بازار یابی محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟

 
 




مقالات وستا

بازار یابی محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟

تاریخچه‌ی محتوا به 4200 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. زمانی که انسان های نخستین، با کشیدن نقاشی بر روی دیواره های غارها پیام خود را به یکدیگر منتقل می کردند. انسان ها از همان ابتدا دریافته بودند که به کمک تولید محتوا می توانند با دیگران ارتباط برقرار کند. امروزه با دیجیتالی شدن محیط اطرافمان انواع آن و چگونگی توزیع آن نیز تغییر کرده است.

بازاریابی محتوایی چیست؟

از طرفی، با توجه به تاثیری که اینترنت و فضای مجازی بر زندگی روزمره مردم گذاشته، دانستن علم و هنر بازار یابی محتوا برای صاحبان کسب و کارها امری ضروری و حیاتی است، از این جهت که بتوانند خود را به دیگران معرفی کنند, اعتبار کسب کنند و با جامعه هدف خود ارتباط موثر برقرار کنند. با ما همراه باشید تا در مورد بازار یابی محتوایی، اهمیت آن در کسب و کار اینترنتی و فرمت های مختلفی که دارد، بیشتر آشنا شوید.


تصور کنید که برای پیشرفت در کسب و کارتان تصمیم گرفته اید که در فضای دیجیتال نیز فعالیت کنید یا اینکه در کل تصمیم دارید بدون هزینه کردن برای داشتن فضای فیزیکی یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید.

 برای شروع کارتان در فضای دیجیتال ابتدا یک سایت طراحی می کنید. بدون در نظر گرفتن نوع کسب و کارتان ، شما می بایست توضیحاتی را در سایت به مخاطبانتان ارائه بدهید. (منظور همان محتواست)

محتوا می تواند در غالب های مختلفی مانند متن، پادکست ویدیو و ... تولید شود.

بدون تولید محتوا کسب و کار شما در فضای دیجیتال هیچ حرفی برای گفتن ندارد، این محتواست که به کسب و کار شما جهت می دهد.

به کمک تولید محتوا شما می توانید مخطبانتان را از وجود برندتان با خبر کنید و نزد آنان جایگاه و اعتبار  خود را بدست آورید.

اما قضیه به همین سادگی نیست!!!

اول از همه باید بدانید بازاریابی محتوا چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ و چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند؟

 

بازاریابی محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

 

بازار یابی محتوایی چیست؟

 هنر تولید و انتشار محتوای جذاب، با کیفیت، مرتبط، هدفمند و دنباله دار که علاوه بر حفظ و راضی نگه داشتن مشتریان قدیمی، باعث جذب مخاطبین جدید شود، را بازار یابی محتوایی می گویند.

بازار یابی محتوا یک نوع بازار یابی استراتژیک می باشد که با ارائه محتوای با کیفیت در فرمت های گوناگون بتواند مخاطب را با خود همراه سازد و او را به یک خریدار وفادار تبدیل کند.

چنانچه قصد دارید از طریق تولید محتوا به کسب و کارتان رونق دهید می بایست اول بر حسب پرسونای مخاطب  یک استراتژی محتوا برای خود تدوین کرده، سپس با تحقیق در مورد کلمه کلیدی، شروع به تولید محتوا کنید.


اولین قدم در بازاریابی محتوا تهیه پرسونا است، جهت مطالعه کلیک کنید.

جهت تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی خود از این مقاله راهنمایی بگیرید.


 

بازاریابی محتوا چه نقشی در کسب و کار اینترنتی شما دارد؟ 

 

دیگران را از برند شما آگاه می کند: بازار یابی محتوایی یکی از بهترین و موثر ترین روش ها برای آگاه ساختن مخاطبین هدف از برندتان است. 

به کمک بازار یابی محتوا می توانید با کم ترین هزینه بیشترین منفعت را در مقایسه با روش های تبلیغاتی ببرید و در هزینه ها صرفه جویی کنید.

 اگر به روش درست و اصولی محتوا تولید کنید، نتایج شگفت انگیز آن را در ورود ترافیک بالا به سمت سایت خود مشاهده خواهید کرد.

 به کمک بازار یابی محتوا، می توانید به دیگران بگویید که شما در کسب و کارتان نمونه و بی همتا هستید. این گونه کسانی از برند شما خبردار می شوند که قبلا حتی نمی دانستند چنین برندی وجود داشته است.

 

اعتماد مخاطبیتان را جلب کند: مسلما اعتبار کسب و کار های کوچک و نوپا در حد کسب و کار های بزرگ نیست.

