را به عنوان بخشی از برند شما  به رسمیت بشناسند.


آموزش مراحل نوشتن اسکریپت (سناریوی) پادکست


چه ابزاری نیاز دارید؟

برخی از پادکست ها ممکن است در استودیوهای ضبط صدا و بصورت کاملا حرفه ای  ثبت شوند، اما در واقع تمام چیزی که شما نیاز دارید یک میکروفون و کامپیوتر است. شما می توانید به صورت آنلاین جستجو کنید و ببینید تولید کنندگان پادکست حرفه ای چگونه و از چه وسایلی  استفاده می کنند.

چنانچه شما یک پادکست تولید کرده اید و می خواهید وقفه های ناخواسته و بخش های غیر ضروری در پادکست را حذف کنید می توانید نرم افزار ضبط و ویرایش رایگان AUDACITY  استفاده کنید.

 

 چهار مزیت اصلی یک پادکست

مزیت اول; افزایش ترافیک سایت

استفاده از پادکست ها به شما کمک می کند تا برای کسب و کارتان به مخاطبین جدید دسترسی داشته باشید

پادکست  می تواند به ایجاد آشنایی با گستره وسیعی از مخاطبین کمک کنند. شنوندگان معمولا به این سری پادکست ها به طور مرتب گوش می دهند.

تا زمانی که پادکست ها بصورت مجموعه ای ادامه دار  و سریالی تولید شوند، مخاطبین شما نیز به به گوش دادن ادامه می دهند.

علاوه بر این، مخاطبین شما ممکن است پادکست های که به آن علاقه مند هستند را به دیگران توصیه کنند در نتیجه ترافیک سایت شما به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

مزیت دوم; کمک به ایجاد روابط بهتر با مخاطبین

 اگر به پادکست به چشم  یک رسانه یک طرفه نگاه کنید، باید بدانید که پادکست به ایجاد روابط موثر با شنوندگان کمک می کند. چرا که آنان احساس می کند فردی که در حال صحبت کردن است را می شناسند و احساس می کنند با برند و گوینده تفاهم و مشترکاتی دارند.

چنین رابطه خوبی به ایجاد اعتماد کمک می کند. در نتیجه شنوندگان  تشویق می شوند که با برند ارتباط برقرار کنند مردم بیشتر تمایل دارند چیزی را از یک دوست بخرند تا یک غریبه.

مزیت سوم; افزایش میزان تعامل و درگیر شدن مخاطب

با وجود اینکه  اینترنت پر شده از مقدار کافی محتوای نوشته شده، محتوای صوتی که سعی در تعامل با مشتریان را دارد می تواند این فضا را از یکنواختی در بیاورد

 علاوه بر این، فضای کافی را در اختیار گوینده قرار می دهد تا پیام را به شیوه ای بسیار تعاملی به مخاطب منتقل کند .در صورتی که اساسا محتوای نوشته شده نمی تواند این گونه باشد.

در یک بررسی انجام شده بر روی ۳۰۰،۰۰۰ نفر از شنوندگان پادکست، مشخص شد که ۶۳ درصد پاسخ دهندگان آنچه که میزبان تبلیغ کرده بودند را خریداری کرده بودند. این نشان می دهد که پادکست ها را می توان برای تعامل با مخاطب و تاثیر مثبت بر تصمیمات خرید آن ها مورد استفاده قرار داد.

مزیت چهارم; انعطاف پذیر بودن در توزیع و تحویل به مخاطب

از آنجا که پادکست ها به طور معمول دانلود می شوند و می توانند روی دستگاه های قابل حمل مانند آی پد و تلفن همراه کپی شوند، مخاطبان می توانند هر جایی در هر زمان و بدون نیاز به اتصال به اینترنت به آن ها گوش دهند.

 

پادکست به عنوان محتوا; آیا برای استراتژی بازاریابی محتوایی  شما مناسب است؟

پادکست نوعی از محتوا است و می تواند به کسب و کار شما در رسیدن به مشتریان بالقوه ازطریق بازاریابی محتوا کمک کند.

اما چگونه یک پادکست، با یک استراتژی بازاریابی در کنار مقالات وبلاگ، پست های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی، قرار می گیرد؟

با وجود اینکه این روزها که پادکست در کانون توجه همگان قرار گرفته است. بازاریابان و تولید کنندگان محتوا می پرسند:

  • پادکست چه بازخوردی در بین مخاطبان خواهد داشت؟
  •  آیا پادکست مناسب برند آنان است یا خیر؟

پاسخ به این سوالات به شما بستگی دارد که مشخص کنید آیا برای برند شما مناسب است یا خیر؟!

 از خودتان بپرسید:

  • آیا خریدار ایده آل من پادکست گوش می کند؟
  • آیا برای تولید یک پادکست با کیفیت وقت دارم؟
  • آیا می توانم جامعه هدفی در اطراف آن ایجاد کنم؟
  • آیا در صنعت کسب و کار من پادکست های موفقی وجود دارند یا من اولین نفر هستم؟

دلیل محبوبیت زیاد پادکست که می توانید به عنوان محتوا از آن استفاده کنید.به این دلیل است که مردم بیشتر در صدد استفاده از محتوایی هستند که بتوانند براحتی از آن استفاده کنند مثلا در زمان رانندگی یا در مسافرت زمانی که سوار بر هواپیما قصد مسافرت را دارند.  به این علت که می خواهند از دقایق زندگی ایشان به بهترین نحو استفاده کنند. 

از طرفی تولید محتوای  پادکست نسبت به ده سال پیش آسان تر شده به توانایی فنی کم تری نیاز دارد.

و همینطور دسترسی به آن نیز آسان تر است. آن ها می توانند دانلود شوند و با یک تلفن هوشمند شنیده شوند.

مورد دیگر اینست که بودجه ی زیادی برای تولید پادکست نیاز نیست.

همچنین می تواند; توجه یک گروه از خریدار ایده آل را براساس موضوعات جلب کند.

در ضمن می توانید با بحث در مورد موضوعات مربوطه در صنعت کسب و کارتان  اقتدار خودتان را به اثبات برسانید. رضایت مشتریان را با محتوای آموزشی و سرگرم کننده جلب کنید.

با این حال، چگونه این موارد از طریق یک پادکست به دست می آیند؟ چه چیزی باعث می شود یک پادکست ساختار برند تجاری را بسازد؟

همانند هر نوع بازاریابی محتوایی، این کیفیت است که توجه کاربر و مخاطب را جلب می کند نه کمیت.

محتوای با کیفیت در یک مجموعه پادکست از طریق موارد زیر دست می آید:

  • به این فکر کنید که چگونه مخاطب یک وبلاگ را بررسی می کنند تا تصمیم بگیرند آیا صفحه ارزش ماندن در آن را دارد یا نه.
  • صدای گوینده پادکست مشخص خواهد کرد که آیا افراد به محتوای صوتی شما گوش دهند یا خیر؟!!  مشترک شما شوند یا خیر؟!! بنابراین مراقب باشید که چه کسی صحبت می کند و چگونه صحبت می کند.

نکته آخر; بهترین روش را برای انتشار پادکست انتخاب کنید
بعد از تولید پادکست ، زمان آن است که روش های توزیع و انتشار پادکست را بررسی کنید. این یک قدم مهم است زیرا توزیع و انتشار محتوای شما تقریبا به اندازه خود محتوا مهم است!

به یاد داشته باشید که از جلسه خلق محتوای خود لذت ببرید، بهترین ایده ها زمانی حاصل می شوند که شما در حال روحی خوبی هستید و از کارتان لذت می برید.

نویسنده : سرور نگاری تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-