یکی از بهترین راه های که می توان از طریق آن به ارزش و اعتبار برند خود بیفزاید، تولید محتوای هدفمند و مرتبط است.

هر چقدر که سعی کنید محتوای باکیفیت و با ارزش تولید کنید، به همان میزان مخاطب هدف بیشتر به شما اعتماد می کند، و هنگامی که قصد خرید داشته باشد به سایت شما مراجعه می کند.

 

افزایش Lead  یا سرنخ: (منظور از Lead یا سر نخ، کسانی هستند که نسبت به کسب و کار شما علاقه مند و کنجکاو شده اند)

کسب و کارها همیشه برای بقا و دوام  خود به Lead  های جدیدی احتیاج دارند. شما به کمک بازاریابی محتوا می توانید، کاربرانی که در اینترنت در حال جستجو می باشند را به سایت خود هدایت کنید.

استفاده از تکنیک های مختلفی مانند ebook یا راه های دیگر کمک می کند تا شمار Lead  های کسب و کار شما زیاد شود و ترافیک زیادی را به سمت سایت شما می کشاند و باعث افزایش فروش می شود.

 

کمک به ساختار لینک دهی : چه چیزی باعث می شود که دیگر سایت ها به وب سایت شما لینک دهند؟

جواب ساده است: “محتوای فوق العاده”

اگر شما بتوانید یک محتوای بی نقص و کامل تولید کنید به گونه ای که دیگر سایت ها بخواهند به محتوای سایت شما لینک دهند، احتمال زیادی وجود دارد که در مدت زمان کم، ترافیک زیادی دریافت کنید.

مزیت بک لینک های دریافتی فقط به این موضوع محدود نمی شود. بک لینک ها عامل حیاتی در بالا بردن رنک وب سایت نزد موتور های جستجو می باشند.

بک لینک ها می توانند بازدید کنندگان زیادی را به سمت سایت شما هدایت کنند. که این امر باعث افزایش اعتبار صفحات سایت شما نیز می شود.

 

بهبود بهینه سازی موتور جستجو ( SEO ) : سئو در کسب و کار های آنلاین مهم ترین نقش را بازی می کند و اگر بخواهید که سئو را بهبود ببخشید شما می بایست محتوای بهینه شده تولید کنید.

لازم به ذکر است; محتوای که تولید می کنید می بایست شامل کلمات و عبارت کلیدی باشد که کاربر در موتورهای جستجو، آن را سرچ می کند .

موتور های جستجو مانند گوگل در تلاشند که بهترین نتیجه را به کاربرانشان نشان دهند. اگر موتورهای جستجو متوجه شوند که محتوای شما مفید و با ارزش است و باعث رضایت کاربران ایشان شده اید شما را در نتایج اولیه خود نشان خواهند داد.

 به خاطر داشته باشید بیش از اندازه، کلمات کلیدی را در محتوا نگنجانید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی ( Keyword stuffing ) در محتوا، به جای انتقال اطلاعات مفید به کاربر، تنها به تکرار کلمه کلیدی می پردازد. این محتوا به هیچ وجه به مشتریان احتمالی کمک نمی کند.

باید خیلی مراقب باشید که از این مشکلات اجتناب کنید، زیرا می تواند موجبات نارضایتی  بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را فراهم کند.

 

انواع  فرمت های بازار یابی محتوا

بنا بر حسب پرسونا، استراتژی محتوا و همچنین پلتفرم انتشار محتوا، می توانید یک یا چند قالب را انتخاب کنید: 

فرمت های بازاریابی محتوا

 

پست های وبلاگ: شاید توجه نکرده باشید، شما در حال حاضر مشغول خواندن پست وبلاگ هستید. پست های وبلاگ در یک وب سایت قرار دارد و می بایست برای جذب بازدید کنندگان جدید بطور منظم منتشر شوند. 

بلاگ یکی از مهم ترین فرمت های محتوا برای کسب و کارهای کوچک بحساب می آید و همچنین یکی از بهترین راه های بهبود بخشیدن به سئو بوده و باعث جذب ترافیک بالایی از سمت موتور های جستجو می شود.

وبلاگ نویسی می تواند به کسب و کارهای کوچک با بودجه کم کمک کند تا بجای استفاده از تبلیغات گران قیمت از بازاریابی محتوا و بازاریابی درونگرا استفاده کنند.

 زمانی که کاربر کلمه کلیدی را در اینترنت سرچ می کند. سایت های که دارای بلاگ هستند شانس بیشتری برای راه یافتن به صفحه اول نتایج موتور های جستجو مانند گوگل را دارند. به علاوه سایت های بیزنسی که دارای وبلاگ نویسی هستند، می توانند تا 97% بیشتر از دیگر سایت از لینک داخلی استفاده می کنند. که همین امر، در بهینه سازی موتورهای جستجو به آنها کمک میکند.

ما توصیه می کنیم که پست های وبلاگ بین 1000 تا 2000 کلمه باشد، اما آزمایش کنید تا مخاطبان شما خواندن مقالات طولانی تر ترجیح می دهند یا کوتاه تر.

پست ها باید به گونه ای باشد که مخاطب بتواند در صورت تمایل آن را در رسانه های اجتماعی و سایر وب سایت ها  با دیگران به اشتراک بگذارد.

وبلاگ نویسی نه تنها باعث بهبود بهینه سازی موتور های جستجو ( SEO ) می شود بلکه یک راه عالی جهت برقراری ارتباط با Leads و مشتریان کنونی می باشد.

 

کتاب الکترونیک ( ebook) : کتابهای الکترونیکی مرحله بعدی روند بازاریابی محتوایی است. ممکن است بازدید کنندگان بعد از خواندن یک پست وبلاگ (مانند این مورد) اطلاعات بیشتری بخواهند. اینجاست که اقدام به عمل را می بایست طراحی کنید  CTA  افراد را به صفحه فرود هدایت می كنند كه در آنجا می توانند اطلاعات تماس خود را ارسال كرده و یك كتاب الکترونیکی را بارگیری كنند تا اطلاعات ارزشمندتری را برای شغل خود کسب كنند.  

کتاب های الکترونیک  ebook کاملا شبیه کتاب های معمولی بوده، با این تفاوت که شکل دیجیتالی دارند و نیازی به چاپ و هزینه ارسال ندارند. آنها معمولاً طولانی تر، جامع تر و کمتر از پست های وبلاگ منتشر می شوند، که با هدف جذب بازدید کنندگان به یک وب سایت ایجاد می شوند.

به نوبه خود ، تولید کتاب الکترونیکی منجر به تماس تیم فروش با مشتریان جدید می شود. کتابهای الکترونیکی ابزاری برای تولید لید هستند که مشتریان بالقوه می توانند پس از ارسال فرم و دادن اطلاعات تماس خود ، آن را بارگیری کنند. 

اصل مهم در تولید کتاب های الکترونیکی ارزش آفرینی است. ebooks نباید 5 تا 10 صفحه تبلیغ  داشته باشند، در عوض باید دارای اطلاعات مفید و کاربردی جهت رفع نیازهای مشتریان  باشند.

 ebook نباید برای فروش به مخاطبین طراحی شود، بلکه می بایست برای برقراری ارتباط با مخاطبین هدف گردآوری شود، بگونه ای که بتوانند به شما اعتماد کرده و آماده خرید محصولات شما شوند.

 

مطالعات موردی: فرصت شما برای گفتن داستان مشتریانی است که با همکاری با شما موفق به حل یک مشکلاتشان شده اند. 

یک مطالعه موردی شاید متنوع ترین نوع بازاریابی محتوا باشد، زیرا می تواند اشکال مختلفی را به وجود آورد، مطالعات موردی می توانند به صورت یک پست وبلاگ ، کتاب الکترونیکی ، پادکست و ... حتی یک اینفوگرافیک باشند.

هدف شما در یک مطالعه موردی نشان دادن افرادی است که محصول شما را در نظر می گیرند.

قبل از انتخاب مشتری برای یک مطالعه موردی، باید تعیین کنید که توصیفات چگونه صورت گیرد و حوزه کاری خود را که می خواهید در ان ارزش آفرینی کنید را مشخص کنید.

 

اینفو گرافیک: یکی دیگر از شکل های محتوا که طرفداران زیادی در بین مخاطبین دارد، اینفوگرافیک است.

اینفوگرافیک ها می توانند داده ها را به شکلی قانع کننده تر از کلمات سازماندهی کنند.

صاحبان کسب و کار ها به کمک اینفوگرافیک می توانند مخاطبین خودشان را آموزش دهند و اطلاعات مفیدی را برای مشتریان و Lead  ها فراهم کنند.

 این شکل از محتوای تصویری کمک می کند که مخاطبین بهتر اطلاعات را تجسم کنند و متوجه شوند که چرا یک چیز با ارزش است؟ و یا یک محصول چگونه کار می کند؟

چنانچه می خواهید داده های زیادی را به روشی که به روشنی واضح و آسان قابل فهم است به اشتراک بگذارید ، این قالب یک انتخاب عالی است

ضمنا، شما برای ساختن اینفوگرافیک نیازی به استخدام طراح ندارید.

می توانید به سایت های Canva Piktochart , Infogram مراجعه کنید و برای خودتان بنا به محتوای مورد نظرتان یک اینفوگرافیک جذاب تهیه کنید

 

  ویدیو: در مقایسه با دیگر فرمت های محتوایی، یکی از بهترین و پر بازده ترین شکل های تولید محتواست.

ویویو یک رسانه محتوا بسیار جذاب هستند که در سراسر سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و وب سایت ها به طور یکسان قابل اشتراک هستند. فیلم ها نیاز به سرمایه گذاری زمان و منابع بیشتری نسبت به محتوای نوشتاری دارند ، اما با افزایش بازاریابی بصری ، محبوبیت بیشتری پیدا می کند. به علاوه، احتمالاً 40 برابر بیشتر از سایر انواع محتوا در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.

اگر با جلوی دوربین رفتن مشکلی ندارید; هر چه سریع تر استراتژی بازاریابی محتوایی خود را با تولید ویدیو کامل کنید. حتی اگر شده ماهی یکبار از خودتان یا مراحل کسب و کارتان ویدیویی ضبط کنید و به اشتراک بگذارید.

 

White paper: بازاریابان محتوا به کمک وایت پیپر (White Paper) به مخاطبان خود در مورد یک مساله خاص آموزش می دهند.

White paper گزارش قانع کننده و معتبر در مورد یک موضوع خاص است که ابتدا یک مسئله را مطرح کرده وسپس راه حلی را ارائه می دهد.

بازاریابان برای ایجاد مخاطب خود در مورد یک موضوع خاص، یا ایجاد یک روش خاص، از وایت پیپرها استفاده می کنند. وایت پیپرها راهنماهای پیشرفته حل مسئله هستند. 

هدف از white paper اطلاع رسانی و ترغیب بر اساس حقایق و شواهد است. نه اینکه به دیگران بگویید که چرا مردم در حال حاضر نیاز به خرید محصول شما دارند.

 

پادکست: یکی دیگر از اشکال بازار یابی محتوا  پادکست می باشد. پادکست مجموعه ای از فایل های صوتی است که در وب سایت ها و شبکه های مجازی ارائه می شود.

به علت نداشتن وقت یا علاقه به خواندن مطالب، تعداد شنوندگان پادکست رو به افزایش است 

گوش کردن به پادکست به مخاطبان کمک می کند تا با برند  شما ارتباط برقرار کنند.

در تهیه پادکست، موضوع را زیاد پیچیده نکنید. فقط به روش هایی فکر کنید که بتوانید به کمک آن ارزش آفرینی کنید، برند تان را تبلیغ کنید و محتوای خودتان را بدست مخاطب هدف برسانید.

اگر افراد مهمی برای مصاحبه یا مکالمه برای میزبان دارید ، پادکست را به عنوان یکی از مهمترین قالب های محتوایی در نظر بگیرید.  


مقالاتی جامع درمورد پادکست و طریقه نوشتن سناریو پادکست 


 

رسانه های اجتماعی: پس از مدتی که به طور مرتب در سایت محتوای خود را منتشر می کنید، شاید زمان آن فرا رسد که به فکر انتشار محتوای وب سایت در شبکه های اجتماعی مختلف باشید.

توزیع محتوا در رسانه های اجتماعی برای تقویت برند شما و ارائه مطالب شما به مشتریان خود در جایی که می دانید وقت خود را سپری می کنند، بسیار مهم است. شبکه های اجتماعی که غالباً در آن قرار می گیرند عبارتند از:

  •  فیس بوک
  •  اینستاگرام
  •  توییتر
  •  لینکدین
  •  پینترست
  •  اسنپ چت
  •  یوتیوب ( بله ، این از نظر فنی یک شبکه اجتماعی است)

هنگام راه اندازی حساب کاربری در هر یک از شبکه های اجتماعی فوق ، به نوع محتوایی که مخاطبانتان در شبکه های اجتماعی انتظار دارند دریافت کنند، توجه کنید.

به عنوان مثال در اینستاگرام کاربران می خواهند عکسها، ویدیو ها و گرافیک ها را به اشتراک بگذارید و وقایع جاری خود را منعکس کنید.

در فیس بوک، گزینه های شما برای ارسال مطالب کمی باز است: نه تنها می توانید پست های وبلاگ و محتوای وب سایت خود را به اشتراک بگذارید، بلکه می توانید ، تبلیغات محصول و یادداشت های اصلی را نیز که برای مشتریان ارسال کنید. همچنین می توانید با مشاغل دیگری که مخاطب مشابه خود را دارند ارتباط برقرار کنید.

در حالی که هدف سایت ها در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا اسنپ چت اتصال بیشتر با مخاطبان خود است ، هدف شما در سیستم عامل هایی مانند فیس بوک و توییتر گسترش مخاطبان ، هدایت ترافیک به سمت وب سایت است.

ابتدا تحقیقات اساسی در مورد بازار انجام دهید تا بدانید خریداران شما روی چه سیستم عامل قرار دارند و محتوای خود را مطابق انتظاراتشان قالب بندی کنید.

برای موفقیت همیشه این موضوع را مد نظر قرار دهید که مخاطبان شما همه مثل هم نیستند. برخی علاقه مند هستند که محتوا را بصورت متن دریافت کنند، برخی علاقه مند به شنیدن پادکست هستند و برخی  تماشا کردن ویدیو را ترجیح می دهند، پس در زمان تولید محتوا حد تعادل را رعایت کنید.

 

تفاوت بازاریابی محتوایی با کپی رایتینگ

اکثر افراد گمان می کنند کپی رایتینگ همان بازاریابی محتوا است. اما در واقعیت بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ دو استراتژی بسیار متفاوت هستند. 

بازاریابی محتوا همان طور که گفتیم تولید محتوا در قالب پست وبلاگ، مقالات، پادکست، کتاب الکترونیک و .... است که در بلند مدت باعث جذب مشتریان جدید می شود.
هر کدام از فرمت های محتوایی ارائه دهنده یک فرصت برای ارتباط مستقیم با مخاطب تان است. در کل بازاریابی محتوا برای جذب افرادی طراحی شده است که به دنبال محصولات و یا خدمات شما هستند، می توانید با تولید محتوای مرتبط به تدریج آن ها را متقاعد کنید که شرکت شما قابل اعتماد و مفید است.  

کپی رایتینگ نیز شکلی از تولید محتوا است. اما به اندازه بازاریابی محتوا  فرمت های مختلفی ندارد، کپی رایتینگ نوعی از محتواست که به بازدیدکنندگان، برای اقدام به عمل فوری انگیزه می دهد.

کپی رایتینگ اساس تبلیغ شما است پس ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • شرحی از خدمات شما و یا مقدمه ای برای کسب و کار شما باشد
  • محتوای با جزییات کامل در مورد یک محصول خاص
  • تیتر ایمیل های ارسالی شما برای مشترکین تان

در اصل، هر محتوایی که مخاطب با خواندن آن بصورت فوری متقاعد به خرید محصولی یا انجام عملی ( مانند: دانلود یک Ebook ) شود، به عنوان کپی رایتینگ در نظر گرفته می شود.


در این مقاله با تفاوت های اصلی بین بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ، آشنا شوید.


 

نویسنده : سرور نگاری تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸
   همه مقالات   
 
 
 

درباره وستا


شرکت دانش بنیان وستا از سال 1390 فعالیت خود را در قالب یک تیم فنی با همکاری عده‌ای از جوانان خلاق و مصمم شروع کرد، جوانانی که به دنبال فردایی روشن روی خط تکنولوژی آنچه آموخته بودند را تبدیل به کدهای برنامه نویسی سایت یا اپلیکیشن می‌کردند. به منظور حضور در رقابت‌های بزرگتر تصمیم بر آن داشتیم که بعنوان یک شرکت فعالیت وسیع‌تری دنبال کنیم و این شد که شرکت وستا سیستم در قالب یک مجموعه فنی و مهندسی شکل گرفت و باعث شد حضور ما در جامعه فناوری ایران پر رنگ‌تر شود، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بیشتر به اینترنت وستا توانست با ارائه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به‌روز بعنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شود و خود را در لیست برترین شرکت‌های ایران قرار دهد. ما در خانواده‌ی بزرگ وستا متشکل از چندین تیم از لاین‌های خدماتی برای تحقق رویاهایمان تلاش می‌کنیم و در کنار یکدیگر از تماشای آنچه روزی تصور کرده بودیم و حالا به آن تجسم بخشیده‌ایم لذت می‌بریم. اکنون آماده‌ایم تا با ارائه دانش و تخصص خود بر پایه تکنولوژی‌های مدرن به مشتریان و کارفرمایان عزیز خدمت‌رسانی کنیم.

از وستا بیشتر بدانید

نمادها و مجوزهای وستا


  • اینستاگرام وستا
  • لینکدین وستا
  • توئیتر وستا
  • فیسبوک وستا
  • آپارات وستا


Hello[at]Vestateam.net

تمام حقوق این سامانه برای شرکت وستا رهاورد طاها محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد © 2011-